varmblod vikt

Z

ZandraBson

Hej
Jag ägde ett varmblod förut som blev stulet och sedan slaktat... Tror många här har hört historien förut, jag verkar inte vara ensam om händelsen.
Jag har tidigare skrivit här om råd osv....
Eftersom det inte var jag som slaktade hästen(något jag aldrig skulle göra) så fick ju inte jag några kvitton eller sånt där allt står.
Jag beställer detta ifrån slakteriet när jag fått reda på vilket slakteri det var.
Där ser jag ju även vem det är som har lämnat in hästen.
Men min fråga är nu.... vad ska ett varmblod egentligen väga? Jag tycker att siffrorna ser väldigt konstiga ut på kvittona....
Anledningen att jag skriver detta är för att jag sitter och filurar på om Slakteriet inte har rent mjöl i påsen dom heller....

Och händelsen är polisanmäld så jag väntar just nu bara. Men ville ändå skriva o se om det är någon som vet ett varmblods vikt.
Han var runt 158-160 men inte direkt krafftig som ett kallblod liksom. Väldigt snärt i kroppen liksom.

Sv: varmblod vikt

Usch va hemskt!! Hur kan folk göra så?! :mad:

500-550 kanske??
Jag har en welsh partbreed ca: 155 cm i mkh och ganska nätt i modellen.
När han är i bra hull väger han 450 kg på våg! :)

Har ingen jätte-erfarenhet av det här med slakt, men om jag inte minns fel från barndomen (föräldrar födde upp får så det gick några till slakt varje år) så skiljer man på levande vikt och slaktvikt.

Levande vikt är när djuret är i befintligt skick sas, dvs antingen före slakt, eller direkt efter.
Slaktvikt är den vikten du får betalt för, vilket om jag inte minns fel innefattar den vikt som är kvar efter att blodet tappats bort från kroppen, och möjligen också när inälvor och andra organ avlägsnats (inkl skinnet)

Detta gör att slaktvikten kan se väldigt låg ut i förhållande till storleken på djuret då det levde. Blod och inre organ väger en del.

Sen beror det ju på om djuret var i bra kondition när det kom in eller inte. Ett magert djur vs ett välfött eller överviktigt djur är det viss skillnad på så klart.

Ett varmblod i normalhull av den storleken väger nog 450-500 kg skulle jag gissa.

Vill du veta levande vikt eller slaktad vikt?

Slaktad vikt (det jag får betalt för) är väldigt låg i förhållande till levande vikt.

Levande vikt och slakt vikt, två helt skilda saker.
Slakt vikt på en travare (varmblod) torde vara högst 50% av levande vikt, men då får den nog vara väl musklad också.

Nöt ca 60% av levande vikt, svin ca 70% som jämförelse.

Bara blodet utgör ca 10% av kroppsvikten hos ett däggdjur, sedan går alla inälvor bort, hos häst kasseras väl alltid levern, vilket tas tillvara hos andra djurslag, huden, huvud och ben går också bort.

Senast ändrad:

Lite KL
Det finns också avräkningar från idealvärdena som anges med + och - värden. 0 är bra och sedan kan få tillägg resp avdrag beroende olika saker som om djuret har mycket muskler, fett eller är magert. Vilket har inverka på köttkvaliten.
Så det är helt klart förståligt att det kan vara svårt att tolka en avräkning från ett slakteri utan att det finns något lurt bakom det hela.

Som vägledning fick vi för vår gigantiskt stora halvblodsmärr 329,8 kg när hon var slaktad (10 kr/kg). Jag tror det är strax under halva hennes vikt.

Usch va hemskt!! Hur kan folk göra så?! :mad:

500-550 kanske??
Jag har en welsh partbreed ca: 155 cm i mkh och ganska nätt i modellen.
När han är i bra hull väger han 450 kg på våg! :)

Okej då förstår jag..... Jag antar nu då att vikten som står på kvittot är köttet som går att använda på hästen....... Jag trode att det var vikten vid hästen i liv. 274,4Kg, varmblod 160cm hög.
Så jag tyckte att det lät lågt..... Om det skulle vara hästens vikt vid liv.

Jag vet inte hur han kunde göra detta. Han är en röv som alla andra antar jag :( Jag hyrde in mitt varmblod hos han och en dag när jag kom dit var min häst borta. Dum som han är så har han t.o.m skrivit under ett papper på slakteriet så jag vet att det var han som gjort det.
Till polisen säger han att det var hans häst så han kunde göra vad han ville med den. Även fast alla ägarbevis finns att det var min häst.
Åklagaren lägger ner det iallafall. Välkommen till Sverige där inga djur prioriteras.

Jag har ju inte hängt med i alla turer förut, men du säger att åklagaren har lagt ned. Gällde det brottsmisstanke? Alltså via polisen? Annars råder jag ju dig att stämma vederbörande civilt - skaffa egen jurist och stäm honom till tingsrätten! Börja med att skicka ut krav till idioten på ersättning för hästen, och för sveda och värk! Det är ju naturligtvis en ekonomisk fråga, om man har råd att bråka - men om du verkligen kan bevisa att hästen är din har du ju goda möjligheter att få skadestånd. Kolla upp försäkringar och rättshjälp, och prata med en bra advokat!

Borde inte vara allt för svårt att få till en stämning. Du har ju kvitto på att det var han som slaktade hästen, och förhoppningsvis papper på att det är du som är ägaren. Redan där har man kommit en bit på väg.

Såg att saken var utredd. Hoppas att det går bra för dig om du väljer att stämma. Svinet förtjänar det verkligen!

Senast ändrad:

Jag har ju inte hängt med i alla turer förut, men du säger att åklagaren har lagt ned. Gällde det brottsmisstanke? Alltså via polisen? Annars råder jag ju dig att stämma vederbörande civilt - skaffa egen jurist och stäm honom till tingsrätten! Börja med att skicka ut krav till idioten på ersättning för hästen, och för sveda och värk! Det är ju naturligtvis en ekonomisk fråga, om man har råd att bråka - men om du verkligen kan bevisa att hästen är din har du ju goda möjligheter att få skadestånd. Kolla upp försäkringar och rättshjälp, och prata med en bra advokat!

Grejjen är ju att jag har ingen bra ekonomi ;/ Så jag har inte råd med stämmning för då måste jag betala allt själv. Jag har inte rätt till någon rättsystem eller vad det heter då dom betalar advokat åt mig. Och förlorar jag så måste jag även betala hans advokat också.

Så just nu är det brottsmål, då jag först gått till polisen och anmält, sedan fått gå på ytterliggare förhör, sedan har det skickats till en åklagare. Hon har lagt ner det.... Eftersom hästen itne hade något större värde antar jag..... men han var ju min bästa vän, kan dom inte se det så istället?
Jag har överklagat det och för att hon skulle enas ta upp det igen så fick jag komma med nya bevis vilka jag hade några få..... Men som jag inte fattar har någon betydelse? Två vittnen som säger att hästen var jättefin os näll och att en nybörjare kunde rida han.
Gubben som tog min häst sa ju att min häst var knäpp vilket han inte var....

:confused: Valde åklagaren att lägga ner målet?

Ett tips jag vill ge dig är att kontakta någon av våra kvällstidningar och berätta om hur det går till, hur man behandlar "den lilla människan". De brukar vara glada för att skriva om sådana saker. Och så kanske polisen/åklagarmyndigheten får stå till svars för sitt beslut!

Usch va hemskt!
Nu kommer jag ju gå och fasa för att något sånt ska hända mig! :crazy:
Jag hoppas verkligen att han på något vänster kan få vad han förtjänar!! Usch!
Och det är sant.. Många prioriterar bort djur..
Jag gick på en skola förut när min häst blev halt och jag inte hade någon som kunde hjälpa mig med skötsel och konvalecens.
Jag fick då en valmöjlighet av skolan.
Antingen hoppar du av skolan eller så säljer/avlivar du hästen så att du kan vara här på heltid.. (Fin syn på djur.)
Vi fick inte åka hem ens på helgerna och på vardagarna kunde vi ibland sluta klockan ett på natten!
Behöver jag säga att jag packade mina väskor och åkte hem till min vän? ;)
Utbildning kan vara värt mycket, men för denna skolan kunde jag verkligen inte prioritera bort min vän!
Hade han varit frisk så hade man ju kunnat låna ut honom på foder men sånt går inte med en halt häst.
Hade jag inte åkt hem så hade han nog inte varit bra än. Tro det eller ej, men han blev faktiskt deprimerad när jag var borta så länge!

det kommer ut i tidningen snart. Men känns bara som allt kommer att bli en enda stor röra.
Jag gick i gymnasiet när jag köpte min häst och hade inte mycket pengar. Jag hjälpte till en hel del på en hästgård, en dag fick jag pengar för att jag gjort så mycket på gården i 3år. Jag köpte en häst och jag och stallägaren kom överens att jag fick ha min häst där utan att betala stallhyra, bara jagstodför resten själv. Vilket jag gjorde.

När jag haft hästen i lite mer än ett halvår så är hästen borta en dag när jag kommer till stallet. Gubben säger att han sålt min häst men jag får reda att han skickat en slaktbil för o hämta den. Jag har aldrig känt mig så arg !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Han ger olika verisioner hela tiden också, till poliser och media.
Han påstår att det var hans häst och att han kunde göra vadhan vill med den. Hästen var köpt för MINA pengar och jag stod som ägare på både köpekontrakt, i passet och i försäkringen.

Jag har lärt mig ensak av detta. Jag kommer aldrig mer att ha min häst i ett stall med dom villkoren som jag hade.

det kommer ut i tidningen snart. Men känns bara som allt kommer att bli en enda stor röra.
Jag gick i gymnasiet när jag köpte min häst och hade inte mycket pengar. Jag hjälpte till en hel del på en hästgård, en dag fick jag pengar för att jag gjort så mycket på gården i 3år. Jag köpte en häst och jag och stallägaren kom överens att jag fick ha min häst där utan att betala stallhyra, bara jagstodför resten själv. Vilket jag gjorde.

När jag haft hästen i lite mer än ett halvår så är hästen borta en dag när jag kommer till stallet. Gubben säger att han sålt min häst men jag får reda att han skickat en slaktbil för o hämta den. Jag har aldrig känt mig så arg !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Han ger olika verisioner hela tiden också, till poliser och media.
Han påstår att det var hans häst och att han kunde göra vadhan vill med den. Hästen var köpt för MINA pengar och jag stod som ägare på både köpekontrakt, i passet och i försäkringen.

Jag har lärt mig ensak av detta. Jag kommer aldrig mer att ha min häst i ett stall med dom villkoren som jag hade.

Stod du som registrerad ägare på STC? Om inte så kanske han hade juridisk rätt att göra vad han ville med hästen? Vet inte om ett köpekontrakt gäller då även om det borde det tycker jag. Men varför skrev du inte över dig på hästen direkt? För att spara dig o hans förra ägare problem. Du kunde ju lika gärna åkt till veterinär och bett dem skicka räkningen till reggad ägare utan att han kunnat göra ett dugg.
Låt det bli en lärdom att skriva över dig på STC också så du är säker.

Stod du som registrerad ägare på STC? Om inte så kanske han hade juridisk rätt att göra vad han ville med hästen?

Nej. Köpeavtal gäller som ägarbevis. (Lite btw; TS stod som ägare "i passet" = hos STC. STC har lösa ägarbevis, som ska förvaras i passet, det står ingenting i själva passet.)

Stod du som registrerad ägare på STC? Om inte så kanske han hade juridisk rätt att göra vad han ville med hästen? Vet inte om ett köpekontrakt gäller då även om det borde det tycker jag. Men varför skrev du inte över dig på hästen direkt? För att spara dig o hans förra ägare problem. Du kunde ju lika gärna åkt till veterinär och bett dem skicka räkningen till reggad ägare utan att han kunnat göra ett dugg.

Får jag låta lite snobbig nu och säga... URSÄKTA?!?!?! x)
Jag stod som ägare på STC!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Och jag gör det fortfarande förrutom att hästen nu är död.
När jag köpte hästen gjorde vi även ett köptekontrakt, sedan när jag fick passet sa den förra ägaren att hon kunde stå kvar som ägare i passet om jag ville eftersom att göra byte där i är så dyrt men jag ville byta på en gång så mitt namn stod där i.

Så snälla fråga mig först innan du drar världens story om att jag inte står som ägare i passet x) För jag stod som ägare!!! Han har dock aldrig stått som ägare i passet!!! Det var aldrig hans häst!

Varför drar du ens en sådan dum story om jag får fråga? Det inlägget du svarade på så hade jag ju skrivit att jag stod som ägare i passet! Passet är ju STC! Ändå drar du en historia om att jag inte står som ägare hos STC? Vad menar du egentligen? Fattar noll vad du skriver om jag ska vara ärlig ;P

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 057
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka