varmblod vikt

Sv: varmblod vikt

Nej. Köpeavtal gäller som ägarbevis. (Lite btw; TS stod som ägare "i passet" = hos STC. STC har lösa ägarbevis, som ska förvaras i passet, det står ingenting i själva passet.)

TACK! Precis! Det du säger är så rätt! Jag stod som ägare i passet, alltså min häst som var registrerad hos STC stod jag som ägare på hos STC.
Jag har även ett köpekontrakt för hästen när jag betalade den. Sedan att jag stod som ägare på försäkringen.

Här är min häst:
https://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=558444

Varför drar du ens en sådan dum story om jag får fråga? Det inlägget du svarade på så hade jag ju skrivit att jag stod som ägare i passet! Passet är ju STC! Ändå drar du en historia om att jag inte står som ägare hos STC? Vad menar du egentligen? Fattar noll vad du skriver om jag ska vara ärlig ;P

Jag fattade allt vad hon skrev om jag ska vara ärlig. Utan problem. Men dock gällde det ju inte dig i detta läget. Men det är ju lite överdrivet att skriva två inlägg om hur fel hon skrev. Hon skrev ju inte "elakt" eller så heller. Jo du skrev passet, och jag vet inte hur det är för SmizzSpeedy men jag är då ingen travmänniska och visste inte att det är STC som utfärdar passen. Har bara haft halvblod och då står man som ägare I passet, men gör det inte automatiskt i ex tävlingslicensen (det kostar att byta).

Senast ändrad:

Du står automatiskt som ägare hos föreningen (ASVH) om du står som ägare i passet. Den som utfärdar passet (föreningen) är den som är registerhållare - hur menar du egentligen?

Lite KL från en som har hästar i både STC och ASVH.
Hos STC har man inte ägaren i passet så berhöver inte göras något med passet vid ägarbyten. Hos ASVH står ägaren i passet och vid ägarbyte får man ett klistermärke att sätta i passet med den nya ägarens namn och adress. Det är också försett med en stämpel från ASVH.
Så det är klart att det kan bli missförstånd när man gör så olika mellan olika utfärdare av passhandlingar.

nej vi står inte heller som ägare automatiskt hos STC när vi blir ägare till en ny häst. Vi betalar 525kr för att byta ägare i passen.
Jag fattar inte vad du menar med det att man står automatiskt? Mitt varmblod gick aldrig på travet men han är ju fortfarande registrerad hos STC för det.
Och när jag köpte honom så skrev den gamla ägaren på ägarbytes pappren så att jag stod som ägare istället..... Eller missförstod jag dig nu?

Hej Masse!
Jo ägaren står visst i passet hos STC. Men det finns inget som säger att jag MÅSTE skriva in mig som ägare bara för att jag köpt hästen. Jag kunde låtit den förra ägaren stå kvar som ägare i passet men eftersom jag köpte han så ville jag stå som ägare i även passet och inte bara på köpekontraktet.
Så vi skrev ägarbytespapper ang ägarbytet som skickades till STC. Sedan fick jag papper om att jag var hästens nya ägare. Ett av dom papprerna skulle ligga i passet, där det stod hästens ägare, alltså Jag, mitt namn.
Vem har sagt att ägaren inte står i STC passen.......? Alla mina kompisar som har hästar via STC gör det och även jag gjorde det? Det står t.o.m på pappret som man får som måste ligga i passet där jag står som ägare att det måste ligga i passet.

Lite KL från en som har hästar i både STC och ASVH.
Hos STC har man inte ägaren i passet så berhöver inte göras något med passet vid ägarbyten. Hos ASVH står ägaren i passet och vid ägarbyte får man ett klistermärke att sätta i passet med den nya ägarens namn och adress. Det är också försett med en stämpel från ASVH.
Så det är klart att det kan bli missförstånd när man gör så olika mellan olika utfärdare av passhandlingar.

Förlåt för två inlägg Masse men tänkte skicka denna...
https://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=558444
Så här ser pappret ut som ligger i passet hos STC.
Det översta med ägare o uppfödare osv.

Så just nu är det brottsmål, då jag först gått till polisen och anmält, sedan fått gå på ytterliggare förhör, sedan har det skickats till en åklagare. Hon har lagt ner det.... Eftersom hästen itne hade något större värde antar jag..... men han var ju min bästa vän, kan dom inte se det så istället?
Jag har överklagat det och för att hon skulle enas ta upp det igen så fick jag komma med nya bevis vilka jag hade några få..... Men som jag inte fattar har någon betydelse? Två vittnen som säger att hästen var jättefin os näll och att en nybörjare kunde rida han.
Men det är ju ett brott även om det handlar om ett ringa värde. Fråga åklagaren varför hon lagt ner målet, annars kommer du ju aldrig att få några svar.

Bevis är ju köpekontrakt och sådana saker. Hur hästen var spelar väl mindre roll, det fanns ju i alla fall ett slaktvärde i hästen och de pengarna ska du i alla fall ha!!

Du står automatiskt som ägare hos föreningen (ASVH) om du står som ägare i passet. Den som utfärdar passet (föreningen) är den som är registerhållare - hur menar du egentligen?

Ja om ASVH vet jag. Men för den skull visste jag ju inte om STC har samma system, vilket de inte verkar ha då de bara har en lapp som "måste va i passet" (inte sitter fast) och egentligen inte behöver stämma enligt vissa i tråden. Jag jämförde det med min hästs tävlingslicens som inte behöver stå på mig, utan att för den skull jag blir mindre ägare.

Vem har sagt att ägaren inte står i STC passen.......? Alla mina kompisar som har hästar via STC gör det och även jag gjorde det? Det står t.o.m på pappret som man får som måste ligga i passet där jag står som ägare att det måste ligga i passet.

Du står som ägare på ägarbeviset, inte bokstavligen i passet. I STC:s hästpass finns det ingen rad "Ägare: XX XX", utan det är just ett löst papper som ska förvaras i passet. (Ägarbeviset behöver dock inte skickas med om hästen t.ex. lånas ut på foder.)

Skriver inte detta för att racka ner på ditt språkbruk, utan för att det blir lite rörigt och lätt att missförstå att skriva "i passet" i detta fall, eftersom STC använder sig av lösa ägarbevis.

Angående huruvida ägarbyte måste göras eller inte STC tar en avgift på 525:- för ett ägarbyte. Ett av båda parter påskrivet köpeavtal gäller som ägarbevis, men jag anser ändå att man är skyldig att genomföra ett ägarbyte när man köper en häst. Det är brukligt att STC har korrekta uppgifter. Precis som hos andra föreningar.
(Nu har du, TS, gjort detta så ta inte detta som kritik mot dig.)

Senast ändrad:

Enligt STS´s hemsida SKALL ägarbyte göras, det är alltså inte alls frivilligt som många tror och tycker. Det finns väldigt många som anser att den dyra kostnaden (sic!) om 525 kr inte behöver läggas på en billig häst när man köper en travare som ridhäst.

Självklart ska man göra ägarbyte, det hade varit betydligt jobbigare för alla oärliga hästdumpare/-säljare/-slaktare om hästägarlängder varit lättillgängliga och korrekta.

(förlåt ts, det har ju egentligen inte med dig att göra men jag tycker det är viktigt att poängtera i sammanhanget)

Enligt STS´s hemsida SKALL ägarbyte göras, det är alltså inte alls frivilligt som många tror och tycker. Det finns väldigt många som anser att den dyra kostnaden (sic!) om 525 kr inte behöver läggas på en billig häst när man köper en travare som ridhäst.

Självklart ska man göra ägarbyte, det hade varit betydligt jobbigare för alla oärliga hästdumpare/-säljare/-slaktare om hästägarlängder varit lättillgängliga och korrekta.

(förlåt ts, det har ju egentligen inte med dig att göra men jag tycker det är viktigt att poängtera i sammanhanget)

Tycker det var jättebra det du skrev. Alla borde göra det ägarbytet i passet. Sedan borde det komma någon lag att slakterierna måste ringa t ex STC och kolla vem som står som ägare på passet. Det står ju i deras dator. Dom kan ju t.o.m bara gå in fort på STCs hemsida o säka på hästen nummer så kommer ägaren upp.

Du står som ägare på ägarbeviset, inte bokstavligen i passet. I STC:s hästpass finns det ingen rad "Ägare: XX XX", utan det är just ett löst papper som ska förvaras i passet. (Ägarbeviset behöver dock inte skickas med om hästen t.ex. lånas ut på foder.)

Skriver inte detta för att racka ner på ditt språkbruk, utan för att det blir lite rörigt och lätt att missförstå att skriva "i passet" i detta fall, eftersom STC använder sig av lösa ägarbevis.

Angående huruvida ägarbyte måste göras eller inte STC tar en avgift på 525:- för ett ägarbyte. Ett av båda parter påskrivet köpeavtal gäller som ägarbevis, men jag anser ändå att man är skyldig att genomföra ett ägarbyte när man köper en häst. Det är brukligt att STC har korrekta uppgifter. Precis som hos andra föreningar.
(Nu har du, TS, gjort detta så ta inte detta som kritik mot dig.)

Jo du står visst "bokstavligen" som ägare i passet(?) Söker du på STCs hemsida, t ex på hästens namn eller nummer så står ägarens namn på den hästen. Eller om du ringer till STC så gör man samma sak.

Det är ju inte bara ett papper som du stoppar in i passet. Utan du står ju som ägare i STCs system på hästen som man äger.

Förlåt om jag itne förstått rätt. försök förklara för mig isf :) hehe

Senast ändrad av en moderator:

Jo du står visst "bokstavligen" som ägare i passet(?) Söker du på STCs hemsida, t ex på hästens namn eller nummer så står ägarens namn på den hästen. Eller om du ringer till STC så gör man samma sak.

du står som registrerad ägare på häst i STCs system, inte i själva passet. passet förblir oförändrat under hästens liv.

Det är ju inte bara ett papper som du stoppar in i passet. Utan du står ju som ägare i STCs system på hästen som man äger.

rätt, men pappret är ett komplement till passet och det är på det pappret som ägare framgår, fortfarande inte i själva passet.

Förlåt om jag itne förstått rätt. försök förklara för mig isf :) hehe

mina svar i fet stil. :)
skilj på själva hästpasset och STCs registering, så blir det lite lättare att både prata om och förstå.
pass - en sak.
ägarepapper - en sak.
registering - en sak.

hästen har ett pass, som kompletteras med papper om ägare, både pass och papper utfärdas av STC, som sköter alla registreringar.

beklagar förresten detta med din häst, helt fruktansvärt....

mina svar i fet stil. :)
skilj på själva hästpasset och STCs registering, så blir det lite lättare att både prata om och förstå.
pass - en sak.
ägarepapper - en sak.
registering - en sak.

hästen har ett pass, som kompletteras med papper om ägare, både pass och papper utfärdas av STC, som sköter alla registreringar.

beklagar förresten detta med din häst, helt fruktansvärt....

Absolut! :D Förlåt men det är precis så jag menar, har bara lite svårt att förklara.
Det jag menar är ju att det senaste ägarbytespappret som är registrerat med ägarens namn.... är samma ägare som i deras system.

Så det bästa vore liksom om slakterierna får in ett pass ifrån t.ex STC så borde dom ringa STC om vem som är ägare på hästen i passet. Det kan ju vara helt fel papper som ligger i passet........... Det är lite det jag menar. Att ringer man STC så får man ju altid reda på den riktiga ägaren.

Det skummaste med min häst var ju att jag stod som ägare på det där pappret i passet och gubben kom in med min häst och sa att han var ägare. Jag tycker ändå att slakteriet borde reagera på sånt att något är skumt........

men du du du. Lite frågor nu så jag förstår rätt. Passet är ju hästens identifikation? Vad är dessa ägarpapper då? Jag trode att ägarpapprena var det pappret som man lägger i passet? Och registreringen är ju typ... det pappret? eller?

men du du du. Lite frågor nu så jag förstår rätt. Passet är ju hästens identifikation? Vad är dessa ägarpapper då? Jag trode att ägarpapprena var det pappret som man lägger i passet? Och registreringen är ju typ... det pappret? eller?

passet är hästen identifiktion, ja.
ägarpappret är ett KOMPEMENT till identifikationen (alltså passet).
ägarpapper ska ligga i passet.
registeringen är registeringen. :D

är hästen reggad i STC, så utfärdar dom ett pass, som sen ska kopmpletteras med ägarpapper.

är hästen reggad i ASVH (stavas?) så utfärdar dom ett pass, fast i deras pass står ägaruppgifterna inskrivna.

Antar att STC har ett sånt system för att hästar lättare ska kunna leasas eller säljas till olika tränare....?
lättare att utfärda ett kompletterande papper än ett helt nytt pass. :laugh:

passet är hästen identifiktion, ja.
ägarpappret är ett KOMPEMENT till identifikationen (alltså passet).
ägarpapper ska ligga i passet.
registeringen är registeringen. :D

är hästen reggad i STC, så utfärdar dom ett pass, som sen ska kopmpletteras med ägarpapper.

är hästen reggad i ASVH (stavas?) så utfärdar dom ett pass, fast i deras pass står ägaruppgifterna inskrivna.

Antar att STC har ett sånt system för att hästar lättare ska kunna leasas eller säljas till olika tränare....?
lättare att utfärda ett kompletterande papper än ett helt nytt pass. :laugh:

Ahh I see! Tack för svaret. Jo många travare flyttas ju runt.

Men bara för att man har hästens pass, gör det en till hästens ägare?
Det gör det väl ändå inte...(??) Jag tänkte mest på att gubben som slaktade min häst hade sagt till polisen "att han hade hästens pass så då var det hans häst"

Det gör det väl ändå inte...(??) Jag tänkte mest på att gubben som slaktade min häst hade sagt till polisen "att han hade hästens pass så då var det hans häst"

nej, det gör det inte.
den som sgtår som registrerad ägare på STC är väl ägare antar jag?
möjligen att man kan visa upp någon form av köpekontrakt som bevisar något annat, är dock osäker på det..

tycker slakteriet gjort helt, helt fel och fattar inte att dom gjort det ens!!! :eek:

Mig veterligen är köpekontraktet det starkaste beviset för ägarskap, men om det faktiskt är så rent juridiskt vet jag inte. Men det är inte innehavaren av passet som automatiskt ses som ägare, nej.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 057
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka