Varmblod som terränghäst?

Sv: Varmblod som terränghäst?

Jag förmodar att det är en varmblodig travhäst du har, eftersom de flesta hästar som rids i terräng är varmblod (t ex halvblod och fullblod) :)

Jag känner personligen inte någon som rider terräng med varmblodstravare, men det finns säkert en del. Travarna kan ju vara ganska allround upp till en viss nivå.

Immer

Jag har aldrig sett annat än varmblod på terrängbanan (utom vid ponnyklasser då).

Men visst hade det varit en syn - kallblod i proffsklasserna :D

Det kan säkert gå bra att träna terränghoppning med sitt varmblod, kanske även tävla på låg nivå. Vill man däremot satsa på terränghoppning finns det säkerligen andra hästraser som är mer lämpade.

Jag förmodar att det är en varmblodig travhäst du har, eftersom de flesta hästar som rids i terräng är varmblod (t ex halvblod och fullblod) :)

Jag känner personligen inte någon som rider terräng med varmblodstravare, men det finns säkert en del. Travarna kan ju vara ganska allround upp till en viss nivå.

Immer

Precis.

KL
beror väl helt på ridbarheten och utbildningen på travaren som ridhäst huruvida det funkar eller ej. själv skulle jag aldrig ge mig på att tävla terräng på en varmblodstravare som inte var extremt gott utbildad som ridhäst. livsfarligt med tralopp och taktomslag och snubblingar eller missbedömningar av avstånd pga svårigheter med gångarterna, annars.

oki, tänkte mer på lätt nivå och inte tävling. Ska man tävla o verkligen satsa förstår jag också att man nog ska välja en annan sorts häst.

Jag skulle för min del inte våga hoppa terräng på en häst som inte har bra galopp:crazy: OCh det har ju inte varmblodstravare (om det var såna du menade?)

Jag är rätt feg så jag vill känna att hästen har en stark, ridbar o kraftfull galopp för att våga.

hoppat ute i skogen har hjag gjort emd mitt varmblod och det funkar bra. varmblod kan väl aldrig bli några storhoppare men upp till en viss nivå vet flera som hoppar runt 1 m på sina utan problem (vanlig hoppning) men beror ju på vad man mear med teräng hoppning.

jag hoppade lite terräng hinder med en varmblods travare. och det gick strålande.

Nu drar du alla över samma kant. Det FINNS travare med bra galopp men långt ifrån alla har det.

TS: Är blondiner bra på att sjunga? Se till INDIVIDEN - inte hela rasen! Det finns klena, fega travare med usel galopp som inte jag inte ens skulle lagt en sadel på. Sedan finns det sådana som min; stor, stark, bra galopp som lätt hoppar både 140 och 150 utan att tveka eller att det ser jobbigt ut. Honom skulle jag lätt hoppat terräng med om inte jag hade vart så feg...

men herregud. Alla travare har INTE dålig galopp. Som sagt, se INDIVIDEN!

Jo det har dom. Jag har hittills aldrig sett någon enda som haft börig stark galopp som jag skulle våga rida i terräng på. Och jag har sett många jag lovar dej.

visst många travare har kankse inte sån bra och stark galopp (fast nu är väl jag kanske inte så bra på att bedömma sånt) emn har iaf ridit på ridskola i 10 år (så har ridit många olika hästar) och har börjat jobba i travstall så rider en del travare och har själv ett varmblod, och jag kan då inte säga att jag känner spec stor skillnad på min häst galopp och på andra hästar... Men har då ridit andra hästar som jag tkr haft sämre galopp än min häst.
Så att alla travare har dålig galopp köper jag inte, beror ju på vad man jämför med oxå...

Nu drar du alla över samma kant. Det FINNS travare med bra galopp men långt ifrån alla har det.

TS: Är blondiner bra på att sjunga? Se till INDIVIDEN - inte hela rasen! Det finns klena, fega travare med usel galopp som inte jag inte ens skulle lagt en sadel på. Sedan finns det sådana som min; stor, stark, bra galopp som lätt hoppar både 140 och 150 utan att tveka eller att det ser jobbigt ut. Honom skulle jag lätt hoppat terräng med om inte jag hade vart så feg...

Visa dom! Jag skulle bli väldigt förvånad om du visade en, med det jag menar med bra glaopp för att hoppa terräng. Men jag är öppen för att tänka om - om någon kan visa en:cool:

Jag och min varmblodstravare har hoppat mycket i terräng! På riktig terrängbana. Hade tillgång till en sådan vid sommarbetet i år. Ligger mellan 60 - 1m med bredd upp till 50 cm skulle jag tro.
Uppför nerför och alla möjliga hinder.

Vi ska även gå kurs så småningom! Var änmäld till en förra helgen men blev inte av då min chafför blev sjuk och jag har inte själv körkort.

Varmblod kan!

Finns ett vbl här i krokarna som tränar mkt fälttävlan och även har tävlat lite. Så visst kan de=)

Om en varmblodstravare har bra galopp eller inte går inte att generalisera. Finns bättre och sämre individer där, precis som på ridhästsidan. Jag har sett flera hopphästar på 1,60-nivå med bedrövlig galopp... (Tog banhoppningen som ett exempel bara).

hade en halvtravare som jag red lag dm med -07 och laget kom 3:a! hon tyckte att det var jättekul!

Liknande trådar

• Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 795
Senast: Hedinn
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 925
Senast: Görel
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?