Varm men skakar ändå? Fryser?

Sv: Varm men skakar ändå? Fryser?

från agrias hemsida.

"För att öka värmeproduktionen kan hästen äta mer. Genom att skaka eller tillfälligt röra på sig kan värmeproduktionen också ökas."

eller ja det kanske kan tolkas som om dom fryser i och för sig.. hmm.. synd vi inte kan fråga hästarna..

Senast ändrad:

*KL*

Jag tycker att ni krånglar till det. Alla djur, inklusive människor, skakar när det blir för kallt för att få upp kroppstemperaturen genom rörelse. Att man genom det lyckas undvika att bli helt nedkyld innebär inte att det känns behagligt eller är bra för kroppen.

Jag krånglar inte till det mer än att jag lägger på ett täcke som gör att varje individ inte fryser (= skakar). Skakar de inte så räknar jag kallt med (haha, vad vitsig jag är...;)) att de inte fryser.

Vissa behöver ett 350 g Rambo-täcke med halvhals hela vintern och vissa kan gå helt nakna, utom när det är nederbörd eller blåser. En ettårshingst jag hade gick helt otäckt t o m vid snöstorm utan att frysa. Han blev snarare upplivad och busig av det... :D Däremot så är jag rädd om muskler som jobbar, så en häst som rids är jag mer benägen att täcka även om den inte fryser.

Och jag tror att man måste vara noga med att välja rätt täcke. Det bör vara luftigt för att värma optimalt och ett halvhalstäcke värmer betydligt bättre än ett med normal skärning, särskilt om det senare är lite för stort så att det blåser in vid bogen. Jag har aldrig behövt lägga på mer än ett täcke, trots en del frusna individer. Inne i stallet har jag aldrig behövt täcka en häst som inte rids, även fast det som just nu håller -5 grader.

Extra, eller helst fri tillgång på, grovfoder när det är kallt hjälper självklart också. Det går åt mer energi att hålla kroppen varm när det är riktigt kallt.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Om bakbenen skakar EFTER att det varit en köldknäpp kanske hästen spänt sig under kylan och sen är trött i bakänden. Hade jag haft en häst som gjorde det (på det viset) hade jag funderat på om bakknäna var helt hundra... bara en snabb tanke..

Jag har inte blandat ihop något. Jag vet att jag börjar skaka när jag börjar bli nedkyld för att få upp värmen.

Det jag skrev var något jag läste här på Buke.

Alltså är du kall när du skakar, eller hur? Det var ju det jag skrev. Kroppen börjar inte skaka för att den behöver röra sej lite på skoj liksom;)

Det kan vara så när de tär lite kyligt kombinerat med att det gått länge sedan förra ättillfället. En häst hos oss skakar ibland när han ska in och det är matdags. Tror inte du behöver mer täcken än ett amigo heavy, möjligen ett tunnt fleece underst. SKulle istället försöka ge lite hö när det är som kallast, om de inte redan har det väldigt ofta eller fri tillgång.

Jag tror inte riktigt på att bara känna efter värme under täcket, hästen lär alltid kännas varm annars är den på väg att dö....

Naah de känns inte alls alltid varma. En häst med vinterpäls kan ju vara helt kall utanpå, det visar ju bara att den är välisolerad och behåller värmen därinne. Petar man lite innanför pälsen är det varmt därinne, det är ju så den här djurårten har överlevt genom åren. Att springa runt och sprida ut all värme i luften vore ju slöseri med energi. Och om jag är ute och skrittar länge i blåst till exempel kan hästen kännas sval/kall utanpå på de ställen den inte har ländtäcke, men den är varm innanför hud, päls och fett. :)

Samma sak med mig om jag kommer hem så kan ja vara iskall om rumpan eller händerna och fötterna, men ja lovar jag håller inte på att dö. Innanför fettet och huden är jag fortarande varm, och efter en stund när jag varit inne värmen blir också huden uppvärmd igen. :p

Läste i någon tråd här om dagen, mackan som skrivit?
Hästar skakar för att hålla igång, inte för att de alltid fryser.
Tror det var något sånt, kan leta upp!

Känn på öronsnibbarna, fått lära mig att om de är kalla så är hästen kall. Typ...

Hojta till om du hittar den :)

En av mina hästar är varm under sitt vintertäcke men står ändå och darrar skakar.
Vad kan det bero på?
Spänningar?

Gäller en frisk arab, 17 år, som har ett Amigo Heavy på sig.

Nu har jag inte läst hela tråden.
Men jag var på en mycket intressant föreläsning med en otroligt duktig hästmänniska för ca ett år sedan. Jag frågade han just din fråga fast gällande min häst. Fick då till svar att hästarna skakar för att hålla värmen. För att hålla blodcirkulationen igång och att det vanligtvis inte är någon fara när dom gör detta, utan ett helt normalt beteende.

:)

ja precis som det är ett helt normalt beteende att människor skakar för att hålla värmen. och VARFÖR skakar man?? just det ja, för att man FRYSER.....

fattar inte hur folk är funtade när dom tror att hästar skakar för skojs skuld och att det inte är ett tecken på att den fryser. det är obehagligt och gör ont att frysa. :crazy:

Precis.

Plus att en häst som gått och spänt sig så mkt kan bli stel och öm i musklerna, så om man har tänkt ha hästen som ridhäst så bör man hålla den varm och mjuk i kroppen.

Det är garanterat inte bra för någon kropp att gå runt och skaka utan det kan garanterat vara direkt skadligt om man sen tränar hästen. (Hästar i det vilda påverkas inte på samma sätt, då de inte tränas utan kan vila upp kroppen!)

Känn på öronsnibbarna, fått lära mig att om de är kalla så är hästen kall. Typ...

Jag har hört att man ska känna vid "öronbasen" alltså typ där nackstycket ligger (om man inte har difference-träns :p). Dock tveksam till hur tillförlitligt det är, kanske funkar om hästen är för kall men tror knappas man känner om den är övertäckad där.

När mina hästar skakat har de helt enkelt fått ett tjockare täcke eller ulltäcke under befintligt täcke på sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 645
Senast: ako
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 248
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 732
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden