Världskrig efter öronbehandling

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare irja1986
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 902
I

irja1986

Var igår hos veterinären med en av mina katter för förmodat öronskabb. Veterinären behandlade honom på plats och gav mig ej namngivet preparat att behandla min andra katt med hemma samt upprepa behandlingen om en vecka. Behandlingen utförs genom att 0,1 ml sprutas in i vardera öra.
Efter hemkomst från veternären kom de bra överens, dvs allt var som vanligt. Senare på kvällen gav jag även den andra katten medicin och efter det bröt helvetet löst. Omedelbart efter att den andra katten blev behandlad började de bära sig mysko åt. :confused: Den katt som varit hos veterinären reste ragg över hela kroppen, blev låg och rörde sig i ultrarapid och den andra katten fräste åt honom och slog till honom för att sedan gömma sig under soffan. Så fort den som varit hos veterinären kom i närheten så slogs de och det blev bara värre.....Klockan två väcktes jag av ett jävla liv, katter som skrek, blomkrukor som flög tillsammans med annan bråte som råkade befinna sig i vägen. Då tröttnade jag och den ena hamnade instängd i köket medan den andra (som blev behandlad hemma) togs upp i sängen och genast kröp ner under täcket och låg där och tryckte resten av natten. Han är för övrigt inte en katt som sover i sängen, och framförallt inte under täcket, i vanliga fall. Hoppades att de skulle ha lugnat ner sig (läs: tagit sina små förnuft till fånga!) till på morgonen men nej då! Den veterinärbehandlade är när han är själv normal i beteendet men i kombination med den andra så burrar han upp sig och den andra morrar, fräser och GÖMMER sig. Den som nu gömmer sig är i normala fall den av dem som är tuffast.

Jag fattar nu ingenting??? :confused: De här katterna har under de senaste 4,5 åren levt ihop utan problem och nu verkar de inte ens tåla att se den andra på foto....Försökte självklart få tag på veterinären vi var hos men han har julstängt till 3/1! HJÄLP!
Någon av er som har en aning om vad det kan bero på? och isåfall vad man kan göra åt det.

Tack på förhand!//Susanne

Sv: Världskrig efter öronbehandling

Det här är bara en vild gissning: men kan det som han fått behandling med bubbla lite i örat så att han hör konstiga ljud?

Annars KAN ju katter bli ovänner när den ene kommer från veterinären och luktar främmande. Men här gick det tydligen bra direkt när ni kom hem? Därför undrar jag om det kan vara så att det låter lite inne i skallen på honom hela tiden, han blir rädd och förknippar ljuden med den andra katten.

Hej.

Tack för ditt svar. Har nu fått tag på två veterinärer som båda var inne på i princip samma linje som du. Antingen obehagskänsla, typ att det svider, eller bubbel-ljud. När då Lilleman svansade runt Hobbe direkt efter att jag sprutat i hans öron så kopplade han kanske obehaget till Lilleman och pucklade på honom.

Nu är de i olika rum och var för sig är de hur nöjda som helst även om Hobbe fortfarande föredrar att ligga under täcket. Håller nu tummarna för att det ska gå över så jag kan släppa ihop dem. Hobbe har lite speciellt humör så jag var orolig för att det här var droppen som fick bägaren att rinna över liksom :crazy:

//Susanne

Stackars kissar! Den ene som tror att kompisen sätter otäcka ljud i skallen på honom och den andre som inte fattar varför han får stryk :crazy:

När du slutat behandla kanske du behöver Feliway eller nåt, feromoner som utsöndras som katterna känner välbehag och lugn av. De kanske behöver lite hjälp att växa ihop igen.

Hej,

Vet du var man kan få tag på Feliway? Låter som om det kan vara en bra idé att prova. Har Hobbe bredvid mig här vid datorn nu, hans blick är riktad mot dörren ifall det farliga monstret (Lilleman) skulle dyka upp. Fattar inte hur det kunnat slå slint såhär... :confused:

Tack för tipset// Susanne

Jag har aldrig köpt det själv men: de flesta verkar köpa det hos veterinären. Möjligen kan bra zoobutiker också ha det.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 833
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 938
Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
6 007
Senast: Tualma
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för... 2 3
Svar
59
· Visningar
7 925
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka