Varm av BoT, sen ut?

MonteRose

Trådstartare
Min häst har Bot stallbandagen med neopren inne på natten. Det blir ju riktigt varmt under dessa så att hästen blir lite svettig om benen. Bandagen tas av på morgonen strax innan han går ut i hagen.
Nu har vi mellan 5 och 10 grader kallt på morgnarna när hästen går ut och min fråga är nu; kan temperaturskillnaden vara skadlig för benen?
Att gå från varm/svettig till minusgrader?

Sv: Varm av BoT, sen ut?

Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara skadligt för hästen. Det är många som använder stallbandage och hästen blir svettig, varm om benen på nätterna och får sedan gå ut.

Sv: Varm av BoT, sen ut?

Min har oxå BoT på natten. Inte märkt att hon tagit skada av det då hon går ut på morgonen någonsin. Hon har haft det under 2 års tid, med uppehåll som sig bör.
Ewa

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Efwa
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 163
Senast: cf234k
·
Utrustning Min häst är av den varmare typen och när temperaturen går över 10-12 grader upplever jag att han blir varm i sitt 30g täcke. Står han i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 711
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård