Vårmammor 2010 del 12! <3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 12! <3

Förlåt men din sambo beter sig som en praktåsna med jämna mellanrum.
Kan inte annat än hålla med faktiskt. Han verkar fruktansvärt självisk ibland. Har man barn så får man ju faktiskt anpassa sig efter det och inte hävda sin rätt till egentid till varje pris. Har helt ärligt har jag svårt att förstå hur en sån här diskussion ens kan uppstå. Det borde vara självklart i ett förhållande att man kollar av med varandra och ger efter om det inte passar just då.

Läste inlägget för min make och han tyckte också att det lät som ett väldigt märkligt beteende. Skulle han vara så så skulle vi inte bo tillsammans kan jag bestämt säga.

Haha, praktåsna. Kanske får prova med start och slut tider. Känns lite "dagistendens" men vad ska man göra?! Kanske får honom att inse att man måste börja prioritera i rätt ordning också. Tack för tipset! :laugh:

Jo märkligt kan man alltid säga.

Har inte något problem alls med att han har ett intresse. Men det är bara så synd att vi inte kan hjälpas åt och hjälpa varandra utöva våra intressen. Jag trodde vi kommit fram till en lösning.

Ska nog faktiskt ta och prova Svartfots idé om specifika tider. Då får han skylla sig själv om han slösar dom på andra än på sig själv. Undrar bara hur detta blir mottaget från hans sida?!

Att ha bestämda tider kan ju förhoppningsvis vara lösningen på problemet. Var och en förfogar fritt över sin egentid. Men ta då upp redan från början vad som händer om ni måste göra något annat under den tiden, t.ex gå på kalas eller nåt så ni inte står där igen om ett tag.

Kl
Jag ska jobba på fredag! Vi har en planeringsdag på Stadshotellet i stan (!!!!! Har under mina 8 år på företaget aldrig hänt innan, vare sig att vi haft planeringsdag eller varit nån annanstans) och jag tänkte låta maken vara hemma med V så jag kan vara med på det. Känns lite skumt faktiskt!

Lägg fram det som att det blir lättare för er båda att planera er helg. Då vet han redan innan helgen hur mycket åktid som han kan 'kräva'. Gemensamma åtaganden minskar sedan egentiden lika mycket.

Lekt frisör
Vi har haft med oss T till frisören när vi själva ha klippt oss. Frisören har dock inte fått komma i närheten av henne med saxen. Idag så gick det inte längre. Hon kunde knappt äta pg luggen. Så nu har vi som så många föräldrar innan oss ett barn med flikig lugg som är klippt med kökssaxen. Nått som vi sagt att vi inte skulle göra… Ska se om jag kan ta ett kort på resultatet sedan.
hi hi hi, det blir sällan som man tänkt sig. Speciellt inte ang de tankar man hade om hur man skulle göra sen, innan man fick barn :grin:

Dagisproblematiken
Vi har nog bestämt oss att tacka ja till hattstugan om vi får erbjudandet igen. Lite på basis vi vet vad vi har men inte vad vi får. Hon får gå 15 h veckor. Så kan jag plugga ifred och vi kan faktiskt utnyttja att maken jobbar 80%. Annars så hade jag fått plugga de dagarna han varit ledig. Men det känns så tidigt att ”lämna” henne på dagis redan nästa vecka. Vi har helt klart inte hunnit med mentalt i svängarna. Känslan förbättras väl inte av att svärmor skrek ut i förskräckelse över hur hemska vi var.
Äh, får ni plats och hon börjar 15 h/v så se det som mjukstart på livet i stället. Hon kommer ju att tidigt komma in i det här med dagis osv. Få kompisar osv. Mer stimulans och nyttig utveckling i tidig ålder.

Jag försöker med ovanstående resonemang kanske mest egentligen lugna mig själv :crazy: Vi har ju påbörjat inskolningen av miniskrutt. I mammahjärtat känns det hemskt att säga det. Och hemskt bara av tanken på att min 1-åring snart kommer att gå på dagis. Men i praktiken så är det jättebra. Han får så mycket mer stimulans på dagis än han fick hemma när jag ändå var tvungen att jobba samtidigt. Han är inte ett dugg ledsen när vi kommer dit, eller när jag går ut ur rummet osv. Personalen tycker att det är bra med så små som kommer in eftersom de är så mycket lättare att skola in än äldre barn. Och sen kommer de små snabbt in i "rätt" rutiner eftersom de inte vet annat. Äldre barn kan ha lite laster med sig hemifrån.

Doris
OJ!!! Vad imponerande!
Känner lite att vi ligger efter på allt.

Äh, inte behöver du känna att ni ligger efter på allt. Alla barn är ju olika, och med facit i hand så kanske det är just dagis som gjort att han börjat prata mycket mer?

Kan han inte ta med T på turen?

Han kan inte gnälla på att han inte hinner när du jobbar, du kan ju inte rida när han jobbar.

Jag brukar rida på morgonen för att jag ska hinna få igenom min ridning. Då kan han mecka bil hela eftermiddagen. Min gubbe brukar vara så seg på FM att det händer aldrig något innan lunch typ...

På vardagarna brukar jag ibland rida en häst på ridbanan medans S sover i vagnen. Eller/och en på kvällen. Ibland kan jag säga åt gubben att när han kommer hem ifrån jobbet så får han gå ner och hämta S i stallet, för då har jag sadlat upp och är klar för en tur. Han vill hinna springa men gör det i mörkret. Oftast äter vi middag, jag går ner och rider och när jag kommer tillbaka springer han. (De dagar han springer)

Det jag försökte säga är att för att jag ska hinna få rida gör jag det först, sen behöver jag inte stå och trampa och bli irriterad.

Vad skönt att höra om hur det går för er och er inskolning. Vi försöker att tänka lite lika dant. Inskolningen kan ta lååång tid utan att det blir ett bekymmer. Det är ingen panik om hon blir sjuk. Förskolan blir istället för öppna förskolan. Förhoppningsvis så kanske vi kan få lite hjälp med att komma till rätta med hennes matbekymmer. Men ja mitt hjärta ”blöder” bara av tanken att lämna henne där. Men det finns en lunchrestauran/bar på andra sidan "ängen". Med uteplaser så man ser förskolans gård. Tror att det får bli mitt nya pluggställe ;).

*kl*
Idag har jag varit iväg på en fantastisk tvåtimmars ridtur:)
Va hemifrån fyra timmar sammanlagt. Vi ska alltid sitta och dricka kaffe och tjöta skit en timme och en timme till stallfixande.

Värre klätterapa än Oscar finns nog inte!
Han kommer upp och ner överallt! Upp i soffan och sen vidare upp i fönstrerna vi har bakom soffan. Upp i kökssoffan vidare upp på bordet. Upp och ner i vår säng.
Lyseknapparna han han kommit på med, tänder-släcker-tänder-släcker :grin:

Men inget tal än. Möjligen att han säger mamma. Men det är mer mamamammama.

Ibland är jag glad att jag har en Skrabba som inte har så bråttom att lära sig att gå... Jag hoppas hon hinner lära sig nej innan hon går ;) Säger vi nej nu så börjar hon gråta ;) Vet inte om det är laddat för att vi säger det till hundarna :o.

Här hemma är de inte ett dugg bättre... Är lite piggare med 38,5 imellanåt men toppar upp på 39,9.. När är det eg farligt?
Hon är visserligen snorig men verkar inte sjuk förövrigt... Stackaren. Sov med halvöppna ögon innan så väck som hon är. Pratade i sömnen med...

Har för mig att jag läste på growing people att man skulle åka in vid 40,5.
----------------------------------------

Sök snarast läkare om barnet

•har feber över 40,5 grader
•gråter otröstligt
•är slappt, likgiltigt eller mycket irriterat
•är svårt att väcka eller förvirrat
•har svårt med andningen
•klagar över smärta i huvudet, bröstet, halsen, magen eller när det kissar
•helt enkelt "verkar mycket sjukt"
•visar nackstelhet (har svårt att böja huvudet framåt - "titta på naveln")
•har kramper för första gången
•har blodfärgade prickar (petekier) eller andra utslag på huden
•har leukemi eller av annan anledning tar immunhämmande mediciner
•har feber som pågått mer än tre dygn
•kräks eller har diarré

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2555&del=4

Senast ändrad:

Usch ja... Vad är likgiltigt då? Hon är ju helt väck medans febern kommer... Sen är hon ganska pigg när hon ligger på 38,5.
Men hon dricker bra :) Kissar helt ok!

Ska försöka ta tempen med riktig termometer när hon är vaken igen- har bara tagit med örontermometer. .

*KL*

Gud vad jag är dålig på att skriva känner jag, det är knappt att jag hinner med i svängarna att läsa vad ni har för er!

Svartfot: Skönt att ni kommit till ett beslut angående dagiset. Hoppas att det kan bli tillfälle för en Stockholmsträff sedan ändå :)

Rutiner: Vad roligt att höra hur era dagar förflyter! Jag känner igen det där med att vissa timmar är betydligt längre än andra... Tur för mig att sambon fortfarande sitter hemma rätt mycket!

En annan fråga: hur gör ni med era barn ute nu? Har ni dem "lösa" (på marken :p) någonting? Idag fick E gå utomhus på egna ben för första gången, men vi har egentligen inga bra kläder för det. Hade tänkt införskaffa det tills när han börjar gå själv. Men vad ska man ha för kläder då?

Jag hinner inte heller skriva! Just nu så sover alla så då passar jag på :)

A Går själv, men totalvägrar att röra sig framåt med skor på. Än så länge är han inte lös på "gräsmattan" (snö ännu) Väntar med stor längtan på vårvärmen så att det går att sitta på gräsmattan i overall eller på en filt och leka lite.

Emelie R, Hur många dagar har hon haft feber nu? Du har säkert skrivit det, men mitt guldfisk minne har kommit tillbaka :D

Väntar med stor längtan på vårvärmen så att det går att sitta på gräsmattan i overall eller på en filt och leka lite.

Det gör jag också! Men det känns som att det kommer att ta ett tag innan det blir torrt nog i gräset. På vägarna här är det dock helt okej på många ställen, såpass att E fick gå utan skor, med bara tossor med sula :)

(Sambon är löpare med dragning åt det minimalistiska hållet, så han han sagt att han ska göra ett par minimalistiska skor till E. Då borde det få bli hans första par skor tyckte jag (hardcore ju :cool:), men jag är tveksam till att det kommer att bli verklighet :p)

A Går själv, men totalvägrar att röra sig framåt med skor på. Än så länge är han inte lös på "gräsmattan" (snö ännu) Väntar med stor längtan på vårvärmen

Samma här.. Min S rör sig inte ur fläcken om han har skor på sig.. :D

Å ja, jag väntar också på den där våren. Skall dock ner till Tyskland å hämta den tänkte jag.

Ja, just det med att få "hjälp" med saker är ju toppen när det gäller dagis.. Visst, klart det kan bli tvärt om också i andra fall. Men jag märker stor skinnad efter 1v på min S, nu vänder han inte upp och ner på tallriken när han skall äta utan låter den vara kvar. Så er lilla T kommer säkerligen att peta i sig mer och mer mat när hon ser hur de andra gör.

*kl*

Whohoo!! Jag sitter och skriver på min älskade, fina, underbara, vackra, bästa dator igen :banana: (ja jag tycker om min dator väldigt mycket) vi har internet igen och vi har premiärsovit i huset för första gången i natt :bump: Här är lite upp och ned men det känns väldigt bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 331
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar