Vargtänder...

A

Arev

Igår fick min häst sina tänder raspade och det upptäcktes då två vargtänder, min veterinär sa att man inte behöver dra ut dom så länge hästen inte har problem med dem. Förr drog man ju nästan aldrig ut vargtänderna på ridhästar.

Så nu till frågan, hur vanligt är det med hästar som har vargtänderna kvar, hur fungerar det för dom, nu finns ju en mängd bettlösa alternativ som många hästar kan trivas bra med.

Ni med erfarenhet av detta får gärna skriva hur det fungerar för er....

Sv: Vargtänder...

Vi tar alltid bort vargtänderna innan vi sätter bett på vära hästar. Även om det kanske inte märks att hästen får problem så störs de av att ha bett i munnen. Alternativet är att alltid rida på betlöst.

Jag tycker att det är ganska onödigt att ha kvar vargtänderna eftersom att hästarna inte har någon användning för dom i alla fall. Jag vet en häst som bet sig själv rätt igenom tungan med en av vargtänderna och min 2 åring har börjat få sina och är väldigt rädd om munnen. Hon kanske är rädd om munnen nu eftersom att dom precis kommer men jag ser inte någon mening med att ha kvar dom i alla fall eftersom att det är lätt att ta bort dom. :)

jag har tagit bort vargtänderna på två av mina hästar. den sista hästen som jag tog bort på i våras sa veterinären att ena vargtanden behövdes nog inte plockas bort, för han trodde inte hästen hade några problem med den, man jag valde att plocka bort i alla fall.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 197
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 378
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
8 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka