Värme i benet?

S

silverblom

Vad betyder det om hästen är halt och benet är varmt? Vad betyder värmen? Man ska ju alltid kolla om benet är svullet eller varmt så vad betyder egentligen värmen?

Sv: Värme i benet?

Vad betyder det om hästen är halt och benet är varmt? Vad betyder värmen? Man ska ju alltid kolla om benet är svullet eller varmt så vad betyder egentligen värmen?

Värmen betyder ökad blodcirkulation i området.

Och ökad blodcirkulation betyder?

en ökad aktivitet av blodflödet, vilket ger en temperaturhöjning, i samband med en infektion eller skada. Förenklat och kortfattat så är den ökade blodcirkulationen kroppens försvar och försök till att läka skadan.

Det finns som man säger fem "kardinaltecken" på inflammation: calor, dolor, rubor, tumor och functia leasa vilket betyder värme, smärta, rodnad, svullnad och nedsatt funktion.
All svullnad och värme är alltså en inflammation som kan uppkomma på en massa sätt. Inflammation är dock inte samma sak som en infektion som orsakas av bakterier, virus etc. Dock ger en infektion i princip alltid en inflammation.

En häst som är varm i bakbenen men som inte är halt, vad betyder det?

(litet knapplån!)

ännu ett knapplån:
en häst som ibland är varm i ett ben (kan vara samma men också olika ben) men inte halt eller svullen, vad kan det vara?

i övrigt:
värme tillsammans med att hästen är halt tycker jag tyder på en inflammation någonstans.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag överbelastade mitt högerknä vid en vandringsresa med mycket klivande upp och ner för branter (bergsmiljöer). Det har aldrig gjort...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Sigma
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg