Varm hov/kota men inget annat

R

Ronan

Min häst är varmare i ena framhoven/benet, ungefär från kotan eller lite över. Och så ner på hoven. De andra tre hovarna är normala.
Han har varit så några dagar. Visar inga andra symptom (svullnad, hälta, ömmar inte osv)
Vad ska jag göra? Avvakta eller ringa vet. och höra mig för?

Sv: Varm hov/kota men inget annat

Alltid skönt att ringa vet tycker jag.
Å andra sidan var jag så oansvarig :angel: att jag avvaktade när min egen var lite varm nedanför kotan efter att ny häst kommit till hagen. Kanske en liiiiten aning halt på böjt spår i trav. Lät honom vila ett par veckor och nu är han som ny igen.
Det låter ju inte vansinnigt akut på din beskrivning, en liten vrickning kanske?

Nej, det känns ju inte så väldigt akut eftersom det ändå bara är värme och inget annat. Men samtidigt kan ju ofta småskador bli större om man inte kollar upp det och kan behandla om det behövs, så jag vill ju inte chansa. Men samtidigt vill jag inte vara överdrivet paranoid och ringa vet. för "inget" heller :p

Kolla efter puls i benet. Har den det kan det vara en hovböld på g. Ring o rådfråga vet. Bättre en gång för mycket :)

Ringa tycker jag alltid att man kan göra, om man känner sig osäker. Så får man förhoppningsvis kompetenta råd om hur orolig man bör vara. Det tycker jag inte är att vara paranoid.

Känner ingen puls i benet heller.
Tycker det är lite knepigt att värmen är det enda som märks, men jag är långt ifrån expert på hästben.
Får väl kanske ringa vet. imorgon och rådfråga då.

Vet du var du ska känna efter puls? Om inte, kolla med någon som kan. Har den lite förhöjd puls kan det vara svårt att känna om man inte är van

Jodå, det vet jag. Men jag kan ju ha missat ändå.
Men iallafall. Tycker ni jag ska ringa vet. i morgon eller avvakta några dagar till?

Gå på magkänslan.
Vår valack var bara varm, precis som din, ingen puls. Blev ju bra av sig själv. Men det kostar ju (nästan)inget att ringa och fråga om råd. :idea:

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 353
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 560
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka