varmblod- är väl som andra hästar?

Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Det slår mig när jag läser de oräkneliga inläggen om vmbltravares lämplighet som ridhästar, att de jämförs med de bästa halvbloden!

Är en häst inget att ha om den inte har kapacitet för minst MSVB? För med handen på hjärtat, hur många av de helt vanliga halvbloden kan hävda sig i den klassen på tävlingar?
De allra flesta som rider har helt vanliga hästar, utan minsta chans att knipa segern i en högreklass dressyr eller hoppning. De flesta har inte heller minsta önskan om att göra så!

Kan inte travarna få chansen att ridmässigt bli jämförda med de andra hobbyhästarna i landet? De andra som tränas lite i dressyr för att det är viktigt att bygga upp hästen så den håller så länge som möjligt? Måste det vara travare mot Salinero?

För allvarligt talat, är det en hobbyhäst, en härlig kompis man är ute efter borde individen räknas så mycket mer än rasen! Där har travarna såå mycket att ge! Härliga, arbetsvilliga hästar:)
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

:bow: :bow: :bow:

jag håller med dig. Jättebra inlägg. Läser man alla travardiskussioner så skulle man kunna tro att åtminstone 50% av alla på är Elitryttare. Vilket iofs kanske inte är helt omöjligt. Men som en trevlig hobbyhäst fungerar travare alldeles utmärkt.
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Instämmer fullständigt, travare är helt underbara "hobby" ridhästar, hoppa kan dom flesta hästar oavsätt ras göra och mjukgörande (dressyr) arbete behöver vi alla, både hästar och ryttare. (säger en som är alldeles stel av att sitta framför datorn)

Saknar min vbl-travare massor :cry: , skulle kunna byta ut mitt illmariga, envisa, tjuriga hbl sto bums om jag kunde få honom tillbaka.

:bow: för varmblodiga travhästen som fullt duglig ridhäst, på lagom nivå för just den individen :bow:
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Exakt Crax, du satte huvudet på spiken!! För oss som inte bryr oss om att tävla dressyr på hög nivå utan rider för att det är ROLIGT så passar varmblodstravare perfekt! En härlig kompis som funkar bra i skogen, i lätt hoppning och gymnastiserande dressyr - för mig finns inget bättre än en varmblodstravare!
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

crax skrev:
Det slår mig när jag läser de oräkneliga inläggen om vmbltravares lämplighet som ridhästar, att de jämförs med de bästa halvbloden!

Är en häst inget att ha om den inte har kapacitet för minst MSVB? För med handen på hjärtat, hur många av de helt vanliga halvbloden kan hävda sig i den klassen på tävlingar?
De allra flesta som rider har helt vanliga hästar, utan minsta chans att knipa segern i en högreklass dressyr eller hoppning. De flesta har inte heller minsta önskan om att göra så!

Kan inte travarna få chansen att ridmässigt bli jämförda med de andra hobbyhästarna i landet? De andra som tränas lite i dressyr för att det är viktigt att bygga upp hästen så den håller så länge som möjligt? Måste det vara travare mot Salinero?

För allvarligt talat, är det en hobbyhäst, en härlig kompis man är ute efter borde individen räknas så mycket mer än rasen! Där har travarna såå mycket att ge! Härliga, arbetsvilliga hästar:)


bra skrivet håller verkligen med dej !! :bow: :bow:
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Hmm.. Jag tycker det är en jättebra poäng om vi också kan komma överens om det här: Alla hästar är individer. Att säga att en hel ras passar som ridhästar på hobbynivå och en hel annan ras som ridhästar på tävlingsnivå funkar inte ;)

Finns många travare som jag överhuvudtaget inte skulle vilja sätta en ryttare på OM den inte först får rejält med behandling, respekt- och lydnadsträning, och att de lär om grunderna från marken. Eller inte ens det, de som borde gå till slakt eller möjligtvis avek istället.. Sen så finns det en del underbara exemplar som med rätt träning och ryttare skulle kunna gå långt! (och, ja då menar jag långt som till HÖG nivå, men har den varit travhäst innan är risken att den blir för gammal innan man skolat den tillräckligt).

Samma sak gäller vilken ras som helst. Finns alltid bättre och sämre exemplar, vissa som inte borde ridas överhuvudtaget, vissa som är riktigt bra ridhästar och också går långt.
Sen så har ju ryttarna som sagt en stor del i det hela, och då försämrar det oddsen för raser som inte hävdar sej lika mycket inom grenen. Det märktes tydligt när jag tävlade Agility med hundarna, bland de stora hundarna var det STOOOR dominans bland Border Collies, bland de små var det Borderterrier och Shetland Sheepdog. Varför? Jo, de var de raserna som ansågs ha bäst förutsättningar och då skaffar de flesta ambitiösa just de raserna. Men självklart var det också mer otippade raser på rankinglistorna..

Så visst är det lätt att säga att det går lika bra att skaffa en varmblodstravare att tävla med på låg nivå som att skaffa ett halvblod, men satsar man högt förstår jag mycket väl att man väljer den "dominerande rasen" eftersom vi själva hade Shetland Sheepdog´s att tävla med (dom införskaffades iofs inte för ändamålet). Oavsett vilken ras man skaffar så är det alltid individens förutsättningar som avgör (inklusive ryttaren), inte rasen. Det tycker jag är den viktigaste poängen om man ska jämföra travhästar med ridhästar.
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Jag håller med Totola:)
Det var inte meningen att säga att ALLA travere passar till vem som helst, jag var mer förvånad över vad de jämfördes med! Dessutom finns det hästar av alla sorter/raser/typer som borde blivit bättre skolade innan man klättrar upp :devil:

Men lite måste jag envisas, med kärlek, tålamod och tid kan alla hästar bli underbara ridkompisar.
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

crax skrev:
Jag håller med Totola:)
Det var inte meningen att säga att ALLA travere passar till vem som helst, jag var mer förvånad över vad de jämfördes med! Dessutom finns det hästar av alla sorter/raser/typer som borde blivit bättre skolade innan man klättrar upp :devil:

Men lite måste jag envisas, med kärlek, tålamod och tid kan alla hästar bli underbara ridkompisar.

Haha lägg till PENGAR på den listan ;) har hästen en gammal skada eller är i behov av massör/ET/annan specialvård räcker tyvärr inte kärlek, tålamod och tid. Lägger man till kunskap och pengar så :angel: fast det är klart, då beror det på vilka mål man har, skogsridning finns ju alltid som alternativ :)
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Men, det är ju inte bara när man köper en travare det är klokt att be en vet. kolla igenom hästen först???
Mig veterligen kostar det precis samma att behandla alla hästar, oavsett ras. Det är skadans art man betalar för.
Jag förutsätter att man kollar upp hästen innan inköp sas, oavsett vilken häst man köper.
Men det kanske var det du menade?
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

crax skrev:
Men, det är ju inte bara när man köper en travare det är klokt att be en vet. kolla igenom hästen först???
Mig veterligen kostar det precis samma att behandla alla hästar, oavsett ras. Det är skadans art man betalar för.
Jag förutsätter att man kollar upp hästen innan inköp sas, oavsett vilken häst man köper.
Men det kanske var det du menade?
Håller med. Skulle inte våga köpa ngn häst alls utan vetbes.
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Turnar0und skrev:
Jag letar medryttarhäst, och har hittat några varmblod bla.
Men min kompis säger då: Usch, ett varmblod, dom kan man ju bara rida ut på.

Stämmer detta, eller är det bara någonting hon har fått för sig?
Jag skulle nämligen gärna vilja komma ut på någon liten dressyr/hopptävling, om jag fick häst..

:confused:

Jag har ridit vbl regelbundet de senaste 5 åren och kan både för och nackdelar med denna ras.

Om man ska titta på "ridbarheten" hos ett vbl så skiljer den sig en del från en ras som är framavlad för att vara en bra ridhäst t.ex. hbl.
Min erfarenhet är att vbl ofta har lite problem med att gå på mindre volter (OBS! Mina erfarenheter!), de är ofta stelare i sidorna (deras rygg är längre än ett hbl, gå ut och jämför!). De har inte heller lika lätt att trampa under (av anledningen att deras bakben skjuter bakåt när de rids mot t.ex. hbl:et som naturligt trampar under sig sina bakben mer naturligt.)
Vid hoppning så blir naturligtvis vbl:ets oanpassade kroppsform till en nackdel. visst ser man en och annan travare på klubbtävlingar, men det är ytterst få som faktiskt håller måttet att klättra upp i de högre höjderna.

Personligen tycker jag att om man vill satsa så bör man inte skaffa ett vbl, av just anledningen att de inte är anpassade att hoppa avancerade hinder och dressyrrörelser. Naturligtvis finns det några som klarar det. Jag vet att nån just nu muttrar över mitt inlägg och tänker att "varmblod kan viste!!!", men man måste tänka övergripande. Jag tror säkert att det finns en ny Mynta bland varmbloden. Men chansen är väldigt liten att man får tag på just den hästen.

Fördelarna med vbl tycker jag är att de faktiskt är en väldigt mysig ras, och gillar man att arbeta med sin häst så har man valt rätt. För att rida till ett vbl tar en massa tid och tålamod.
Jag har själv ett vbl som jag rider några gånger i veckan, och visst, han kan inte allt ordentligen, det blir ofta lite "hipp som happ", han är en väldigt bestämd liten man, men han har charm till 1000 och därför gillar jag honom så mycket, just för att han har alla sina små konstiga idéer.
Nu kanske det inte blev ett så positivt inlägg, men jag vill att du bör tänka efter vad du vill göra med hästen och sedan skaffa en ras efter det...

Mvh Marika
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Mullan skrev:
Jag har svårt att tro de som har halvblod och håller på med hoppning och dressyr kommer så jätte långt i deras karriär, och oftast är de dom som klagar på varmblod, kanske för att de ända deras hästar är goda för är just skogsridning...
Nä nu ska jag ut och träna med mitt Varmblod... och det ska bli lika trevligt och roligt som vanligt!
:) :banana:

Jag är väl säkert en av dom som klagat högst och jag rider Svår Internationell fälttävlan varför jag klagar är att när man rider på den nivån så vet man vad som krävs helt enkelt, rider man inte på den nivån så har man ingen aning om vad som krävs och det är ofta dom som slänger ur sig att en travhäst minst är lika bra som en "ridhäst".

Sedan att det säkert finns ett och annat undantag som bekräftar regeln spelar ju mindre roll för varför skall man åka traktor när det finns ferrari ;)
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

För att en traktor är mycket lämplig för höbärgning, havresådd och t.ex dra upp avkörda Ferraris ur dikena :banana:

Om jag vet att jag inte behöver en Ferrari för att tillfredställa min självbild och jag vet att jag inte kommer att vilja köra snabbare än c:a 200 km då och då, då räcker en Opel, Saab eller Volvo eller en Ford

Vet jag att jag vill köra snabbast och vi ska vara vackrast och bäst i konkurrens mot andra Ferraris- tja då tar man en Ferrari

;) Don efter person!
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Mariika skrev:
Jag har ridit vbl regelbundet de senaste 5 åren och kan både för och nackdelar med denna ras.

Om man ska titta på "ridbarheten" hos ett vbl så skiljer den sig en del från en ras som är framavlad för att vara en bra ridhäst t.ex. hbl.
Min erfarenhet är att vbl ofta har lite problem med att gå på mindre volter (OBS! Mina erfarenheter!), de är ofta stelare i sidorna (deras rygg är längre än ett hbl, gå ut och jämför!). De har inte heller lika lätt att trampa under (av anledningen att deras bakben skjuter bakåt när de rids mot t.ex. hbl:et som naturligt trampar under sig sina bakben mer naturligt.)
Vid hoppning så blir naturligtvis vbl:ets oanpassade kroppsform till en nackdel. visst ser man en och annan travare på klubbtävlingar, men det är ytterst få som faktiskt håller måttet att klättra upp i de högre höjderna.

Personligen tycker jag att om man vill satsa så bör man inte skaffa ett vbl, av just anledningen att de inte är anpassade att hoppa avancerade hinder och dressyrrörelser. Naturligtvis finns det några som klarar det. Jag vet att nån just nu muttrar över mitt inlägg och tänker att "varmblod kan viste!!!", men man måste tänka övergripande. Jag tror säkert att det finns en ny Mynta bland varmbloden. Men chansen är väldigt liten att man får tag på just den hästen.

Fördelarna med vbl tycker jag är att de faktiskt är en väldigt mysig ras, och gillar man att arbeta med sin häst så har man valt rätt. För att rida till ett vbl tar en massa tid och tålamod.
Jag har själv ett vbl som jag rider några gånger i veckan, och visst, han kan inte allt ordentligen, det blir ofta lite "hipp som happ", han är en väldigt bestämd liten man, men han har charm till 1000 och därför gillar jag honom så mycket, just för att han har alla sina små konstiga idéer.
Nu kanske det inte blev ett så positivt inlägg, men jag vill att du bör tänka efter vad du vill göra med hästen och sedan skaffa en ras efter det...

Mvh Marika


Tycker du ahr en bra beskrivning. Men givetvis finns det undantag. Mitt varmblod kan lätt gå på 2-3 meter volter. :)

Sedan finns det så många andra tävlingsgrenar. De flesta som diskuterar varmblodstravarnas vara eller icke vara inom ridsporten tittar bara på vad de kan inom hopp och dressyr. Men tex Distans är oxå en tävlingsgren där jag tror att travare skulle ha en del att säga till om. Om de flesta travare är som min så har en ett travtempo som han kan gå i i all oändlighet och oftast har de en skapligt bra grundkondis.

Men visst travare har inte kroppsbyggnad för att kanske trampaundersig hur mycket som helst och hoppa hur högt som helst. Men jag anser att det finns så mycket mer inom ridningen.
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

fio. skrev:
Jag är väl säkert en av dom som klagat högst och jag rider Svår Internationell fälttävlan varför jag klagar är att när man rider på den nivån så vet man vad som krävs helt enkelt, rider man inte på den nivån så har man ingen aning om vad som krävs och det är ofta dom som slänger ur sig att en travhäst minst är lika bra som en "ridhäst".

Sedan att det säkert finns ett och annat undantag som bekräftar regeln spelar ju mindre roll för varför skall man åka traktor när det finns ferrari ;)

Men alla vill kanske inte rida internationella tävlingar öht. Dessutom som jag skrivit tidigare hoppning, fälttävlan och dressyr är inte de enda tävlingsgrenarna inom ridsporten.


Personligen åker jag mycket hellre traktor än Ferrari. Och personligen mullar jag hellre runt i skogen och gör lättare dressyr arbeten på min travare som jag älskar för den han är en sitter på ett stort klumpigt halvblod som jag kanske bara gillar. Japp för jag har aldrig begripigt det trevliga med halvblod. Har iofs aldrig stött på någon trevlig sådan heller.
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

ridtravare skrev:
För att en traktor är mycket lämplig för höbärgning, havresådd och t.ex dra upp avkörda Ferraris ur dikena :banana:

Om jag vet att jag inte behöver en Ferrari för att tillfredställa min självbild och jag vet att jag inte kommer att vilja köra snabbare än c:a 200 km då och då, då räcker en Opel, Saab eller Volvo eller en Ford

Vet jag att jag vill köra snabbast och vi ska vara vackrast och bäst i konkurrens mot andra Ferraris- tja då tar man en Ferrari

;) Don efter person!
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Mariika skrev:
Jag har ridit vbl regelbundet de senaste 5 åren och kan både för och nackdelar med denna ras.

Hmm... Måste opponera mej mot detta påstående, eftersom det också har att göra med HUR man kommit i kontakt med rasen, vilka exemplar man sett/ridit och hur stor kunskap som finns i övrigt runt träning osv.. Vill inte nedvärdera din kunskap, men just "jag har.. därför kan jag allt" låter lite fel :p

Mariika skrev:
Om man ska titta på "ridbarheten" hos ett vbl så skiljer den sig en del från en ras som är framavlad för att vara en bra ridhäst t.ex. hbl.
Min erfarenhet är att vbl ofta har lite problem med att gå på mindre volter (OBS! Mina erfarenheter!), de är ofta stelare i sidorna (deras rygg är längre än ett hbl, gå ut och jämför!). De har inte heller lika lätt att trampa under (av anledningen att deras bakben skjuter bakåt när de rids mot t.ex. hbl:et som naturligt trampar under sig sina bakben mer naturligt.)

Allt det du pratar om nu har inte med avel att göra utan träning. Finns ju faktiskt travare som inte alls blivit tränade. Att de inte kan gå på mindre volter är helt och hållet en träningssak (ridmässigt) har att göra med att man får LÄRA hästen böja sej på volten, det är inget hästen kan redan från början. Inte på små volter.
Att bakbenen "skjuter bakåt" har också med träning att göra, det är inte många halvblod som inte behöver läras att trampa under sej. Det är liksom inte naturligt för en häst att bära upp en ryttare ;)
De har INTE längre rygg än halvblod. Mäter man så brukar de flesta vbl ha ganska kort rygg och kan vara svåra att hitta sadel till pga det. Fast det beror ju på hur stor den är också :p


Mariika skrev:
Vid hoppning så blir naturligtvis vbl:ets oanpassade kroppsform till en nackdel. visst ser man en och annan travare på klubbtävlingar, men det är ytterst få som faktiskt håller måttet att klättra upp i de högre höjderna.

Oanpassade kroppsform? :crazy: Vilka hästkrakar har du råkat ut för?
Klart som 17 att inte en oskolad travare kan hoppa lika bra som en häst som löshoppats sen den var 2 år gammal. Skoolniing :D

Mariika skrev:
Personligen tycker jag att om man vill satsa så bör man inte skaffa ett vbl, av just anledningen att de inte är anpassade att hoppa avancerade hinder och dressyrrörelser. Naturligtvis finns det några som klarar det. Jag vet att nån just nu muttrar över mitt inlägg och tänker att "varmblod kan viste!!!", men man måste tänka övergripande. Jag tror säkert att det finns en ny Mynta bland varmbloden. Men chansen är väldigt liten att man får tag på just den hästen.

Som jag skrev i ett annat inlägg så har jag full förståelse för att man inte skaffar en "underlägsen ras" om man satsar högt i en särskild sport. Inte heller skaffar man en outbildad till att börja med utan en som redan visat framfötterna så slipper man chansa.
Däremot tycker jag att det finns mycket att lära av varmblodiga travare eftersom man får göra allt från grunden + backa några steg och alla problem märks väldigt tydligt, man får också väldigt tydligt gensvar när man jobbar bort dom.
Som sagt, skaffar man en färdig häst eller bara rider sådana, då lär man sej bara att rida färdiga hästar, skaffar men en icke-färdig häst lär man sej rida fler hästar :)
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Mysaan skrev:
Tycker du ahr en bra beskrivning. Men givetvis finns det undantag. Mitt varmblod kan lätt gå på 2-3 meter volter. :)

Tror det är fysiskt bevisat att en häst inte kan böja sej jämnt genom kroppen på volter mindre än 6m ;)
När jag gör min häst rättvisa så kan han garanterat böja sej jämnt på 6m volter, kan även gå öppna och sluta riktigt böjd. I trav är det samma sak där, när jag gör min häst rättvisa och ledsagar honom hur han ska gå, då är det inga problem att rida små serpentiner/volter, sitter någon upp och inte bryr sej om att "placera" hästen rätt och hjälpa till med balansen utan bara tutar och kör, då kan han knappt trava på en normalstor volt utan att benen sprätter hit och dit.


Mysaan skrev:
Men visst travare har inte kroppsbyggnad för att kanske trampaundersig hur mycket som helst och hoppa hur högt som helst. Men jag anser att det finns så mycket mer inom ridningen.

Hmm.. Min häst har tagit piaffsteg (som han tyvärr inte var redo för muskelmässigt :o ) upprepade tillfällen när man bett om trav från stillastående, stod själv och tittade på från marken vid ett tillfälle och då var hästen MYCKET undersatt och avslappnad i rygglinjen. Men sen blev han såklart anti mot att göra det eftersom det var alldeles för jobbigt. Enligt förra ägaren har han hoppat 130 på enstaka hinder vilket iaf jag tycker är högt :p
Slutsats - det är väldigt individuellt.

Därför jag hela tiden tjatar om att man ska utgå ifrån den individuella hästen istället för att hitta på ursäkter till travare - äh, det gör inget att han inte kan det och det, han är ju en travare! :D
 
Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Totola skrev:
Tror det är fysiskt bevisat att en häst inte kan böja sej jämnt genom kroppen på volter mindre än 6m ;)
När jag gör min häst rättvisa så kan han garanterat böja sej jämnt på 6m volter, kan även gå öppna och sluta riktigt böjd. I trav är det samma sak där, när jag gör min häst rättvisa och ledsagar honom hur han ska gå, då är det inga problem att rida små serpentiner/volter, sitter någon upp och inte bryr sej om att "placera" hästen rätt och hjälpa till med balansen utan bara tutar och kör, då kan han knappt trava på en normalstor volt utan att benen sprätter hit och dit.

Min volt kanske inte är riktigt så liten som jag skrev innan. :o Fast en 5 meters volt klarar han. Jag har i princip bara jobbar smidighet och mjukgörande med honom. Nu lägger jag iofs bara så små volter i skritt ännu så länge.



Totola skrev:
Hmm.. Min häst har tagit piaffsteg (som han tyvärr inte var redo för muskelmässigt :o ) upprepade tillfällen när man bett om trav från stillastående, stod själv och tittade på från marken vid ett tillfälle och då var hästen MYCKET undersatt och avslappnad i rygglinjen. Men sen blev han såklart anti mot att göra det eftersom det var alldeles för jobbigt. Enligt förra ägaren har han hoppat 130 på enstaka hinder vilket iaf jag tycker är högt :p
Slutsats - det är väldigt individuellt.

Därför jag hela tiden tjatar om att man ska utgå ifrån den individuella hästen istället för att hitta på ursäkter till travare - äh, det gör inget att han inte kan det och det, han är ju en travare! :D

Vad jag menade med att trampa undersig så menar jag att de kanske inte har lika stor naturlig fallenhet för det. Jag personlilgen tror att hästarna blir vad man gör dem till men som jag sagt innan jag tror att det är ett fåtal travare som kommer upp på elitnivå inom hoppning och dressyr.

Men det påverkas givetvis av att de oftast kanske inte börjar ridas förrän de är 6-7 år och att man då måste fostra om de först. Så de hinner helt enkelt inte innan de blir för gamla.

Ja vad vet jag men jag vet i alla fall att de ör underbara, arbetsvilliga och rejält ärliga hästar som gör sitt bästa. Det viktigaste är att jag älskar min pålle. Vi har heller inte siktet inställt på att bli nya Malin och Flippan. Min pålle dör när han ser ett hinder. :)

Men jag vill inte uppfattas som att jag hittar på ursäkter för att han är travare. Detta är trots allt mina första ridtravare och jag har ingen aning om hur långt vi kan tänkas komma.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 503
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 710
Senast: linnsan
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp