Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Undrar med, och det verkar vara ett lyxigt system ;)

Strax innan jul varje år får vi tillbaks momsen som vi lagt på jordbruket.

Fast det mesta av dem går till jordbruket, men lite får jag att bränna på nåt roligt :)

*kl*
Skoj att ha fått reda på vem jag ska skicka julklapp till i SS:)
Nu blir det till att klura ut nåt skoj.

Senast ändrad:

Japp, dom "släpar" i 5 år, så när man varit anställd i 5 år börjar de betalas ut. Och när man slutar så fortsätter de komma under 5 år. Hur många man får och hur stort värdet är beror på hur företaget gick för 5 år sen och vad kursen står i nu, men det brukar vara 10-20 000 kr. Det är riktigt trevligt att få! :idea:

Undrar med, och det verkar vara ett lyxigt system ;)
Det hade varit ännu lyxigare om vi (jag) haft en bra lön också. Vi har haft det extremt turbulent på avdelningen just pga den låga lönen. Tack vare att den nya personalchefen upptäckte det så fick jag 3500 kr i löneförhöjning bara så där precis efter att jag gått hem i våras. Men jag har fortfarande för låg lön egentligen. Lönepolitiken har varit under all kritik. Många skaffar nytt jobb och att få ca 10 000 kr mer på nya stället är inte ovanligt. Och då bjuder företaget samma lön mot att personen stannar kvar. :grin: Helt sjukt.

Kl
Idag har det kommit en liten tand! :banana: Fick inte titta på den, men jag kände att det var nåt vasst. Hoppas jag får se den imorgon!

Inatt är första gången jag är ensam hemma med V. Det "firade" han med att vakna 1 timme efter att jag lagt honom. Det har verkligen aldrig hänt förut! :eek: Tog 20 min att få honom att somna om. Hoppas att han sover resten av natten nu.

Någon som har koll på det här med tillfällig föräldrapenning?
Min sambo är ju hemma med det nu då jag är sjuk, men måste jag anmäla mig sjuk någonstans då?
Man skriver ju i på lappen om begäran om tfp att jag är sjuk, sköt det automatiskt då?

Någon som har koll på det här med tillfällig föräldrapenning?
Min sambo är ju hemma med det nu då jag är sjuk, men måste jag anmäla mig sjuk någonstans då?
Man skriver ju i på lappen om begäran om tfp att jag är sjuk, sköt det automatiskt då?

Inte säker men jag tror att du måste ringa och sjukanmäla dig till FK. Ring å kolla i morgon för säkerhetsskull!!!

Cyllene

Ja det är väl bara någon dag mellan våra grabbar?! Theo är född den 23/5 Märkte i söndagskväll (efter massa ledsamheter :cry:) att han hade en vit rand i underkäken. Nu är ena tanden framme så man känner den :laugh:

Japp, dom "släpar" i 5 år, så när man varit anställd i 5 år börjar de betalas ut. Och när man slutar så fortsätter de komma under 5 år. Hur många man får och hur stort värdet är beror på hur företaget gick för 5 år sen och vad kursen står i nu, men det brukar vara 10-20 000 kr. Det är riktigt trevligt att få! :idea:

WOW, det har då aldrig jag vart med om.....Eller ja jo, sista ställer jag jobbade på *ryser* så gick min anställning ut 1 månad innan den sk bonusen skulle betalas ut....rörde sig väl inte om några enorma summor men kändes liiite surt :mad:

Om barnet är under 8 månader kan pappan ta föräldrarpenning. Är barnet över 8 månader, vårdas på sjukhus eller är inskriven i barnomsorgen så kan man ta tf föräldrarpenning.
Måste sjukanmäla dig och pappan anmäla föräldrarpenning/tf föräldrarpenning. Går att göra via telefon eller internet!

*kl*

Kan inte fatta att tiden går så fort! Läste i vintermammor tråden och blev lite nostalgisk...
Igår för ett år sedan hade vi trafikolyckan och var väldigt oroliga såklart, nu sitter vi i soffan och gosar bebis som trots allt mår bra :love:

Emmah.S -Ture född den 22:a!

Hur långt har ni kommit med maten? Jag har en känsla av att vi ligger helt sist. Jag ammar till 100% men har iaf börjat med lite smakisar. Han äter allt med god aptit. Än så länge har vi provat potatis, sötpotatis, majs, palsternacka, päron, banan och kiwi. Jag tror vi ska börja med lite gröt nästa vecka.

Hur stor är Theo? Ture hade stannat av lite i växten. 7290 gr och 64 cm. Hans kurva som pekade spikrakt uppåt har dippat rejält, men tjejen på bvc sa att det var normalt nu.

*kl*

Kan inte fatta att tiden går så fort! Läste i vintermammor tråden och blev lite nostalgisk...
Igår för ett år sedan hade vi trafikolyckan och var väldigt oroliga såklart, nu sitter vi i soffan och gosar bebis som trots allt mår bra :love:

Visst har det gått fort. Vilken rolig jul vi ska få med småkrypen. :)

Jag ammar fortfarande en hel del. Har börjat ge lite gröt eftersom hon inte verkar stå sig helt på bröstmjölken. Men det känns sorgligt att trappa ner ammningen. Gav välling här om dagen och hon gillade det! Men jag blev nästan lite ledsen i hjärtat att hon lyckats lära sig ta nappflaskan så jag tvekar ett tag till med att ge henne extra, tänk om hon nobbar bröstet när hon inser att man kan få mat på ett enklare sätt?! *snyft*

Fast samtidigt är det skönt att hon tar lite annat så jag kan få rida ibland. Jag som inte ville amma från början :o
Men jag är lite sämre på att ge riktig mat... Eftersom jag måste tina ifrån frysen och jag har inga burkar hemma.

Jag ammar på kvällen (ibland blir det välling) sen vill han amma någon gång vi 4 och innan vi stiger upp. Under dagen är det lite olika, ibland ingenting och ibland någon gång på em.
Om inte annat så är det ett bra sömnmedel när han är arg och övertrött....
När vi är iväg så funkar det dåligt att amma, allt runtomkring är så intressant och man ser ju inte mkt med en tutte över ansiktet :D

Här ammas det fortfarande ganska mycket...
När hon vaknar första gången på morgonen ca kl5-6 sedan somnar hon oftast igen och när hon sedan vaknar igen ger vi gröt med fruktpuré ca kl9-10 sedan brukar det bli amning eller mjölk på flaska om vi är iväg ca 11-13(beroende på tidigare tid och mängd) sedan brukar hon oftast få någon "mat" kl13-15 (även det beroende på hur dagen sett ut) sedan är det amning resten av kvällen, hon är dock svår att få att somna för natten somnar oftast inte före 23-00 hon sover inte tillräckligt hårt förrän hon ätit ordentligt vilket hon inte alltid vill göra tidigare.
På dagtid sover hon oftast 30min-1timma några gånger ibland kortare, sedan oftast ett pass som är 2-3timmar på tidig eftermiddag, men det beror ju mycket på vad vi gör.

Selma äter välling till frukost, riktig mat till lunch+fruktpuré, gröt till mellis och riktig mat+fruktpuré till middag. Eftersom jag slutade pumpa vid 3 månaders ålder så började vi köra stenhårt med mat från 4 månaders ålder. Sen när temlan blev 6 mån bytte vi ut ersättning mot välling också. Jag är lat och köper burkar, men nu har jag köpt hem för att göra storkok med bebismat. Korvstroganoff, biffstroganoff, köttfärsås och spaghetti osv. Fiskrätter kommer jag nog fortsätta köpa, är ingen stjärna på att laga till fisk och är dålig på att äta det sen jag åt en torskbit med levande torskmaskar i...

*spysmiley*
Detta spädde på mitt fiskhat ännu mer ;)

*kl*
Lillskiten äter 4 flaskor ersättning om dagen, 1 portion fruktpuré och en portion lagad mat. Lite bröd eller majskrokar slinker ner med.
Innan åt han gröt 1-2 ggr om dagen med, men nu totalvägrar han det.

Och jag äter nästan bara fisk (och kyckling). Använder köttfärs till lite olika grejer men sällan annat kött. Äter dock glatt om jag blir bjuden. Vet inte varför det blivit så.

Jag har gjort allt (haha, har ju inte gjort så mkt) själv till Ture men tycker det är drygt med fruktpureerna. Gör jag potatispureer fryser jag in det i iskubsformar så det finns gott om det, men frukten gör jag bara en portion och det blir ju kladdigt och jobbigt varje gång. Nåt tips på förvaring på det?

Idag hade jag storkok och gjorde sötpotatis och palsternackspuré till varmrätt och så fick Ture banan och blåbärspuré till efterrätt. Den stoppade jag in i kylen då det är blåbär i och den kanske inte ser lika brun ut då. Återstår att se när jag öppnar burken.

När sambon kommer hem ska jag sticka ner till stan och köpa en sportbh som jag kan ha på babysimmet. Det är bara att konstatera att det är fel på min kroppsform, det finns inga svarta bh:ar eller bikinis som passar mig och då har jag varit i ALLA affärer. Första gången i mitt liv jag överväger att plastikoperera. Mig gör det inget att de ändrat form men när det inte finns bhar att köpa så måste det ju vara nåt fel. Jag har alltid haft svårt att hitta passande men nu är det tvärkört...

Med andra ord så börjar steg 2 på babysimmet imorgon. De senaste två gångerna har min mamma fått gå med Ture för jag inte haft nåt att ha på mig. Sorgligt men sant. Imorgon ska vi dessutom gå själva, jag är ju bortskämd att ha mamma med som hjälpreda...

En liten fråga till er som ligger före på tandfronten, hur har ni gjort med alvedon och smärtstillande?

Ingen alvedon = grinig ledsen pojke
alvedon = glad pojke

Som det är nu så försöker jag att bara ge innan natten, men han sover så himla dåligt och är så gnällig så jag gav honom en förut på dagen och nu sover han gott ute i vagnen och har sovit läääängre.

Samtidigt så kan man ju inte ge alvedon hela tiden, han ska ju ha många tänder? Men att gå och ha ont i onödan känns inte heller nödvändigt...

Kl

Jag har ett litet tips att dela med mig av. Låt inte bebis suga på er kind.... Vilgot sög tag i min kind nu när han skulle sova middag och jag lät honom snutta, för det var ju lite mysigt. Nu har jag världens sugmärke och det ser nästan ut som en blåtira under ögat. :o Nu törs jag ju knappt gå utanför dörren!

Idag har vi haft pulkapremiär! :banana: Vilgot åkte pulka från bilen till ytterdörren, vilket är ca 10 meter. Han hade inte så mycket kläder på sig, annars hade vi tagit en sväng på gatan också. Men han verkade ganska neutralt inställd till åkturen, han sa varken bu eller bä! :D

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII