varmblod- är väl som andra hästar?

Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Det beror väl på hur mkt man har tränat med hästen...? OCh hur mycket du tänker träna med den?

Alla hästar kan allt, men just varmblod kan ofta vara något ovana vid att t.ex. fatta galopp med mera. Men efteren tids träning så haf jag iaf lyckat bra...

Det viktigaste är ju att du väljer en häst du passar ihop med...
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Vad rider hon för hästar ponny/kallblod har din kompis någonsin provat att rida en välskolad travare??

Travare kan bli jättebra ridhästar men sedan beror det ju om man vill höra efter sig "ush ett varmblod" som är en vanlig komentar men jag ÄLSKAR rasen då den är helt underbar... :love:
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Var det svaret verkligen riktat till mej? :confused:
Eller lånade du bara min svarsknapp?

Immer
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

det är det dummaste jag har hört,varmblod duger lika mkt till tävling som alla andra hästar. Har själv ett varmblod som kan både fram-och bakdels vändning,öppna- och sluta,skänkelvikning samtidigt som hon går i form. Ska ut på 1m tävlingar nu och 1 m tar hon lätt som en plätt. Varmblod är kända för att vara både lättlärda och samarbetsvilliga. Så lita på din egen instinkt vad DU vill ha för någon häst.
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Jag har en kompis som tävlade i helgen på sitt vbl. Hon vann 60 + 80 klasserna, och kom 2:a på 1.00m klassen... Han har jättesvårt för galoppen mellan, men har inga problem med hoppningen. I dressyren går han riktigt fint.
En stallkamrat har 2 vbl, och den ena, han är RIKTIGT fin... Man kan inte tro att det är ett vbl, ser ut som en Holsteiner och har ett steg som är fantastiskt. Den andra är tyvärr lite knackig, och därför mest skogsridning.

Tycker också som en föregående. Skapa din egna uppfattning.
Det finns många fina VBL som funkar bra som ridhästar, och det finns lika många andra som inte funkar så bra, men det berorlite på din utbildningsnivå. Om det inte går så bra i träningen, kan du alltid skylla på att han är ett vbl :idea:
Nerå, man ska aldrig skylla på hästen... Lova!

Lycka till.
/cj
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Njae... Inte riktigt så enkelt.... tar du tex en häst som gått på banan, är det stor chans att hästen har reservationer på både det ena och andra, då blir det faktiskt dyrare att behandla. Man försökrar ju dem i tex A:2, och då täcker inte förslitningsskador m.m så även om den inte har reservationer, så blir det svårt att få en mer täckande försäkring...
De som inte har sina travhästar försäkrade kör ofta slut på dem, in i det sista. Hästen går av banan och nya ägaren ska försäkra den, enkelt ser försäkringsbolaget i sportinfot om hästens starter, och kan därmed, neka en A:1 :a. Vilket dom faktiskt får göra. Så jag skulle vara väldigt försiktig med att ta en häst som startat. Däremot de som aldrig startat, där kan du enkelt få en A:1 :a.

I övrigt, tycker jag att vbl är underbara hästar, kämpar, hjältar och fantastiskt grundpsyke. Min första häst som 11:åring var en 11 åring som startat mycket, och han var underbar att rida ut med. Snäll häst som en 10åring faktiskt kunde rida ut alldeles ensam på! Jag visste inte riktigt va dressyr och sånt var då, men lite lektions ridning blev det endå. Världens finaste Viktor...

Livs 108 10-10-12 78 925 kr 21,3k 21,6m 22,8l 20,4ak 20,4am
Hans startresultat. Han var född 1967... Så det var mkt pengar då. :)
/cj (som just angav sin vördnadsfulla höga ålder... )
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

seejii skrev:
En stallkamrat har 2 vbl, och den ena, han är RIKTIGT fin... Man kan inte tro att det är ett vbl, ser ut som en Holsteiner och har ett steg som är fantastiskt. Den andra är tyvärr lite knackig, och därför mest skogsridning.
Well, holsteiner är ju ett vbl så....

Tycker också som en föregående. Skapa din egna uppfattning.
Det finns många fina VBL som funkar bra som ridhästar, och det finns lika många andra som inte funkar så bra, men det berorlite på din utbildningsnivå. Om det inte går så bra i träningen, kan du alltid skylla på att han är ett vbl :idea:
Nerå, man ska aldrig skylla på hästen... Lova!

Lycka till.
/cj
Skylla på att det är ett vbl? Well, eftersom alla hästar utom kallbloden är vbl så kan man ju lugnt göra det... ;) :D
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Jag har haft tre vbl. travare som gått på bana, alla har gått igenom böjprov ua och har varit försäkrade helt utan reservationer. Kanske haft tur ;)
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Å va roligt att höra! Förhoppningsvis hade du inte bara tur, utan ett bra försäkringsbolag! :)

Har själv ägt en hästklinik, så jag har setat ett antal år med skadereglering och försäkringsbolag... Därav min egna erfarenhet av just detta!


/cj
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Alltid skönt att kunna skylla på hästen... hehe
Jasg brukar skylla på: Hon e sto, brunstig eller Han e valack, loj...
hehe :D :o

Allt för att inte ta ansvar som ryttare... fast givetvis vet jag ju att det bara handlar mig och inte hästen... :angel:


Holsteiner, vbl... men... inte anpassad för travet... eller... kanske vore nåt! haha


/cj
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Om du menar vbl travare så skulle jag säga att det varierar enormt från häst till häst. Vissa passar bättre som skogsmullar mendans andra passar kanon på hopp och dressyrbanan.
Hoppas du hittar en som passar dig =)
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Jag har fått min vbl travare att gå genom ua på vetbeiktningen och får nu fullförsäkra honom utan någon som helst reservation.
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

din kompis verkar inte ha ridit speciellt många varmblod... :( jag tycker att varmblod är helt underbara. Har själv ett 9-åring som jag rider western med :) hon är jätteduktig. När man ser henne bli riden kan man aldrig tro att hon har varit travtränad :)
Så jag tycker nog att din kompis verkar ha lite förutfattade meningar om varmblod..
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

*knapplån*

Nu har jag provridit en VARMBLODSTRAVARE (så förstår alla :smirk: :D ) som sökte medryttare, och jag har inte ens förstått att jag satt på en travare ungefär. Var ju preciiiiis "som vanligt", eller vad man ska säga:)
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

vad roligt! Jag märker ingen skillnad på mina heller (har en travare på 5 år och ett sto på 21 korsning vbl/hbl) förutom att 5-åringen å så otroligt smidig och mjuk i sina sidor... man kan slå knut på honom :D

Jaha, så nu har du hittat medryttarhäst då? :)
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

varmblodiga travare, i allafall dom som gått på travet är ju MYCKET bättre än dom där ouppfostrade, bortskämda ridhästarna!!
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Njaa jag veti nte riktigt.. Det var en annan tjej som skulle provrida oxå. :cool:

Men jag hoppas!! :) :bump:
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

IngelaH skrev:
Jag tycker som andra säger. Att bilda dig du en egen uppfattning. De som säger att varmblod inte duger till annat än springa på banan och lufsa i skogen, för att de är framavlade till att springa fort framför vagn, det är ofta såna som inte är fullärda ryttare :smirk: . En fullärd ryttare, ska kunna rida alla typer av hästar, så jag är iofs inte heller fullärd, för jag kan inte rida överheta och för stora hästar. Men jag har PROVAT och DÄRFÖR är jag medveten om det ;) Jag har dessutom ridit flera travare och kanske haft väldig tur med dem, för jag har då tyckt att det varit supertrevliga och schyssta hästar som varit väldigt måna om att "försöka" göra rätt. Jag har ridit dem motsvarande LB/LA gamla dressyrprogrammen i form som dressyrdomare jag haft som tränare varit nöjda med, samt hoppat 80-90 cm och suttit kvar... :rofl: Jag har aldrig varit hoppryttare.

TACK :bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 503
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 710
Senast: linnsan
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp