Varifrån kommer hältan?

@Similitude Visst känner en sig helt maktlös? Men visst bor du i samma krokar som mig? Den andra kliniken som inte ligger vid travbanan brukar hitta muskulära problem. Jag väljer att inte åka dit just för att alla problem enligt den kliniken verkar vara muskulära så jag har inte så stort förtroende... Åker till travbanan först och får lederna kollade, hittar de inget så åker jag nog ner till Brunmåla med denna också. Suck.
 
@Habina Aha! Hade ett minne att hen bodde här förut, men bättre koll en så har jag inte :D.

Efter att ha sett häst trava så gott som rent i hagen idag kollade jag lite snabbt på linan ikväll. I princip helt rent i vänster varv, men en grad i höger varv. Fortsatte inte för att se om hon skulle värma ur utan ville bara se vad vi eventuellt har för utgångsläge imorgon. Hursomhelst är det ju en enorm förbättring vilket inte gör mig mindre förvirrad:confused:.
 
Klinikbesöket idag gick bra! Diagnosen något oklar, typ hagskada. Men hältan är betydligt mindre, en knapp grad kvar som hon värmer ur och blev mindre och mindre halt under hela undersökningen. Vi böjde förstås igenom henne ändå och det fanns små små reaktioner i vänster bak där hon har den nya muskelskadan samt lågt vänster fram-vilket förstås inte är så konstigt med tanke på hennes initialhälta vf.

Så hemskickade med Metacam i tio dagar och handpromenader. Tänker låta henne vila helt denna veckan och börja promenera nästa vecka och sen åb om tre veckor så hon verkligen får möjlighet att läka.

Är nog den "enklaste" diagnos jag haft på mina hästar de senaste åren så hoppas innerligt att den stämmer och att vi är på gång snart igen!
 
Det stämmer att jag bor på västkusten numera. :)

@Fiorano Jag håller tummarna för att det verkligen är en så enkel diagnos/behandling som det verkar. Det vore helt underbart om det är så. :heart

Även min verkar bli bättre och bättre. Fast nog beter det sig lite märkligt... Tog in henne från hagen och spolade av benen och kände igenom henne. I princip brännhet på hov och kota. Särskilt baktill på hoven och uppåt. Hon var lite "svampig" nästan. Det är där som gipset har skavt/tryckt på henne. Inga sår som jag kan se. En vän kikade förbi och även hon kände och klämde. Ingen av oss blev klokare, men hästen rörde sig bättre än tidigare dagar. När min vän gick så kände jag igen och då var hon nästan kall där hon bara en stund innan varit så varm?! :confused: I vilket fall som helst så går det framåt så just nu blundar jag lite och hoppas på det bästa.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 340
Senast: Tagliabue
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 088
Senast: axel
·
M
Hästvård April 2007 Ponnyn kommer till ett handelsstall från Danmark Maj 2007 Ponnyn får en inflammerad armbåge vf som behandlas. Hälta hb...
Svar
6
· Visningar
2 609
Senast: MammaHelena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp