Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Sv: Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Om ni får nästa barn direkt efter examen får du köra på samma taktik som jag ska. Alltså konkurrera med att du redan har två föräldraledigheter i ryggen. Risken med att anställa en nyexad barnlös är att de har en anställd som kommer vara föräldraledig en hel del de närmaste åren.

Precis!......

Apropå tid mellan syskon. I yngre år hade maken mer ut utav/lekte bättre med sin 4 år yngre bror än sin 2 år äldre. Idag står han sin äldre närmre men närmast står han den 10 år yngre brodern.

Mina bröder står varandra närmre, 7 år emellan, än vad de står mig. Jag är 3 år yngre än min storebror och 4 år äldre min lillebror. Så ja är det tätare mellan barnen så tror jag det är större chans att de leker bättre ihop. Men det är även väldigt många andra faktorer som spelar in.

Jotack, det finns sega rekryteringsprocesser som ändå resulterar i jobb ;) tror jag kommer hålla mig i topp länge på den listan med att ha skickat in ansökan 26 juni och få jobbet den 18 oktober :D

Ah, då finns det fortfarande hopp alltså :D Men man blir ju så otålig!!!

Svartfot: Tanken har slagit mig också, att det kan fungera så att man faktiskt konkurrerar ut barnlösa. Men visst, ekonomin ser väl ut då som den gör nu, och då kan vi lika gärna satsa på barn nu. Annars får vi vänta tills min sgi är bättre.
Eller man vet ju aldrig, sambon har kanske fått ett annat jobb då.. Jaja, svammel, svammel, svammel!

Ja personkemin (eller vad man ska kalla det..) är såklart viktigast i slutändan. Mina "mellanbröder" som har knappt 1,5 år mellan är som dag och natt. Precis som jag och min äldsta lillasyster. Fast för oss, som bor ute i ödemarken ;) har det lockat med just lek-biten när de är små. Men vad tusan, det sker det som ska ske a la Michellans mamma :D

Om ni får nästa barn direkt efter examen får du köra på samma taktik som jag ska. Alltså konkurrera med att du redan har två föräldraledigheter i ryggen. Risken med att anställa en nyexad barnlös är att de har en anställd som kommer vara föräldraledig en hel del de närmaste åren.

Fast spelar det egentligen någon roll? Brukar inte företag vara ganska positiva till föräldraledighet ändå? Min man fick ju nytt jobb i okt förra året och var hemma under våren och sommaren. Samma dag han kom tillbaka sa han upp sig för att han fått nytt jobb. Han började på det för mindre än en månad sen och de vet ju att vi ska få ett till barn närsomhelst och att han kommer att vara pappaledig både vid födseln och senare. :laugh:

Men vad tusan, det sker det som ska ske a la Michellans mamma :D

Haha, ja herre gud :rofl:

Oregano: Tyvärr så är det väl så att män och kvinnor spelar inte riktigt på samma villkor när det gäller jobb och barn. Det är inte många arbetsgivare som tror att en man kommer vara borta ett år som föräldrarledig utan snarare sina första 10 dagar och sedan på sin höjd 60 dagar eftersom det är så det generellt ser ut. En ung kvinna utan barn förutsätter en AG nästan att hon kommer vara borta minst ett år med sitt barn och dessutom flera gånger än bara en.
Jag har t.o.m. hört rekommendationer att kvinnor i fertilålder som är klara med barn gärna kan skriva det i personligtbrev för att det ska konkurrera ut andra kvinnor utan barn.

Jag tror det beror på vilken bransch man jobbar i. Men det borde ju alltid vara som du beskriver.

Måste fråga er.. Alla ni som har barn som har gått förbi 16-17 månader. Vi har en liten argbigga hemma, någon som vet vad det kan bero på? Var tvungen att hämta henne på dagis igår för att de tyckte inte att hon var sig lik.. Hon blir liksom hysterisk för småsaker och bara kastar saker omkring sig. Jag vet inte hur jag ska hantera det. Ngn som varit med om ngt liknande? Iblnad funderar jag på om hon har ont i munnen, men man känner ingenting där inne (hon har bara fått åtta tänder). Vad gör man??

+ zazza

Det är mycket möjligt att det kan vara som ni båda skriver. De allra flesta i min bekantskapskrets och de jag träffar på jobbet är högutbildade (oftast ingenjörer) och där har jag knappast sett att barn skulle vara något hinder. Vet flera av dessa pappor som varit hemma 6-12 månader med ett eller två barn.

Hon har nog kommit på att hon har en egen vilja. :) Vi märker också såna tendenser, men kanske inte lika tydligt som du beskriver. Jag försöker bara att vara konsekvent. Bråkar inte i onödan, men säger nej till saker som jag verkligen inte vill att han ska göra. De utbrotten som kommer då går oftast över på någon minut.

Theo har alltid haft lite tvärhett humör men visst är det värre nu. Ibland ger han sig bara man håller i honom men vissa gånger, som i helgen t ex när han inte ville byta blöja, så låg han och skrek, sparkade och tjurade i nästan 1 1/2 timme. Sådana gånger låter vi honom bara vara och får då bråka med sig själv!

Trist att det inte visade vad du ville. Kan ju också ha varit att du testade för tidigt?

Ang studier och barn och ålder mellan barn osv..
Mina personliga tankar om allt är att det är nog lättare/smidigare att gå klart utbildningen helt innan ett till barn kommer ut. (Mao, man kan vara gravid sista delen av sista året). För att sitta med en 2-åring och en bebis och behöva göra avbrott i en krävande utbildning kan mycket väl leda till att man inte orkar ta tag i det igen. Risken är ju då att man sitter där och inte vill/orkar börja plugga igen. (Jag har 3 kompisar/bekanta som detta har hänt med). Själv skulle jag plugga in en mattekurs som jag hade en omtenta kvar i när jag fick första sonen.. Men hallå, sitta och traggla Calculus när man hade en mysig bebis att gosa med? - Nää. Mycket svammel blev det, men vad jag försöker säga är att det är nog smidigare att läsa klart den krävande utbildningen nu när du ändå är mitt uppe i den, och allt funkar med hem, hästar, Milton, och sen skaffa syskonet när du vet att det snart är slut.

Sen håller jag med svartfot om att det är inte alls dumt att kunna säga till sin arbetsgivare att man är klar med barn.

Ang ålder mellan barnen..
Jag ville inte (till skillnad mot många andra här inne) ha för tätt mellan barnen. Detta eftersom jag kände att jag verkligen ville njuta av första barnet, att det fick vara ensambarn med oss länge. Min plan var att ha minst 4 år mellan barnen. Då skulle det stora barnet vara så duktig och självgående att det skulle bara vara mysigt/inte stressigt med att få en bebis. Sen gick ju första förlossningen som den gjorde, och istället för 4 år mellan, så skulle jag aldrig ha barn igen - å sen blev det ju ändå oplanerat 3 år mellan dem till slut. Mina killar leker bra ihop nu, visst den äldre får visa mycket hänsyn, men det är bara nyttigt.

Oj, rörigt inlägg..

Själv sitter jag här och är livrädd..
Tänkte på det som Michaellan skrev, att vem håller eg reda på när man skal ha mens.. Ja inte då jag tänkte jag då.. Sen började jag fundera när jag eg skulle ha mens igen.. Eftersom jag har haft en jävla mensvärk hela förra veckan, och spända bröst nu så trodde jag att mensen var på g. Men än har den inte kommit. Kom iaf fram till att jag skulle haft min mens den 17:e, vilket är mer än 1 vecka sedan nu :( Vad fan, alltså, jag har ju spiral, så det skall ju vara omöjligt att bli gravid! (nja, de lovar väl skydd till 99% eller nått). Jag hoppas verkligen att mensen dyker upp idag, annars blir jag knäckt. Visserligen blev båda mina söner till trots P-piller, men spiral är väl säkrare? :crazy:

sitta och traggla Calculus

:love: Jag vet att jag är knäpp :o men ibland har jag tänkt att ta fram min Calculus bara för att läsa mer i den! :banana: Jag tyckte matematik blev så himla häftigt på den nivån. Allt liksom hänger ihop och det är verkligen häftigt! :banana: Men jag har bara läst första delen ur den.

För min alldeles egen del har jag varit helt klar med att utbildning, jobb, ekonomi, bostad och viktigast av allt, ett bra och stabilt förhållande ska vara tryggat innan barn ens kommit på tanke. Men jag var heller inte mogen för barn när jag var 25. Ville inte ens ha barn då, utan det är något som kommit då allt det andra var klart. Det har liksom varit den allra sista pusselbiten. Och där kommer väl också det där med ålder mellan barnen in. Det har ju tagit några år att fixa allt och det finns inget att vänta på. Min bror är dessutom 5 år yngre än mig och har alltid varit mina föräldrars (iaf mammas) favorit och jag fick verkligen bli stor och klara mig själv när han kom. Det var iaf så jag upplevde det. Det kanske inte har något med ålder att göra, men V kommer senare troligen inte att komma ihåg att han varit ensam.

Ang mens så har jag varit utan så länge (p-spruta i några år och sen graviditeter) och de perioder jag haft mens så har jag haft stenkoll eftersom jag ville bli gravid. Men även då jag inte velat det har jag haft koll. (Har ju en app för det! ;)) Vill ju inte bli överraskad och inte ha några skydd med mig.

Glömde säga... Hoppas verkligen att du inte är gravid om du inte vill det. Du verkar ju vara jättefertil eftersom du blivit gravid trots p-piller två gånger tidigare. Spiral är nog egentligen inte så mycket säkrare än p-piller tyvärr, så jag hade nog gjort ett test om jag var du.

OM det skulle vara så, så verkar det ju faktiskt otäckt. :crazy: Går det inte att ha dubbla skydd, typ både kopparspiral och piller/stav eller vad som helst?

Som vanligt har det hunnit bli flera intressanta spår att svara på :D

Ang "söka jobb i fertil ålder": så ja, jag tror definitivt och tyvärr att det är något som främst påverkar kvinnor, och antagligen spelar det sociala in också - ibland. Det "ska" förstås inte spela någon roll, det blir ju en form av diskriminering, men praktiken är inte alltid som teorin. Som min arbetsförmedlare sa när jag var inskriven där strax innan bf.. Sen kan ju, tack och lov, det även ses meriterande att ha småbarn :laugh:

Ang arga småttisar :D: H har fått såå mycket mer humör. Kanske inte att han blir just arg och kastar saker så ofta, men ååh vad han fejk-gråter! Frustrationen går inte att ta miste på. Som nu då tex, när han kommer och drar mig i handen och vill att jag ska följa med men min brutna tå säger ifrån. Ser verkligen hur han tänker "men varför fattar du inte vad jag menar?!".

Doris: Jag hoppas verkligen för din skull att mensen bara är sen. Säger som Oregano, du verkar vara jättefertil och jag avundas dig inte som blivit gravid TVÅ gånger trots p-piller! Jag har inte alls med det att göra och du behöver inte svara, men har du/ni funderat på sterilisering? Tänkte eftersom den första förlossningen var så traumatisk att du mådde pest under graviditet 2, och om ni inte vill ha fler.. :( Min mamma blev btw gravid med mig trots piller.

Som nu då tex, när han kommer och drar mig i handen och vill att jag ska följa med men min brutna tå säger ifrån. Ser verkligen hur han tänker "men varför fattar du inte vad jag menar?!".
Vi kan nästan säga upp vår städhjälp hemma, för V har börjat tvinga mig att städa varje dag vi kommer hem från dagis! :cool: Igår sprang han direkt fram till dörren in till tvättstugan och sen till dörren till klädkammaren och bankade och skrek ööööhhh och pekade. Meningen är att vi båda ska ha varsin mopp och gå runt och moppa golven. Ibland ska vi gå tillbaka och dammsuga mopparna. Även hans mopp ska dammsugas under (han vänder på den och pekar och visar) trots att han vägrar att ha duk under den (vilket våra parkettgolv ogillar...). Sen ska vi moppa vidare.

Eehh, ska man gå med på sånt här?! :eek: Visst, det behövs ju städas (det fastnar väldigt mycket under moppen! ;)), men ska en 1,5-åring bestämma när och hur? Han tycker ju uppenbarligen att det är det roligaste som finns. :D

Han kisar med ögonen, rynkar på näsan och låter "uäääh!". En hyfsad imitation, men föga övertygande (särskilt eftersom han har svårt att inte fnissa).

Haha - här är dammsugare, mopp och sopkvast också såå kul :D Han vet precis hur man gör med knapptryck på dammsugaren (ska göras med ena foten ;)), doppa moppen i (tomma!) hinken osv.

Det där med att härmas är ju himla kul! :idea: Jag bad min man ta ut dörrmattan i uterummet för att skaka av den eftersom det blåser in björkfrön. Det gjorde han och ha tillbaka den. Då var V direkt där och tog upp mattan och skakade på den! :love: Det ser så kul ut när de gör saker utan att ha en aning om varför! :D

Appropå att härmas. Igår när vi åt så droppade Ture ur vatten ur sin mugg på sitt underlägg och vattenkammade håret med fingrarna. Jag satt :confused::confused::confused:?

Tills jag insåg att han ju är hemma med sambon som är pappaledig och som varje dag måste platta ner sin kalufs med vatten innan han går hemifrån. :D

Sen härmar han väldigt mycket ur böcker, idag höll han för öronen som Frippe gör i boken Castor bakar, och han hytter med fingret som Max gör i böckerna.

Man förstår verkligen att det var naturligt förr att barnen tidigt fick sina små arbetsområden på gårdarna och i hemmet, det är ju så naturligt för dem att göra det vi gör!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
831
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
42 43 44
Svar
868
· Visningar
26 603
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka