vario enbetsele - hur ska bakselen sitta?

Lindon

Trådstartare
Efter MÅNGA om och men har jag fått ihop selen som jag tror att den ska sitta. Här i Finland (är jag bor)kör man inte med draglinor och svängel då man kör rockard.

Har dock en fundering. Vi har storlek ponny på vår sele åt shettisen. Hon är 107cm. Enligt affärens mått skulle ponny passa bättre än shetl. Men jag undrar hur bakselen ska sitta. Den rem som hänger fast i bakselen ska det fast i skakeln eller i draglinan? om den ska ska fast i skakeln så går det inte i vårt fall för den sitter högre än bakselen. Tycker mej ha sett olika på olika bilder. Tycker också att den är så lång. Igår provade vi sätta fast remmen framåt, alltså mot däckeln. Har ingen bild från nära håll, bara en snett bakifrån men det syns hur bakselen sitter. Borde vi korta av remmarna som kommer över rumpan så den kommer högre upp?!

Jag satte mej inte i kärran då vi var lite osäkra på fastsättningen. På bilden har vi faktiskt inte alls satt fast bakselens remmar utan de hänger löst..

http://1.bp.blogspot.com/-0GDVylpWBU4/TkOS_D_-RdI/AAAAAAAAAeA/PMvm1prPzJA/s1600/IMG_1844.JPG
 
Sv: vario enbetsele - hur ska bakselen sitta?

Remmen ska du fästa i skakeln. När vagnen skjuter på framåt i nedförsbacke så fångar bakselen upp den. Det är enkelt för den som kan svetsa att sätta dit en liten ögla för ändamålet, kanske blir det lagom att sätta den precis där det gula slutar i framänden på skakeln.

Man kan fästa öglan nedåt, på undersidan av skakeln så blir den mer i höjd med bakselen.

På lokselar sätter man ibland bakselen i dragringen också. Men aldrig i draglinan :)

Ser ut som att du ska höja den något hål i främre remmen på varje sida i alla fall, svårt att se. Ungefär en handsbredd under sittbenet ska den vara. Och sen får man justera efter att man har kört, den ska ju inte sitta åt om bakdelen när hästen går på plan mark utan bara när det går nedför.

Går det nedför på bilden? Annars får du korta draglinorna också eftersom de ska vara sträckta när hästen drar vagnen.
 
Senast ändrad:
Sv: vario enbetsele - hur ska bakselen sitta?

Som jag ser det skall bakselen upp ca 2 tum jag skulle vilja sätta bakselen där det gula börjar :pröva så och se hur det verkar.
 
Sv: vario enbetsele - hur ska bakselen sitta?

och nordtravare: tack för svaren! som jag misstänkte alltså att bakselen sitter för långt ner. Ska ut på en tur idag så provar justera och återkommer med bättre bild:)
 
Sv: vario enbetsele - hur ska bakselen sitta?

Ny justering. Försökte korta draglinorna ett hål, vilket istället innebär att skaklarna far för långt fram! draglinorna kändes inte som de sitter tillräckligt spända!:confused: hur göra?

Kortade av bakselen på båda sidorna runt 8-9 cm. Men nu glider bakselen upp bakom svansen istället. Kanske funkar det bättre om jag länger den bakre remmen lite?

Vi har fortf ingenstans att sätta bakremmen, men min man funderar om vi borrar fast ...nånting...som vi fäster remmen i. Men ska det komma ungefär där det gula börjar då? Nu då vi skulle köra (på plan mark) så satte jag bara fast dom så att de inte skulle ramla ner..

http://3.bp.blogspot.com/-dFsmbeYbABU/TkqPgmPHz7I/AAAAAAAAAeI/y-nzqkrlOZI/s1600/IMG_1847.JPG

http://3.bp.blogspot.com/-PbHkthj6NfI/TkqQWy2y0BI/AAAAAAAAAeM/O20jep33TEo/s1600/IMG_1846.JPG
 
Sv: vario enbetsele - hur ska bakselen sitta?

Har du något som stoppar skaklarna från att bara glida rakt igenom?
Brukar finnas öglor eller "knoppar".
En bild på mina stopp och öglor för baksele, dessa har min hyfsat händige sambo svetsat dit! =)

DSC00067.jpg
 
Sv: vario enbetsele - hur ska bakselen sitta?

Finns det något på skaklarna som stoppar dem från att glida rakt igenom öglorna på däckeln?
Skickar med en bild på mina stopp och öglor för bakselen, de har sambon svetsat dit snabbt och lätt!

Rockarden är under renovering så den ser lite halvklar ut men vi kunde inte bärga oss! =)

DSC00067.jpg
 
Sv: vario enbetsele - hur ska bakselen sitta?

Vi har fortf ingenstans att sätta bakremmen, men min man funderar om vi borrar fast ...nånting...som vi fäster remmen i. Men ska det komma ungefär där det gula börjar då? Nu då vi skulle köra (på plan mark) så satte jag bara fast dom så att de inte skulle ramla ner..
Använd slangklämmor! Då kan ni prova er fram till bästa läge för permanent lösning.

Draglinorna ska inte vara spända, men sträckta när hästen ligger i drag, i uppförslut t ex. I en lätt rockard på slät mark kan det bli så att friktionen mellan skalmar och däckelögla räcker så draglinorna inte gör jobbet.

Du bör släppa på bakselens bakre uppehållsrem. Denna ska inte vara vinklad.

Det känns som att selen är för stor?

LIA
 
Sv: vario enbetsele - hur ska bakselen sitta?

Finns det något på skaklarna som stoppar dem från att glida rakt igenom öglorna på däckeln?
Det svarar draglinorna för.

Som det verkar på bilden, så har du dom för korta.

LIA
 
Sv: vario enbetsele - hur ska bakselen sitta?

På första bilden hade jag draglinorna ett hål längre, men då påpekades det att de var för långa. På andra bilden kortade jag av. För på första bilden hölls skaklarna i ett bra läge, men då blev draglinorna "sladdriga"-lösare. När jag kortade draglinorna for skaklarna så mycket framåt...

Selen är som sagt i stl ponny. Fick måtten av företaget jag köpte selen av, mätte hästen. Alla mått utom ett hörde hon till stl ponny, shetland skulle blivit för smått. Men måste nog säga att då jag tittar på selen och tänker på alla extra hål vi har gjort så skulle nog shetland varit passlig. Men som sagt, litar ju att företag skickar RÄTT måtttabell...:crazy:

KL

Nu har min man en fundering om vi svetsar fast ett stopp som ett upp och ner liggande I_I så att det blir en öggla en passlig bit ner på skakeln, dels för att stoppa skakeln i bra läge samt att fästa bakselen i. Såna som finns på många kärror....
 
Sv: vario enbetsele - hur ska bakselen sitta?

Japp, på första bilden sitter bakselen för lågt.

Dina "problem" med inställningar visar på svårigheterna (det omöjliga?) i att justera via internet. Man måste vara på plats och se och känna. Allt, häst, seldelar och vagn rör sig ju och är beroende av varandra.
Har du ingen lokalt som kan hjälpa dig?

Går det att byta ut selen? Annars, blir det till att borra många extrahål och/eller byta ut en del delar.

Varför inte välja slangklammer på skalmarna? Smidigt och funktionellt. Jag har sådana permanent på ena rockarden och det fungerar utmärkt.
Skalmarna ska som sagt hållas på plats av draglinor-baksele.

LIA
 
Sv: vario enbetsele - hur ska bakselen sitta?

Problemet i detta land är att INGEN använder sånahär selar (bara vanliga travselar), MEN nu har jag faktiskt så tur att jag ska på kurs om 2v i tömkörning med en körmästare från sverige :) tänkte inte på det heller. hade tänkt fara med stora hästen, men packar in shettisen istället och hela selen så får han hjälpa mej!!

Byta ut selen går inte eftersom vi gjort så många extrahål redan!:cool:

Menar du att vi ska använda slangklämmor att sätta fast bakselen i skakeln eller som stopp på skakeln?

Ska flytta ner bakselen lite från andra bilden till ngt mitt emellan! Annars om jag tänker på vad skit hästen är körd med så är detta BRA i jämförelse, men man vill ju såklart sin häst's bästa och att det ska vara komfortabelt för henne:love:
 
Sv: vario enbetsele - hur ska bakselen sitta?

Menar du att vi ska använda slangklämmor att sätta fast bakselen i skakeln eller som stopp på skakeln?
Vi använder dom som stopp på skalmarna så vi har något att fästa bakselen mot. Vi "binder runt" bakselen ett par var runt skalmen, och tack vare skangklämmorna glider selen inte.

Men fältet är öppet för egna idéer. På en bekants rockard satte vi fast stora ringar på skalmen (i st f att linda runt). Lösningarna beror ju mycket på vad för material man har att jobba med.

Betr bakselen så ska den inte sitta för lågt (vanligt fel) och uppehållremmarna över korset får inte vara så korta att dom spänns när bakselen arbetar. Dvs, hellre en smula för långa än tvärtom.

Passligt med "körmästaren" (visste inte att såna finns :) ). Lycka till!

LIA
 
Sv: vario enbetsele - hur ska bakselen sitta?

Nu har jag vart på kurs hela helgen. Tömkört tanten för att förfina mina hjälper och få hästen att lyssna på mej:) Fick hjälp av körmästaren också. Han tyckte samma som jag och du tyckte: att selen är för stor. MEN det går att rätta till ganska bra genom att göra ännu mera hål.

Dock sa han att man egentligen INTE ska köra med bröstsele med shettis. Eftersom shettisens bogrörelser blir förhindrade då bröstselen hamnar på fel ställe. Det GÅR sa han, men rekommenderar inte att fler än 1 pers sitter i kärran. Han tyckte att jag antingen säljer hela selen och köper en loksele eller köper lokor med draglinor i, men använder däckel och baksele från min.

Vad gör man? ska jag kasta mej över webshopparna igen och köpa hel ny sele eller låssas man som det regnar och kör iallafall?:grin:
 
Sv: vario enbetsele - hur ska bakselen sitta?

Kan det ha varit Hans Sidbäck som du varit på kurs för? Jag har också varit på kurs för honom och han sa exakt samma sak till mig ang shettis och bröstsele.

Jag håller inte med honom alls faktiskt, tvärtom tycker jag att en bröstsele allt som oftast är bättre lämpad för shettis än en loksele eftersom shettisarna ofta har väldigt små bogblad. Självklart kan man inte generalisera (delvis därför jag är skeptisk till HS, han har en förmåga att tvärsäkert säga att antingen är det svart eller vitt, det finns absolut inget däremellan. Dock så har han en bra ideologi när det kommer till utbildning, man får plocka russinen ur kakan liksom), alla hästar är byggda olika och man får därför individanpassa utrustningen.

Hade min ponny varit byggd som din så hade jag inte tvekat att behålla bröstselen. Därmed inte sagt att jag inte varit uppmärksam på vad min ponny tyckt, är ponnyn nöjd och glad eller verkar den obekväm? Man kommer väldigt långt bara genom att lyssna på sin dragare :)
 
Sv: vario enbetsele - hur ska bakselen sitta?

Vad gör man? ska jag kasta mej över webshopparna igen och köpa hel ny sele eller låssas man som det regnar och kör iallafall?
Är det så att du endast tänker hobbyköra någon gång ibland, kan du köra "iallafall". Men som jag förstår det, är du inne på mer seriös körning och då skulle jag byta till en mer passande sele. Vissa remmar mm kan ju inte ändras, vilket gör att helheten blir fel, hur man än gör med flera hål.

Jag tycker inte att du ska använda någon del av selen ifall du väljer att byta till mindre alternativt loksele. Det blir förmodligen bara halvdant då, bättre att ha en komplett och väl passande. Kolla begagnatmarknaden!

Hur det ligger till med shettis och bröst/loksele är jag inte insatt i, men i princip väljer man loksele för tyngre jobb och brösta för lättare.

LIA
 
Sv: vario enbetsele - hur ska bakselen sitta?

Även till LIA; Ja det var han som höll kursen! Jag tycker nog att hon går bra med selen, verkar inte störas alls. Det som isåfall skulle vara att selen överlag är för stor, men om jag justerar om den och kollar sen. Hon är körd med ngt som jag överhuvudtaget inte kallar sele, utan svängel och draglinor så detta är lyx i jmf med detta. Pigg är hon med vagnen efter sig:)

Gör justeringar ännu (efter tips av körmästaren), återkommer om jag behöver mer hjälp! Tack!
 
Sv: vario enbetsele - hur ska bakselen sitta?

Jag har också fått höra att han är lite sådan, faktiskt från min "tränare" vi hade många kurser för i våras och som själv är mkt erfaren kusk.
Han ansåg att HS är superduktig men också att det antingen är svart eller vitt, och ingen gråzon emellan, så man får tänka lite själv också och inte svälja allt rakt av.

Vi hade HS böcker och film som lite kurslitteratur och där står massor av bra i dem.
 

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 301
Senast: trassel
·
H
Körning Hej allt körningfolk! Jag behöver hjälp av er nu! Jag har precis köpt en rockard och en bröstsele med stilettdäckel till min...
Svar
9
· Visningar
1 468
Senast: schelin_j
·
Körning Har nu inhandlat en baksele som verkar passa russen. Hade tänkt använda den i kombination med min travsele som en del här inne tipsat...
Svar
18
· Visningar
4 484
Senast: _L_
·
Körning Nu är jag konfunderad... Jag har ju förstått att det är tabu att dra rockarden i skaklarna och att man istället ska ha swängel och...
Svar
2
· Visningar
1 114
Senast: kol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp