Varma, välsittande täcke som inte kliar?

lady_vip

Trådstartare
Jag har en månad framför mig där hundarna tyvärr måste vara med mig mycket på jobbet, tyvärr är det inte alltid de kan vara på kontoret utan får sitta i bilen vissa stunder.

Igår var en sådan dag. Trots att jag varmkörde bilen innan och de satt en timme så frös de sen när vi gick en lång koppelpromenad. De hade täcke på sig med dubbelt fleecefoder så jag tyckte att de inte borde bli så himla kalla..?

Iaf, jag får se om jag kan hitta några varma täcken, helst utan fleecefoder. Tydligen är man då utlämnad till Hurtta-världen, men jag tycker det är lite väl maffigt att lägga 1400-1500 :- för 2 täcken som inte kommer använda så där väldans mycket.

Googlade massa igår, men allt landar på just Hurtta, de andra som kommer upp är minst lika dyra, eller är ganska tunna.

Har ni något tips?

Sv: Varma, välsittande täcke som inte kliar?

Mina har täcken köpta från Wheatherbeeta, i närmaste ridsportbutik :) Sitter perfekt, är tjocka och ingen fleece. Är s.k thermotäcken.
Även om mina helst hade velat ha overaller fyllda med dun ;)

Och justja, dom kostar under 300 kr styck. Håller i all evighet, känns det som. Har lyckats få ett förstört genom åren, och det "råkade" gå sönder under vild lek med 6 st Amstaffar inblandade..

Jag har kikat på Wheatherbeeta, men de hade så dåligt med storlekar i min butik, får nog googla lite!

Synd du inte bor närmare här, för dom har varje storlek mellan 30-80 cm hemma jämt :) Mina varierar från 55-60 cm, förutom den lilla grisen då som väl ligger på 40 nu. Jag älskar att dom har resår vid bringan, det är inte många täcken alls som går på mina annars.
Dom brukar anpassa smalheten efter rygglängden, och dom flesta andra som har 55 cm har tydligen klena kroppar och små huvuden.. Dessa kan till och med pansarvagnen (44 cm hög, 30+ kg och 55 cm i halsband) röra sig helt obehindrat i!

I vilken butik? Kan ju köra en omväg i helgen kanske:angel:

Se till att isolera liggplatsen i bilen också. Med ex. vis frigolit eller tidningar i botten innan du lägger på fäll och sånt. Även om täcket ofta har magplatta, så blir det jäkligt kallt underifrån :)

Har du värmereflekterande material i botten på buren? Annars kanske det kan vara bra att börja där. Dvs någon form av isolering underst, det värmereflekterande materialet (t ex en räddningsfilt) ovanpå och sen t ex fleece ovanpå det. Har även hört att det ska finnas vetekuddar fast för hundar, de ska visst hålla värmen i många timmar. Några i min klubb har såna och de har köpt dem på Teba i Höör.

Det var ju en bra idé. Ska se om jag kan införskaffa en frigolitskiva när jag ändå ska köpa spånpellets till hästen. Nackdelen är att min ena hund redan är lite för hög för buren/bilen, men jag kanske kan hitta något tunnare.

Jag har dubbla tjocka fällar i bilen, mest för att det ska vara enkelt att tvätta för kvalsterallergikern. Men räddningsfiltar är ju enkelt att få tag på (du menar såna gråa..?).

Vetekuddar ska kollas upp!

Fällar är mjukt men värmer inte mycket. Hellre frigolit då, och något tunnare ovanpå (om du har platsbrist). Jag menar såda där metalliska "filtar". Finns i en del första hjäpen-väskor. Borde även gå att köpa separat tycker man.

Jo, jag tror jag såg att de hade på djursjukhuset faktiskt, ska köra inom där idag och kika.

EDIT: Hittade vad jag menade
yllefilt%20copy.gif

Men förstår nu vad du menar, inte en sån jag tänkte på:D

Ett fårskinn i botten värmer bra annars.
Jag slängde in ett till min lille WK när jag skulle träna min andra och han skulle ligga i bilen nån timme. En liten tröja på honom med sen låg han där och hade det mysigt.
Annars tror jag också på frigolit.

Ett litet tillägg om fårskinn så inte de dyra grå skinnen de är för platta. Ikeas vet jag inte mycket om men de bästa för värmens skull är täta korsningsskinn. Brukar finnas fårfarmare som annonserar att de har tillsalu.

Senast ändrad:

Detta täcket är det tjockaste jag har hittat till min fryslort:
Hundtäcke Event Plus Classic 300 gr + 150 gr Hundtäcke, "värstingmodellen" - med 300 gr fleecefodring och 150 gr polyesterfodring. Yttermaterial polyester 600 D ripstop. Marin med röda sidor.

Hon har även en "räddningsfilt" (aluminium filt) liggande under överdragstyget på madrassen så att de reflekterar värme.

Jag håller med om fårskinn i botten. Bäst och lättast att få tag i är korsningar med suffolk eller texel, de skinnen har bra stuns och håller mycket luft även när hunden ligger på dem. Dessutom tovar de aldrig ihop sig.

TS:
I min bil har jag "grundat" med en ganska tjock, kasserad bäddmadrass. Den täcker golvytan bra och går att vika upp lite mot väggarna. På madrassen har jag lagt ut tre långhåriga dorset/suffolk/pälsskinn och ett antal billiga fleecefiltar.

Till hundarna har jag sytt groteskt fula men väldigt varma täcken av ett syntettäcke från IKEA. En väldigt enkel design med några stygn framme vid bogen som håller ihop dem och en gjord runt magen. De är väl tilltagna i storlek, så de täcker benen och magen när hunden ligger ner men går att ha på sig i rörelse också. Ett billigt men bra syntettäcke med hög värmegrad kostar ett par hundralappar, och räcker till minst tre täcken strl 70.

23878_10151259490593666_1148186054_n.jpg

På det här viset håller sig mina ganska tunnhåriga BCs varma och goa även i låga temperaturer.

Jag skulle nog ha ett isolerande liggunderlag (camping) i botten och sedan ett fårskinn på det.

Kan du inte ha fårskinn pga allergikern så kanske du skulle kika på BackOnTracks filtar, som reflekterar värme.

Nöden är uppfinningarnas moder... Inte så vackert, men funktionellt!:D

Nu har jag varit på Byggmax och köpt (och sågat till) frigolit:) det kostade hela 35 spänn, så jag börjar där:D

Sen nu impulsköpte jag 2 hurttatäcken (de med fuskpälskragen) eftersom de hade 25% på dem, men de får nog lämnas tillbaka i morgon för det var fleecefoder upptäckte jag nu när jag kom hem...:mad:

Liknande trådar

Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 639
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka