varmblod- är väl som andra hästar?

Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

där ser man !
jag har visst ingen koll alls.
jag har hela tiden trott att varmblod är en ras försig, som springer på travet.
men ooj så fel jag haft :) :p

:idea:
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Jag tycker varmblod är lika bra som andra hästar. :smirk:
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Sparf skrev:
Jag tycker varmblod är lika bra som andra hästar. :smirk:
Vbl travare? Eller tycker du varmbloden är lika bra som kallblod och ponnyer? (vilken är typ enda gruppen hästar kvar om man tar bort varmblodiga hästar) :p ;) :D
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

AnnaKarinA skrev:
Vbl travare? Eller tycker du varmbloden är lika bra som kallblod och ponnyer? (vilken är typ enda gruppen hästar kvar om man tar bort varmblodiga hästar) :p ;) :D

man kanske inte ska säga att ALLA varmblod är lika bra som alla andra(en häst jag såg kunde inget annat än att travar trava trava... :p ) de vill säga kallblod och ponnyer, men många gör det :) Har sett många varmlods travare som det tävlas med, både hoppning och dressyr.. Jag har både kallblod och varmblod och dom båda kan göra precis samma saker. :D
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Sparf skrev:
man kanske inte ska säga att ALLA varmblod är lika bra som alla andra(en häst jag såg kunde inget annat än att travar trava trava... :p ) de vill säga kallblod och ponnyer, men många gör det :) Har sett många varmlods travare som det tävlas med, både hoppning och dressyr.. Jag har både kallblod och varmblod och dom båda kan göra precis samma saker. :D
Alla varmblod är ju olika, somliga avlas för galloplöp, somliga för ridning och somliga för trav, tacka fan att de är olika ;) :D
Jag har vbl travare själv, så visst vet jag att de kan :D
Men det är skillnad på vbl och vbl travare. :smirk:
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Det går jättebra att träna/tävla varmblod men det beror ju på hur individen är..Många varmblod har ju ganska svårt med gallop (absolut inte alla) men min medryttarhäst (varmblod) tränas och så..

:smirk:
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

det går jättebra att träna/tävla med varmblod men endel passar ju inte som tävling/tränings hästar utan är skogsmullar..Men min medryttarhäst (varmblod) tränas och jag tror hon har tävlats också..
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Det jag vill ha ut ur diskussionen är helt enkelt att minst 80% av det som kan tänkas göra travhästar till "sämre ridhästar" har andra orsaker än just aveln. Om den har en hyfsat exteriör eftersom det alltid finns dåliga exemplar som har det genetiskt. Men dålig exteriör är inget man avlar på inom trav heller, alltså har det inte med "aveln" att göra.

Det är OM man anser att t ex galoppörer funkar bra som ridhästar, eftersom de är såpass nära besläktade (som jag skrev i en gammal tråd så vore det intressant att ta 10st varmblodstravare och 10st Engelska fullblod i samma hage och se hur stor skillnad det egentligen är.? för de fullblod jag sett har faktiskt varit väldigt lika travare exteriört möjligen med undantag för storleken) mest som ifrågasättande till "eftersom travare är avlade för att springa snabbt.." det finns INGET tillräckligt stort exteriört som gör att hästen kan springa fort som är negativt för ridbarheten, däremot har man inte avlat på ridbarheten, bärigheten vilket det görs på ett fåtal hästraser. Så har man den repliken som ursäkt för att travare skulle vara dåliga för ridning, då har man antingen stora prioriteringar på snygga gångarter vilket jag inte tycker har med hästens förmåga att bära upp en ryttare att göra, eller så utgår man ifrån hästar med exteriöra avvikelser vilket finns inom alla hästraser. Självklart syns dom mycket bland ridtravare - det är ju hästar med dålig exteriör som har sämst chanser att lyckas inom travet. Det har itne med inriktningen på aveln att göra.
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Tillägg: en till sak som jag vill komma fram till är att det är väldigt få hästraser som avlas just för ridbarhet som jag definerar den - förmåga att bära upp sin ryttare. Inom halvblodsaveln är det inte en av de största prioriteringar, hästarna ska prestera bra på tävlingar främst då inom hopp/dressyr. Men även i dressyr är inte bärigheten en av de största prioriteringarna, i de lägre klasserna är det mest gångarter och i de högre klasserna är det lätthet, svåra rörelser och bärighet men inte i mycket hög grad som t ex inom barockridning. Skolar man hästarna bra kän även de med halvkass exteriör lyckas (Guinness rygg?).
Det finns hästar som avlas till bärighet och förmåga till samling = ridbarhet men den enda jag kommer på just nu är P.R.E.

Om man har andra defenitioner på ridbarhet förstår jag förvirringen/motsägelserna till det jag skriver. Om ridbarhet betyder hållbar exteriör och snygga gångarter eller hoppkapacitet finns det betydligt fler raser som kvalificerar. Och många som faller ur pga gångarterna/hoppningen.
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Mirrejones skrev:
det går jättebra att träna/tävla med varmblod men endel passar ju inte som tävling/tränings hästar utan är skogsmullar..Men min medryttarhäst (varmblod) tränas och jag tror hon har tävlats också..
Så tycker jag det är med "halvbloden" också, inte alla passar som tävlingshästar....
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Ja det stämmer säkert. Men samtidigt avlar man inte på samma karaktärsdrag hos varmblodstravaren som för havblodet. Därför måste dom ju vara annorlunda! Travaren ska ju gå i en annan form än ridhästen för att fördela vikten korrekt och måste då vara lite annorlunda bygd också. När den är "rätt bygd" håller den bra och springer snabbt. Därför avlas den på. Därigenom går dessa drag vidare. Halvbloden som exempel ska jobba i en annan form och för att lägga tyngden jämnt (över fram och bakdel) för att hålla och gå bra. I sin tur avlar man dom bra halvbloden på de egenskaperna. (Dock avlas mycket på älsklingshästen som kanske inte håller eller är speciellt lämpad för avel egentligen, speciellt inom halvblodsrasen tycker jag...) Jag har sett varmblod med riktigt trevliga rörelser och halvblod med "hemska" gångarter... Det jag vill ha fram är att man inte strävar efter samma exteriör hos travhästen och ridhästen även om dom ändå är lika (dom är ju alla hästar!!) men mycket av svårigheterna för varmbloden i ridningen har som du säger med travträningen att göra. Det är lättare att skola in än att skola om. Men jag tror ändå att raserna faller lättare åt ett visst håll även som unghästar. Annars undrar man ju varför inga halvblod går på travet tex...
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

OKI! Sorry för mitt agressiva påhopp på ditt inlägg!! ;)
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Varför inga halvblod springer på travet är för mej ganska uppenbart.. De är för tunga och kan inte sträcka ut tillräckligt mycket, mest för att de är lata och inte har löphuvudet ;) tanken är intressant tycker jag, hur pass snabba de skulle vara inom trav eller galopp om de tränas för det.. Tyvärr skulle de behöva tävla mot varmbloden (eftersom de inte klassas som kallblodiga hästar) och de skulle inte ha en chans mot de lätta varmblodstravarna :p men ärligt så tror jag helt enkelt inte de är "ärliga" nog att ta i heller (psyket).

Som sagt, visst avlar man för ändamålet, frågan är bara om det ena ändamålet gör det andra svårare. Tålighet och psyke (löphuvud) är det som slår igenom hos flest, exteriören kan variera massor. Särskilt om du ser en massa olika ridtravare - det är mycket svårt att hitta två hästar som är väldigt lika exteriört. Bland halvbloden är det lite lättare iaf. Det skulle vara mycket intressant att veta VAD som gör att varmbloden kan springa snabbt exteriört (förutom löphuvudet, bogbladet, hållbarhet och rejäl bakkärra) vissa travtränare skulle säga att hästen ska vara lång i kroppen, men om man tittar på hästarna så är det mycket sällan man ser en långrektangulär travare, däremot kan de SE långa ut när de körs pga formen.

Som sagt, jag tycker inte travare är bra "ridbarhetsmässigt" men främst de exemplar som är smala i kroppen för att det ger sämre balans. Lite orättvist att säga det om hela rasen dock, särskilt som min egen ridtravare är bred som en ponny i kroppsbyggnaden.
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Jag håller förresten med i det du skriver, framförallt "trots allt är det ju hästar" :D klockrent!
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

*knapplån*

Till trådskaparen: Givetvis är varmblodstravare oxå hästar och om man inte har så höga tävlingsambitioner så är dessa hästar alldeles utmärkta.

Till er andra: Kan vi inte vara överrens om att begreppet högnivå är en tolkningsfråga??? Jag anser att tex Lätt A dressyr är högnivå medans Lätt A hoppning inte är så hög nivå. Så det är väl olika för olika människor beroende på ens egna referensramar.
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

knapplån

Till trådskaparen: Naturligtvis kan man göra om en travhäst till ridhäst! Jag håller själv på att omskola ett sjuårigt travsto som gått på bana sen 1,5 månad tillbaka, och det går än så länge alldeles strålande. Hon lyssnar fint, söker sig neråt-framåt så smått (även om hon naturligtvis inte trampar under sig helt än), lyssnar på skänklarna och artar sig helt enkelt väldigt bra - trots att jag verkligen inte är någon duktig ryttare utan mest har ridit i skogen. Jag skulle aldrig någonsin tacka nej till en häst på grund av att det är en fd travhäst - tackar jag nej till en häst är det för att jag inte gillar hästen i sig och inte vad det är för ras. Har man viljan och tycker man om hästen ska man verkligen ge den en chans - det tycker jag.
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

AnnaKarinA skrev:
Alla varmblod är ju olika, somliga avlas för galloplöp, somliga för ridning och somliga för trav, tacka fan att de är olika ;) :D
Jag har vbl travare själv, så visst vet jag att de kan :D
Men det är skillnad på vbl och vbl travare. :smirk:


Joo, det är bra att dom är olika.. det är samma med människor.
Det skulle inte vara kul om alla var prexis lika! :crazy:
Joo, det är klart.. det är nog skillnad mellan varmblods travare och varmblod, fast jag själv har bara erfarenhet om varmblodstravare :p .. Men du har säkert rätt :D
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Jag har sagt det förut å säger det igen: tack för alla svar :D

Snart ska jag provrida, en travare :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 503
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 710
Senast: linnsan
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp