Sv: Varm men skakar ändå? Fryser?
*KL*
Jag tycker att ni krånglar till det. Alla djur, inklusive människor, skakar när det blir för kallt för att få upp kroppstemperaturen genom rörelse. Att man genom det lyckas undvika att bli helt nedkyld innebär inte att det känns behagligt eller är bra för kroppen.
Jag krånglar inte till det mer än att jag lägger på ett täcke som gör att varje individ inte fryser (= skakar). Skakar de inte så räknar jag kallt med (haha, vad vitsig jag är...
) att de inte fryser.
Vissa behöver ett 350 g Rambo-täcke med halvhals hela vintern och vissa kan gå helt nakna, utom när det är nederbörd eller blåser. En ettårshingst jag hade gick helt otäckt t o m vid snöstorm utan att frysa. Han blev snarare upplivad och busig av det...
Däremot så är jag rädd om muskler som jobbar, så en häst som rids är jag mer benägen att täcka även om den inte fryser.
Och jag tror att man måste vara noga med att välja rätt täcke. Det bör vara luftigt för att värma optimalt och ett halvhalstäcke värmer betydligt bättre än ett med normal skärning, särskilt om det senare är lite för stort så att det blåser in vid bogen. Jag har aldrig behövt lägga på mer än ett täcke, trots en del frusna individer. Inne i stallet har jag aldrig behövt täcka en häst som inte rids, även fast det som just nu håller -5 grader.
Extra, eller helst fri tillgång på, grovfoder när det är kallt hjälper självklart också. Det går åt mer energi att hålla kroppen varm när det är riktigt kallt.
Carina på Silver Arabians