Värk i handlederna. Vad gör jag nu???

Sv: Värk i handlederna. Vad gör jag nu???

Min första tanke är Karpaltunneln. Det kan värka och man kan få stickningar och domningar. Man känna känna sig svagare i den handen. Tumm muskeln kan bli mindre osv. Handen domnar ofta på natten.

Karpaltunnelsyndrom ger domningar i handen, inte smärta i handleden.

Men ring upp arbetsterapin igen! :eek: Det är ju SJÄLVKLART att de ska kunna erbjuda dig ortoser! Jag har fått flera stycken, för att underlätta min vardag!

Ang läkaren som lovat boka en ny tid åt dig hos en annan läkare; ring dem själv. Och var på.

Finns det nånting som underlättar när du har ont? (Värme, vissa lägen med armarna.)
Har du ont i nacken?

Glapp i lederna, det har jag inte ens hört. absolut inte tänkt på att man kan ha. Men som du skriver så det som gör allra mest ont är att försöka skruva av ett lock. (lyfta stekpanna är inget vidare heller och det är inte kul att tappa den) Ska prata med läkaren om detta. Men... borde de inte sett det på röntken om det är glapp i lederna?

Japp, stekpannan är hemsk!! Mitt glapp (som tydligen är ganska stort) syntes inte på röntgen. I alla fall sa de inget om det på ortopeden när jag var där för utredning. Handkirurgen manipulerade leden manuellt och kunde då se att det var glapp i dem. Mina svullnar även upp när det är som sämst och ser då ut som ganglion men det är det inte.

Jag har fått ta bort en del moment på mitt jobb (jobbar på labb så det är rätt så handikappande att inte kunna öppna flaskor o dyl...) samt bytt ut den vanliga datormusen mot en "advanced mouse trapper". Det är en matta som man kan styra pekaren med små fingerrörelser och man slipper då ifrån ständiga rörelser i handlederna som den ordinära datormusen ger.

Handledsskydd med alu-skena på undersidan är det enda som hjälper tycker jag. Man kan även göra små rörelser med lätt hantel för att stärka leden - be en sjukgymnast om hjälp!

/M

Malumbub:
Jag har pratat med dem. De har inga sorters handlesstöd över huvud taget att erbjuda säger de.

Och ja.... jag har problem med min nacke. Hur visste du det? (en unghäst gjorde mig till levande kanonkula och efter det nackproblem, troligen whiplash) Kan nacken ha samband med handlederna menar du? Det var nämligen ca ett halvår efter smällen som handledsproblemen började)

Senast ändrad:

Nacken är absolut värd att kolla upp.
Sök upp en bra kiropraktor. De förklarar det bättre.
Och oavsett vad andra säger, så VET jag att kiropraktik funkar.

Om inte arbetsterapeuten kan erbjuda dig hjälp med handledsstöd, ge dig inte. Gå vidare till sjukgymnasterna. Och kan inte de, kräv hjälp av vårdcentralen eller sjukvårdsupplysningen. NÅNSTANS måste du ju kunna få hjälp med att hitta rätt handledsstöd, som är anpassade efter dig.

låter som vården i k-d,,, man får tjata sig till vård!

när jag blev förlamad fick jag tjata (med hjälp av mian föräldrar och sambo) för att komma in o kolla varför jag blivit förlamad, jag fick gå i 2 veckor i skräck utan att dom tog in mig.

Nacken är absolut värd att kolla upp.
Sök upp en bra kiropraktor. De förklarar det bättre.
Och oavsett vad andra säger, så VET jag att kiropraktik funkar.

Om inte arbetsterapeuten kan erbjuda dig hjälp med handledsstöd, ge dig inte. Gå vidare till sjukgymnasterna. Och kan inte de, kräv hjälp av vårdcentralen eller sjukvårdsupplysningen. NÅNSTANS måste du ju kunna få hjälp med att hitta rätt handledsstöd, som är anpassade efter dig.

Jag går på behandling för nacken varannan vecka. Kiropraktik, akupunktur, laser, massage och allt de tycker behövs. Jag har bara inte kopplat ihop nacken med handledsproblemet. Jag har inte ens nämnt det för dem. Ska dit om en vecka igen. Då ska jag ta upp det.

låter som vården i k-d,,, man får tjata sig till vård!

när jag blev förlamad fick jag tjata (med hjälp av mian föräldrar och sambo) för att komma in o kolla varför jag blivit förlamad, jag fick gå i 2 veckor i skräck utan att dom tog in mig.

Men harregud:eek: vad har vi för sjukvård här egentligen? Det låter ju inte klokt. Kunde de hjälpa dig sen då?
Jag får väl fortsätta tjata på vårdcentralen, men det ska bli intressant att höra vad de säger på K-d alternativmedicin. Där går jag för nacken. Det kanske kan ha koppling till handlederna? vem vet?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag var in på sjukhuset för några veckor sedan på en undersökning och fick en infart i armvecket. När sköterskan satte infarten gjorde...
Svar
3
· Visningar
803
Senast: Keb71
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Mat Kan vi prata lite om det här med portionsstorlekar när man går på restaurang? Jag blir inte klok på dessa jätteportioner som läggs upp...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
18 552
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar