Vårmammor 2010 del 14 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 14 <3

Jo. Hon fick anyrism (stavning?) i hjärnan. Hon skrek "jag svimmar, jag svimmar" när hon höll på att krysta ut deras 4 barn och dog. När jag gick ut för att kissa i korridoren så blev jag inputtad i rummet igen när de kom springandes med akutvagn med skalpeller osv och snittade henne på plats. Barnet räddades, men mamman gick inte att rädda. Min bror berättade sen att om hon hade varit på karolinska så hade hon haft en chans, så jag och sambon kommer att göra allt för att hamna där, kommer inte att ta några onödiga risker denna gång.

Vår förlossning var bara ett stort, nervöst lidande. Jag klarar knappt av att tänka på den hittills och försöker tona med allt när jag träffar andra som frågar, men det har satt så djupa spår att jag får ångest av att bara tänka på det. Jag hade så svåra smärtor, läkarna tvistar om det är för att min mage var så uttänjd att den jobbade dubbelt för att muskulaturen försvagats, för att Selma var så stor och mitt bäcken var för litet, osv. De har egentligen inget svar på varför min kropp inte kunde hantera det och jag svimmade (jag har alltså aldrig svimmat tidigare i hela mitt liv) pga smärtan, trots lustgas. Naturligtvis hjälpte inte mitt dåliga järnvärde till heller, men jag har ju insett att jag inte verkar vara gjort för att vara gravid eller föda barn.

Att jag mådde så dåligt efter har de heller inga egentliga svar på. De tror att det beror på järnbristen och att min kropp var så utpumpad att den inte orkade läka först. Varken jag eller sambon har något positivt minne, till och med när jag skulle snittas så gick det mesta fel. Läkaren fastnade i hissen i tio minuter, Jg började kräkas hysteriskt mycket av bedövningen, sambon bröt ihop totalt och trodde att jag och Selma skulle dö, Selma blev skuren i ansiktet.

Jag är konstaterat liten, men skulle nästa barn vara mindre så kanske det skulle gå med vaginal förlossning, om man mäter omkretsen på huvud och axlarna. Men min läkare avrådde å det starkaste till att pröva.

Aneurysm :) om du nu ville veta stavning :o

Usch.. jag vet inte vad jag ska skriva. Tycker det är så beklagit att alla inte kan få föda snabbt och smärtfritt :( Tycker innerligt synd om dig (och sambon) som har fått gått igenom det ni har gjort. Ett barns födelse borde vara något fint och inget skräckfyllt och ångestladdat.

Troligen en förkylning som satt djupt hon visade bara lite rodnad i halsen när vi var in med henne och sen har hon snorat en hel del nu senaste dagarna, men det är redan mycket bättre, dock ger vi ännu medicin innan sängen för säkerhetsskull.

ang förlossning...
inget jag vill göra om även om min troligen räknas som snabb och enkel kände ju inga direkta öppningsvärkar första 2 timmarna (mensvärk typ) och då hade jag ju redan öppnat mig 4-5cm. Hade krystvärkar ca 25-30min. Men sen var ju lustgasen min bästa vän och jag blev inte glad när jag var tvungen att ge upp den under krystningen ;)
Jag är ju även rädd för att ett ev syskon oxå ska komma för tidigt eftersom det inte fanns någon orsak till Ms prematura födsel.

Vilken fruktansvärd upplevelse. Hur känns det idag? Har ni bearbetat upplevelsen eller har ni mes sopat den under mattan?

Fy vilken hemsk upplevelse. :cry:
Ens barns födelse borde bara få vara en fin och fantastisk upplevelse.
Men nu till nästa barn är det redan klart att ni får snitt så att ni inte behöver "tjata" till er ett snitt? Tänkte eftersom din läkare sa sådär?

Berättade för sambon om kvinnan som dog, och nu fick han ont i magen. Han va tydligen skitnervös för just detta under hela förra förlossningen, oops! :(

Yeeey låter kanon att ni kommer! :)

Berättade för sambon idag att jag ska på buketräff på tisdag. Han grymtade mest om att jag kan väll göra något kul på nära håll någongång, men han har ju inte så mkt att säga till om den saken, hehe! :)

Btw så träffas jag gärna på en lätt hittad plats. Har inte snurrat runt där så mkt. Har bara kollat på tävlingar i strömsholm och varit på kliniken. W_I kommer du med bil?

Ang. magen så har jag nojjat i flera dagar nu över att jag knappt har någon mage. Fast är ju bara i v. 14+0 idag men känndes som att det redan syntes vid den här tiden förra gången. Iofs syns det väll om man vet om det men drar jag in magen så försvinner den ju i princip. Hoppas verkligen att mini mår bra där inne. Jag vill på UL nununu!

Vad långt du hade mellan värkarna! Eller det kanske är normalt?
Mina kom utan att jag knappt hann andas mellan, men å andra sidan så fick jag max med värkstimulerande dropp :cool:
Känns som att jag vart helt fullpackad med slangar och mediciner hit å dit under förlossningen. Fick ju även antibiotika p.g.a långvarig vattenavgång.
Och den där nedrans EDA slangen i ryggen som inte hjälpte det minsta:devil:

OMG nej! Jag hade 1-2 min mellan i ungefär 12 timmar. Men som Oregano skrev, var glesare mellan krystvärkarna (som jag ändå inte kände men BM hade koll på). Ren chansning att det tog 15-20 min, kan lika gärna vara 5 eller 40 minuter :D

Tillägg: jag blev ju också igångsatt och kan skriva under på att de kommer tätt-tätt-tätt. Och jag var nog som Oregano, väldigt tyst och stilla. Hann med 3 olika BM, hon i mitten frågade flera gånger "Du är ju så lugn! Är du alltid så lugn?!" och fick säga åt narkosläkaren som skulle sticka mig mitt i en värk att "Vänta lite, hon har en värk nu".

Senast ändrad:

Nä men usch så hemskt :cry: Stackars familjen att förlora mamman.. Och stackars dig som fick genomgå en sådan upplevelse.

Lycka till på kliniken :)

Tack!! Har inte hunnit läsa igenom dagens skörd av inlägg och gör inte det förrän imorgon.
Dagen har verkligen gått jättebra, Armani gör mig så stolt när vi är iväg. En häst som hatar att åka släp och inte gjort det på tre år gick när vi skulle iväg, upp på släpet på en kvart och på hemvägen på fem minuter. Och väl på kliniken, inga nerver där inte. Röntgen etc. utan några problem, inget lugnande utan han bara är.
Svaren på böjprov, bedövning, röntgen etc. gick över förväntan. Jag hade ju som sagt väntat mig det värsta. Han har en kotledsinflannation i höger fram och där också en broskbildning. Jag propsade på röntgen bak för jag verkligen ville utesluta cystor och vet ni? Där cystorna tidigare plockades bort där skelettet så att säga är lite skålat, "skålarna" är nästan HELT släta numera!!! Fick se bilder från ett halvår efter operation för 3,5 år sen och så idag för att jämföra och det var en så enorm skillnad. Där brast det lite för mig, tårarna började rinna och jag var så jäkla lättad och glad.
Nu blir det återbesök om tre veckor, behandling hemma nu några dagar och så får vi se då hur kotan ser ut.
Men just nu ser livet ljust ut för min vita lilla häst och då även för mig.
Kram på er, nu behöver ni inte få höra mitt ältande om Armani och hans hälta, iallafall på ett tag :)

Sorry! Läste nog lite snurrigt, fick det till att du hade 4-5 värkar på 15-20 min. Det hade varit rätt glassigt;)

Vi har nog bara sopat den under mattan. Jag har gjort det iaf. Vi har pratat om det, men jag vill bara glömma det. Sambon har ventilerat sig och jag har mest sagt att det måste ha varit jobbigast för honom, att jag var så inställd på målet. Eftersom jag inte har velat ta upp hur dåligt jag mådde under förlossningen så har sambon respekterat det när vi pratat med andra och inte tagit upp det.

Att ligga på bb, när man själv bara var mest lättad att vi levde och att Selma klarat sig så bra, och se hur pappan som förlorat sin fru skulle förklara för sitt yngsta barn på 4 år att mamma inte skulle komma hem igen, det är en väldigt konstig känsla som inte går att förklara. När jag var och kollade till mitt snitt som gått upp, så tyckte den läkaren (det var han som beordrade om snitt och tog jälv upp med mig varför min sambo bröt ihop när han gav besked om snitt, de flesta brukar bli väldigt lättade, men Jesper bara bröt ihop och tårarna sprutade för att han trodde att han skulle förlora både mig och Selma) att vi skulle prata med kuratorn och gav mig hennes kort, så att vi inte skulle ha ångest inför nästa förlossning, men sambon ville inte, så det blev inte av.

Jag ska ta upp det med min bm när det är dag för nästa barn, tror att det kan vara en bra ide. Jag hoppas verkligen att det inte ska vara något problem med planerat snitt, men jag har absolut noll förtroende för läkarvården, så jag antar att vi kommer att få slåss för allt, precis som vi fick göra under tiden jag var gravid med Selma. Vi fick slåss för att få till ett ultraljud 1 v innan förlossning för att få en beräkna vikt, då vi visste att hon var stor och jag ville veta, för min trygghet, att det skulle gå att föda normalt utan komplikationer. Men nää, varför skulle vi ha ett sånt ul för? Mitt sf-mått var ju helt normalt osv.

Sen när vi väl fick vårt ultraljud, så blev jag i stort sett hånad för att jag varit orolig. Man har fött stora barn förut och sålänge huvudet inte är stort så är det inga problem osv. Sen att Selmas beräknade vikt var 75g från att ge mig beräknat snitt och att den vikten var fel ute då hon vägde nästan 500g mer, det var absolut ingen fara. Men om jag skulle gå en vecka över tiden så kunde jag få komma dit och bli igångsatt. :smirk:

Känner mig fortfarande bitter, ledsen och är rädd, så för mig ligger det fortfarande som ett öppet sår.

Nu bor jag iofs vid Strömsholm och är troligen partisk men det är en plutti-plutti by som man missar om man blinkar = lätt att hitta.
Träffas vi vid slottet så är det raka spåret ner mot slottet och man parkerar på grusplanen framför slottet till höger. Där finns även slottsboden som är öppen 12-16 om man vill köpa glass eller "krimskrams"/souvenir.
Träffas vi vid t.ex. Markan så är det raka vägen upp på "stallbacken" förbi sadelmakeriet och Gula Hästen och prakera på parkeringen där.

Så det beror väl på om man vill köpa kaka eller om man vill ta med sig kaka själv var man träffas. Mig kvittar det.

Fortfarande inga pengar på kontot :( störigt, de kanske ramlar in senare i eftermiddag för det var väl denna vecka de skulle bli utbetalda?
Ska bli roligt att ha pengar att kunna få handla fina kläder för istället för att mest titta på prislappen.

Japp, vi kommer med bil.
Får köra sambon till jobbet på morgonen och sen får han åka tåg hemåt så får vi plocka upp honom nånstans på vägen :D

Michellan - det låter ju inte allt för svårt att hitta :p så det ska nog gå bra

Ni råkade verkligen ut för orättvist mycket, om man nu kan tala om rättvisa :( Förstår nu varför du känner sådan oro inför nästa graviditet och förlossning. Främst av allt blir jag förbannad på bemötandet ni fick :mad:

nej du kommer ju förstås från E18 så det är ju lekande lätt. Slottet på vänstersidan och ridanläggning m.m. på din högra sida och allt är skyltat ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 106
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 037
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 987
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar