Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Sv: Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Jisses vad mkt gott ni äter hemma allesammans!

Jag försöker stundtals vara duktig och göra veckomatsedel och handla efter den men den enda vettiga sidan där man kan göra både recepthäfte och inköpslista är inkopslistan.com, men jag börjar bli less på maten där, ffa med en sambo som inte äter fisk :( ska faktiskt ta och skriva ner vad ni alla lagt upp här, har ju matsedel för minst en månad :idea:

Och sen lite tråkigheter :( en mamma till ett av barnen hos Theos dagmamma har tydligen drabbats av obotlig cancer. Som det lät och om jag förstod allt rätt så hade läkarna väl gett henne fram till jul :cry: äldsta barnet är 4 och yngsta är född i sommras. Känner henne inte direkt, sambon känner hennes man, men det är ändå otroligt svårt att inte känna något. Höll på börja lipa när byns allvetare berättade detta idag. Har visserligen misstänkt att det varit nåt efter det som skrivits till henne på internet, men absolut inte så här illa. Nä fy, man blir verkligen illa berörd!

Torskrätten jag talade om är iaf torsk i ugsform. Blanda matlagningsgrädde och en burk med räkost, rör ner 2matskedar mjöl och lite dill. Häll det sedan över torsken. Strö över ost och ev. Räkor. In i ugnen tills fisken är klar. Serveras med pressad potatis!

Hoppar in lite snabbt och rekomenderar Nutricolor från Revlon. En inpackning med färgpigment i som ger MYCKET färg. Nr 200 är lila och 500 mer ceriselila.

:idea: visste inte att den fanns i de färgerna också. Har använt den fast någon röd variant när jag var riktigt rödhårig. Minns att jag fick använda gummihandskar när jag skulle ha i det i håret för så rött var det :D

Fasen vad bra med en egen frisör i tråden ;)

Det är såå hemskt.. Det är verkligen så hemskt! Jag blir berörd, så jag förstår att du blir berörd.

Torskrätten jag talade om är iaf torsk i ugsform. Blanda matlagningsgrädde och en burk med räkost, rör ner 2matskedar mjöl och lite dill. Häll det sedan över torsken. Strö över ost och ev. Räkor. In i ugnen tills fisken är klar. Serveras med pressad potatis!

Säger bara :d tror sambon får äta stekt korv nån dag :angel:

Fy va hemskt!! Lider något så oerhört med familjen och mamman som inte ska få se sina barn växa upp. :cry: :cry:

Jag är också avis för de som skall träffas.. Men jag försöker lösa det, har ju så nära.. Lilleman får ju hänga med i så fall. Och den stora tänkte jag försöka leja bort till en kompis.. Sambon är ju iväg till Västerås, Mamma är barnvakt åt syrrans 4 ungar i Hedemora, och Syrran som bor här är på öppet hus på sin skola, så jag är ensam med barnen och hästarna på lördag :(

*kl*
Hörrni människor, vad äter ni för mat på vardagarna?? Jag fick frikort igår, på "ny maträtts dagen" eftersom jag inte hade kommit fram till någon ny rätt. Jag var ego och stack ut i solskenet och red ut unghästen i skogen i stället när jag ändå kunde :p .. Så dagens mat (fläskpannkaka) fick bli gårdagens mat..

hittliis har jag fått:

choritzo,med haricot vers fräst ihop med matvete som kokats med lite buljong.
sallad med rökt lax
Gnocchi med en god tomatsås, renskav och fetaost
Tacobiffar
(av Modett)

Tacoknutar
(av Aneka)

Helstekt fläskfilé/fläskytterfilé i stekpanna/gryta
(av Western_Ivy)

Chili och räkpaj
(av Armani_)

Fläskpannkaka i ny tappning
Parmesankyckling
(av Bollen)

Men hallå, ni äter väl mer mat i veckorna?? ;) :D
Vanlig vardagsmat för er kan vara en ny rätt för mig..Reviderar mitt krav - Inga skaldjur, ingen svamp, helst inte fisk (men torsk/lax/spätta är väl ok.. de andra älskar fisk! :o ) Men som sagt, helst inte fisk för min del :angel:

Några förslag:

Gör en tomatsås, blanda med nykokta gnocci, strimlad skinka, hel spenat och mozzarella i bitar. Pesto till.

Spenatsoppa med ägghalva

Blomkålssoppa (blomkål, lök, vitlök, mjölk, vatten) med rostade pumpakärnor eller stekt bacon.

Rårakor med äppelmos/lingon och bacon

Potstickerdumplings med ris, grönsakswok och sojavinegrett

Marinera kycklingslårfile i vitt vin nån timme. Blanda skivad rödlök, stora vita bönor och körsbärstomater med lite olivolja och rejält med hackad rosmarin och svartpeppar i en ugnsform. Linda kycklingfiléerna runt varsin rosmarinkvist, lägg i formen. Häll över vinet som kycklingen marinerade i. 200 grader i ungefär 40 minuter. Klyftpotatis till, som man kan göra i ugnen samtidigt som kycklingen (dock i en annan form, de blir godast utan vin).

Tonfiskpasta: tonfisk, purjo och vitlök i en stekpanna, krydda med chili och lite saffran. Pasta till.

Linssoppa på lök, potatis och röda linser. Servera med varsin citronklyfta att pressa i tallriken.

Gulasch. Tar iofs rätt lång tid att koka, men är billigt och blir bara godare om den får stå nån dag.

Korv med potatisstomp eller blomkål/potatisstomp och surkål eller strimlad vitkål stekt med äpple.

Ryssfärs: stek köttfärs tillsammans med lök och morötter, häll på en skvätt vin och lite creme fraiche och rikligt med hackad dill, ev lite fransk senap. Kokt potatis och saltgurka till.

Annars är det inte så kul här hemma heller då nyheterna går ut och säger att det ska sägas upp 71st på sambons jobb. Hade varit bra av hans jobb om dom hade kunnat gå ut mef det först så man slipper höra det via fb och nyheterna :mad: Så får väll se hur det går för sambon. Känns inte så tajmat nu med huset och snart tvåbarnsföräldrar. :( Men tur nog så har sambon många år på jobbet plus att han är en av få som kan hans maskin. Men känns skit just nu iaf. Skulle tydligen vara möte ikväll när dom börjar. :(

Usch vad trist... :( Hoppas han klarar sig. På mitt jobb går vi bara och väntar på uppsägningar, men jag med mina snart 8 år i företaget känner mig hyfsat säker om det händer. Men det är aldrig kul med nedskärningar...

Usch, vad tråkigt när företaget gör så :(
Hoppas det går bra för din sambo iaf...

kl

Jag vill ju oxå komma och träffa er alla på lördag :( men jag har ju flyttat åt "fel" håll så nu har jag längre än förut...
Är ju dessutom förkyld och vill ju inte smitta någon!

Fika hemma hos Michellan på lördag. Änsålänge är vi 4st: Bollen, Oregano, Michellan och så jag då!

*kl*

Fy, vad många tråkiga saker det händer i tråden med cancer och varsel. :( lider verkligen med er. :(

Med stor (läs enorm) sorg i mitt hjärta måste jag avboka lördag :cry:

Jag har blivit så äckligt förkyld under dagen (började med lätt nästäppa imorse) att jag vill inte riskera att smitta några barn eller för den delen höggravida kvinnor. Jag är väldigt ledsen, jag har hållt mig på mattan så länge och så blir jag sjuk nu. 2 dagar innan :( Så orättvist!!!

Ni andra mammor kanske kan styra om och vara hos någon annan och så får jag återkomma sen när bebisar är födda och och den där julen är över. Jag är ju faktiskt ledig första veckan i januari :idea: Lät långt bort nu när det äntligen har blivit oktober och dags för träff men tiden rullar ju på ganska snabbt ändå....

Tack för alla matförslag :)

Nu är kvällsmaten klar och veckans nya rätt blev:
Anekas Tacoknyten :banana:
Nästa vecka blir det Bollens Parmesankyckling och veckan efter det Cyllenes Medelhavsinspirerade Köttfärslimpa.
Sambon och min mamma skulle passa på att testa Armanis chili och räk paj någon kväll.
Sen har vi ju MASSOR med förslag till nya rätter nu. Super!! :)

Är det bara jag eller blev någon annan i tråden också skadeglad att några inte får äts god fika och paj på lördag? :angel: ;) ( om någon missförstod, trots smileys så var det ett skämt. :p )

Stackare som är förkyld, men som du säger, tiden går nog fort till nästa träff. Efter nyår lär nog mitt illamående ha gått över så att jag också kan vara med. :D men då måste vi vara hos dig, för jag är så nyfiken på att se ert fina kök. :)

Great! Så hoppas jag på att vårt jäkla nybygge (som börjar nästa vecka :bump: ) är klart till nästa sommar så att vi kan ha en buketräff här då! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
889
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 441
Senast: netia
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka