Varma fötter, tips

Sv: Varma fötter, tips

Fryser också...

I fjol fick jag en av mina mer briljanta idéer. Tog sulorna med elvärme i från slalompjäxorna och satte i ridskorna. Lite klurigt var man ska fästa batterierna, men inte ett stort problem.

Det går att köpa detta i sportaffärena, men man behöver nog den typen av sula som det är i skidpjäxorna. Men såg för en tid sedan att man kan köpa det hela med sula. Lite dyrt var det, men fryser det gör jag absolut inte!
:bump:

Jag och 4 till i vårat stall har Mounten horse kängorna "rim frost" de e suveräna, köp en storlek större så kan du ha en varm socka i oxå.

Sen ja köpte dem för 2 år sen kan ja räkna på en hand de gånger ja frusit. SÅ dessa kan ja vernligen rekomendera.

1 ylle ylle ylleeeestrumpor, jag kör med mohair
2 syntet närmast huden, typ nylonstrumpbyxor-INTE bomull, värmer inte ett skit, blir bara fuktigt och kyler
3 termoridstövlar

Har själv förfrusit mina fötter ett antal gånger så att de nu är superkänsliga. Helt hjälper det inte, men det här använder jag;

*Plaststigbyglar
*Backontrackstrumpor+Ullsockor+annan socka....
*Graningevandringskänga(egentligen lite stora att rida i, olycksrisk å så om man har vanliga stigbyglar)
*Självuppvärmande sula(Hittade på Lillhästen i stav! har ej hunnit prova än)
*Vid riktigt kallt; utan stigbyglar, MoonBoots, absolut det som hjälper bäst. Krävs en känslig häst om man ska rida dressyr dock...

Har själv förfrusit mina fötter ett antal gånger så att de nu är superkänsliga. Helt hjälper det inte, men det här använder jag;

*Plaststigbyglar
*Backontrackstrumpor+Ullsockor+annan socka....
*Graningevandringskänga(egentligen lite stora att rida i, olycksrisk å så om man har vanliga stigbyglar)
*Självuppvärmande sula(Hittade på Lillhästen i stav! har ej hunnit prova än)
*Vid riktigt kallt; utan stigbyglar, MoonBoots, absolut det som hjälper bäst. Krävs en känslig häst om man ska rida dressyr dock...

Säger bara en sak. Elsulor.

*knapplån*

Jag rider med graninge stövlar och ett par raggsockor närmast foten och sen vanlig strumpa(farfars sockor funkar skitbra, typ tubsockor)över raggsockan:idea: Sen har jag en tjock lamulls sula i stövlarna också:D

Jag har funderat på en grej...det finns ju tydligen strumpor från Back on Track... borde inte dom va väldigt varma o goa? Nån som har såna?

Tack alla för era svar. Ska rusta mig ordentligt till nästa vintersässong

*kl*

Många jättebra tips!

Här kommer några till:

Rid barbacka, hästens rygg värmer+ man slipper kylande stigbyglar

Promenera i rask takt eller jogga brevid hästen första 1-2 kilometrarna.
Funkar fint för mej, cirkulationen kommer igång och man fryser inte
vare sig om händer eller fötter. Och om man börjar frysa igen på
hemvägen är det bara att upprepa! :D

frusit om fötterna både en och två vintrar på ridskolan nu. eftersom de bara e en gång i veckan har man väl stått ut å tryck ner massa strumpor.
köpte ett par fina stövlar på hööks till i år. steeds highlander winter.
ullfoder å tryckte i fårskinns/ullsula me. rider i vanlig ridstrumpa å har inte frusit än. (visserligen har här väl vart max ett par minus så än har de väl inte vart upp till bevis kanske men). större storlek ju mer strumpor man vill ha i.
har aldrig ridit i stövlar förut så har inte mycket å jämföra me men de e helgoa enligt mig. funderar på sommarvarianten senare.
Man får la hoppas de håller många år så e de verkligen värt pengarna.

Nu vill jag gärna ha tips av er kära bukefalister ang kalla fötter.
Jag fixar snart inte ridturerna mer och då har det ändå inte varit minus många dagar.

Jag har nämligen extremt frusna fötter. Hur gör ni... vilka märken på skorna har ni som ni kan rekomendera en stackare som mig... :bow:

Trästigbyglar :bow:

Nu vill jag gärna ha tips av er kära bukefalister ang kalla fötter.
Jag fixar snart inte ridturerna mer och då har det ändå inte varit minus många dagar.

Jag har nämligen extremt frusna fötter. Hur gör ni... vilka märken på skorna har ni som ni kan rekomendera en stackare som mig... :bow:

Jättemånga bra tips för att inte frysa om fossingarna... :D

Det som slår mig när jag sitter och läser denna tråd är att du kanske behöver ta ett steg tillbaka och istället för att dra på flera sockar, elsulor och allt vad som finns försöka gräva lite i vad som orsakar dina frusna fötter!?! :idea:

Dålig cirkulation? Låsning någonstans högre upp? En duktig fysioterapeut eller dylikt kanske kan hjälpa dig att komma tillrätta med problemen...?

Bara en tanke... :o

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 419
Senast: Halona
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 068
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama