Varm men skakar ändå? Fryser?

Constance

Trådstartare
En av mina hästar är varm under sitt vintertäcke men står ändå och darrar skakar.
Vad kan det bero på?
Spänningar?

Gäller en frisk arab, 17 år, som har ett Amigo Heavy på sig.

Sv: Varm men skakar ändå? Fryser?

Jag är inte säker men dom skakar ju för att inte frysa..
Min häst gjorde också det idag men var varm under täckena.

kan säkert vara spänning/nervositet. Hade en sköthäst (travare) som skakade som en galning när hon va på travet.
Fast om den står och skakar hemma så är det väl lite tveksamt om de är nervositet.

Hur kallt är det hos dig?

Jag tror inte riktigt på att bara känna efter värme under täcket, hästen lär alltid kännas varm annars är den på väg att dö....

Din häst kan frysa fast det känns varmt med handen, hästkroppen är varm.
Den kan också ha feber......har du tempat? Hästen kan även skaka pga smärta men då borde du märka att den har ont nånstans det handlar om stark smärta i så fall.

jag håller med. den kanske fryser på övriga kroppen, känn under magen och på öronen. det är sällan att hästen skakar av rädsla, smärta eller spänning, och då märks det väldigt tydligt på hästen att den är upprörd över något.

om hästen i övrigt inte verkar sjuk eller upphetsad så skulle jag satt på den ett varmare täcke. den tycker uppenbarligen att det är för kallt eftersom det skakar.

Det har varit minus, allt från 5-28. Men när hon skakat har det varit efter de här riktiga köldknäpparna som kommit, när det varit minst -20, snöat och ibland blåst med. Hon har alltid varit "lagom" varm under sitt täcke, tillgång till ligghall och grovfoder i stort sett hela tiden. Även efter "köldknäpparna" så har hon varit lagom under täcket, lite väl åt det varmare hållet kanske, men det var då hon stod och smådarrade i hagen. Mest vid bakbenen...

Jag funderar då på om hon har spänt sig under blåsten/snön/värsta kylan och att det sen är "efterdyningar" som kommer?

Din häst fryser, lägg på mer täcke eller ta in den.

Är den inte varm på huden är den död, deras kroppstemp är ju 37-38 grader.

Sådär har min ena också gjort nu när det varit så himla kallt, hon var också varm under täcket. Jag har ändå tolkat det som att hon fryser och slängt på ett till täcke och då slutade hon skaka.:)

Hästen skakar = hästen fryser.

Man kan inte bara känna under täcket och tro att det räcker.

Hästen skakar = hästen fryser.

Man kan inte bara känna under täcket och tro att det räcker.

Nej precis, det står så i var och varannan tråd här att "känn under täcket" men det är ju bara riktigt långhåriga täthåriga som skulle vara kalla där (för att pälsen isolerar dem....så de fryser alltså troligen inte...) alla andra är varma under täcket när man känner, även om de fryser:cool:

TS: lägg ett ylletäcke eller tjockare fleecetäcke under vintertäcket.

Okej. det var så enkelt alltså :p

Jag har alltid grävt ner fingrarna vid huden både under täcket (fram och bak) samt känt lite under magen och vid käken och där har hon känts vad jag har antagit varit lagom varm.

Hon har tidigare alltid varit kall(are) när hon skakat/frysit tidigare. Det är väl därför jag blev lite fundersam...

Hästen skakar för att hålla igång kroppens organ. Förutom täcke så är (helst fri) tillgång på grovfoder nödvändigt till en frusen häst !

En sak värd att tänka på är att en häst med normal vinterpäls ofta kan frysa just därför att den har täcke på! Utan täcke kan den resa pälsen så att det kommer in isolerande luft, men täcket plattar till pälsen och hästen förlorar denna naturliga förmåga.
Sen är det givet att en häst med tunn päls vid stark kyla kan behöva täcke, men de flesta klarar sig utan om de får lov att sätta päls på naturligt sätt. Men ju fler täcken - desto mindre luft i pälsen och desto värre fryser de.
Mat är också bra för att motverka att de fryser. Har de något att pilla i fryser de sällan!
Bara ett tips i all välmening!

Läste i någon tråd här om dagen, mackan som skrivit?
Hästar skakar för att hålla igång, inte för att de alltid fryser.
Tror det var något sånt, kan leta upp!

Känn på öronsnibbarna, fått lära mig att om de är kalla så är hästen kall. Typ...

Går din häst på lösdrift så ska den nog stallas in över natten. hade jag gjort iaf. :)
Tycker inte det räcker med ligghall för vissa hästar i sån här sträng jädrans kyla.
Eller släng på ett tjock täcke till om den bara har ett på sig, min ponny som står på stall har två tjocka rejäla täcke på sig. (blev klipp för snart 2 månader sen så har inte så mycket päls men inte lite heller.)

Känn på öronsnibbarna, fått lära mig att om de är kalla så är hästen kall. Typ...

Båda sakerna har jag också fått lära mig. :)

Ja det gör den. Å andra sidan - om det är anledningen till att hästen börjat skaka borde den åtminstone börjat bli kall. Men det är väl inte svårare än at slänga på ett tjockare täcke och se om det går över.

Nej dom skakar för att få upp värmen . när dom fryser - du har nog blandat ihop det lite där...kroppen aktiverar sej själv s a s, för att få upp värmen.

Jag har inte blandat ihop något. Jag vet att jag börjar skaka när jag börjar bli nedkyld för att få upp värmen.

Det jag skrev var något jag läste här på Buke.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 645
Senast: ako
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 248
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 732
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden