värme i ena benet.

F

Fantasi

visst kan värme i ett ben även komma ifrån hoven? eller har jag fått det om bakfoten?

jag har en häst som ikväll var varm i sitt ena ben(då han kom in från hagen), från hov och upp till karpalleden. Ej gallig eller nämdvärt tjock och ej halt.

till saken hör att denna häst är ganska hovöm och speciellt om denna hov, tänkte att det kanske kan ha med det att göra? hade då på isspray efter att vi varit ute (och skrittat) och avvaktar och ser hur det verkar de nästkommande dagarna. till saken hör även att han tidigare en gång har visat värme i just detta ben men det gick över på två dagar..

kan heller inte känna någon tydlig puls.

kan det ha med hoven att göra tror ni? han har gått skodd i större delen av sitt liv, har nu gått utan över sommaren, är dessutom väldigt trakttrång.

Sv: värme i ena benet.

Visst kan värme i benet komma från en process i hoven, men i den förstärkta digitalpulsen är ett säkrare tecken. Den kan dock vara svår att känna (hitta)!

inget svar på frågan.. men blev nyfiken på issprayen...
är det något man endast har akut, eller kan man ha det för att kyla ben efter ridning?
har du länk?

hoppas pålle repar sig... hovböld?

men det är väl den puls man hittar i nederkant, utsidor på kotorna, då man lägger tumme och pekfinger på vardera sida eller på karledens sidor? den pulsen känner jag men det är bara en ytterst liten skillnad motför andra benet och den känns väldigt lite hur som helst..

hehe då får du använda mer å säga sen ;)

tack!
funderar helt klart på den!

min pålles svullnad hade gått ner idag.. *puh* spritbandage, lite gegg... lite hårt/svullet precis vid "såret" (skorpan)... hoppas det inte blir nått överben, typ börjat samla på sådana isf den här sommaren ;)

visst ska man inte ha liniment/kulgrejjer på sånt? som KAN vara sår?

värme i ben och hov är fortfarande kvar, iom att det regnar ute så blir skillnaden så tydlig då det "friska" frambenet är iskallt och det andra varmt..

har skrittat honom en sväng, lindade då båda fram med stödbandage, väldigt ren och fin i benen då jag kom tillbaka, masserade in ice blue (kylliniment) längst senor och kota och ut i hagen, tänkte linda honom nu över natten för extra värme samt att han nu får stå de nästkommande dagarna.

Hittar ingen puls i benet på honom, kan jag utesluta hoven då? ej heller gallig, möjligtvis är han inte lika ren längst senorna på det benet(tydligast skillnad just nedanför karpalled, dock ej tydligt i en ovetandes öga) men skillnaden är så marginal så jag vet ej om det kan bero på värmen överhuvudtaget, skulle själv inte märkt det om det inte vore för att jag är rätt kunnig på att känna förändringar i benen.. detgår i alla fall ned då han rör sig. hoven är ganska ordentligt varm , speciellt vid senfästet i kronranden.. Tips?

så det är ingen som har erfarenhet av värme i ben och hov som enda symptom (på något?) kan en sträckning visa sig som enbart värme i ben och hov, men ingen svullnad? *funderar*

men är inte det lite väl drastiskt?
man känner ju ändå värmen :p vet ju ändå inte varför eller VAD det är :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 921
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka