• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Insanity
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 3 677
I

Insanity

Går det känna på en häst när dom har värkar? :)

Har ju själv fött två barn och det känns ju iaf tydligt på människor när dom har värkar :)

Sv: Värkar?

Nja, Det är mkt svårt. dom värkar du ser är dom starkaste men då har ju stoet redan lagt sig för att krysta. Men du kan ta tempen och oftast såbehöver man knappt göra det om man känner sitt sto riktigt bra så känner man att dom är varamare än vanligt. sen kan dom ju bli lite oroliga och börja vandra runt lite. sen går allt oftast rätt fort om de är en lättfölning. Har varit med om både och.Lycka till.

Fröken här vandrar omkring en massa nu.
Hon har även lagt sig och rullat lite.

Mjölken var i morse vit och ganska tjock i konsistensen.

Hon är orolig och lite småirriterad, sparkar och stampar med bakbenen och vevar med frambenen och ser sur ut.

Så nu borde det ju ändå vara på gång här...

Det är nog säkert något på gång nu då.

Ja nu är det bara att vänta så kommer det lilla livet snart. Hoppas allt går bra. Ha koll så hon inte lägger sig med rumpan för nära väggen. Jag har varit med om det i år. Om 1tim så borde allt absolut vara färdigt. ha koll på den lilla fosterblåsen som snart kommer ut. Sen så går de på kanske 30min el 15 min.

Fröken här vandrar omkring en massa nu.
Hon har även lagt sig och rullat lite.

Mjölken var i morse vit och ganska tjock i konsistensen.

Hon är orolig och lite småirriterad, sparkar och stampar med bakbenen och vevar med frambenen och ser sur ut.

Så nu borde det ju ändå vara på gång här...

Mjölken bör vara väldigt gul. Rå mjölken är det. Det bästa vore om du kunde få i fölis ca 2-3dl råmjölk inom första timman för bästa imunförsvar. Om du har en vanlig nappflaska hemma som du kokar precis som när du hade egena bebisar.
Sen är det jätte bra att smörja stoet med lite mjölk på juvret för att dom kan ju vara lite känsliga till en börja precis som vi.

Japp, har full översikt, eller ja, nästan full översikt, men hon håller sig inom synhåll hela tiden :)

Mjölken bör vara väldigt gul. Rå mjölken är det. Det bästa vore om du kunde få i fölis ca 2-3dl råmjölk inom första timman för bästa imunförsvar. Om du har en vanlig nappflaska hemma som du kokar precis som när du hade egena bebisar.
Sen är det jätte bra att smörja stoet med lite mjölk på juvret för att dom kan ju vara lite känsliga till en börja precis som vi.

Jag har inte kollat på mjölken sen 9-tiden, då var den iaf vit och tjock.

Nappflaskor finns det gott om här, har en 1-åring och en 2,5 åring hemma som dagligen dricker välling.

Går det använda en vanlig flasknapp till föl också?

Hon går ute i hagen så här finns ingen vägg :)

jätte bra.Går hon själv.
Mitt ena sto gick med 2 andra ston och hon hade barnmorsker och valackarna i andra hagen var alldeles stolliga. Åhh, jag vill titta ,jag vill titta.dom var så om sig och kring sig alla hästar var engagerade.
Gamla ponnystoet som är 17 år hon har aldrig haft föl men när allt varr färdigt så påstod hon att fölet var hennes.Hon sa: Tack och Hej.
Vi tog bort stoet med sitt föl så dom fick gå i egen hage första dagarna. Dom är så roliga.

Jag har inte kollat på mjölken sen 9-tiden, då var den iaf vit och tjock.

Nappflaskor finns det gott om här, har en 1-åring och en 2,5 åring hemma som dagligen dricker välling.

Går det använda en vanlig flasknapp till föl också?

Ja det är inga problem. Koka allt noga bara.

Hagen är avdelad, men hon kan gå under tråden utan problem (liten shettis) så hon får själv välja om hon vill gå med sin kompis fullblodsstoet eller inte.

Hon håller sig mest på sin sida men har kikat över på andra sidan nån gång också...

Ska jag mjölka ut råmjölken precis efter fölningen?

Vill ju inte gå ut och störa henne nu

Går det känna på en häst när dom har värkar? :)

Har ju själv fött två barn och det känns ju iaf tydligt på människor när dom har värkar :)

Mitt sto har rejäla förvärkar, och de syns i alla fall.
Ligger raklång i boxen ett par ggr varje natt och stönar och kvider, andningsfrekvensen är hög och de första 2 ggr lindade jag svansen och trodde fölis var på G :o

Sedan när värkarna gått över (efter 10-45 min) reser hon på sig och skakar på sig och äter vidare som om ingenting har hänt.

Nu får det räcka med väntan tycker jag :)

Hur Länge har du väntat.Har hon haft rejäla vaxproppar. Alla får ju inte det. Vänta med att mjölka ur henne tills hon är färdig med fölet slickat av den och kolla så efterbörden kommer ut ordentligt oxå. Då kan dom oftast lägga sig ner igen. Fölungaran brukar resa sig rätt fort när dom fölat ute. Stoet kan ligga en nästan 10-15min efter fölning om hon är trött. Är hon svettig.?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit... 2 3
Svar
51
· Visningar
3 423
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket... 2
Svar
20
· Visningar
1 406
Senast: tott
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Senast: Dorinda
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka