Vargtänder

E

enanna

Jag har nyligen köpt ett dponnysto på tre år som har små vargtänder. Ska jag ta bort dom direkt eller kan jag vänta och se så att säga? Hur brukar man göra? Hon är bettvan och rids utan problem, så de verkar inte störa henne... (Ta i trä) Jag har blivit lärd att vissa hästar kan gå med vargtänder utan några som helst problem, men har också hört att man helst ska ta bort dom innan hästen börjar gå med bett...:confused:

Om någon kan bringa klarhet i frågan så hade jag varit himla tacksam:)

Sv: Vargtänder

Om jag hade vart du så hade jag tagit bort dom med en gång! Man ska inte greja med hästarna i önödan men just varg tänderna en sån sak som jag tycker att man ska ta bort även om dom bara kanske blir ett problem! :laugh:

Statistiken talar för att de flesta hästar får problem med sina vargtänder så därför bör de tas bort innan de orsakar problem.

Det finns ju alltid en risk att det blir problem, och ju äldre hästen blir desto besvärligare att ta bort dem.

Jag hade dragit dem på en gång!

Min häst blev av med sina när hon var två, och det var som att plocka ut två små ärtor. Jämför med om de börjar rota sig mer...

Tack för svaren, tror nog jag tar bort dom för säkerhets skull

jag var hos hästtandläkaren med en ponny för några månader sen. hästen hade vargtänder bak i munnen som inte störde honom. tandläkaren sa att han tyckte att man i princip alltid ska ta bort vargtänderna ändå pga att de kan förändras och störa i framtiden.

Håller med de andra här, ta bort direkt.

På en ung häst är vargtänderna ofta lätta att ta lös medan det kan bli knepigare på en äldre häst. Sedan när man ska bett-träna en ung häst är det viktigt att det blir en trevlig upplevelse för hästen och har den vargtänder som gör att det känns illa i munnen då bettet är i vägen så kan den unga hästen förknippa bettet med obehag och smärta.

Jag betalade inte många hundringar för att ta vargtänderna på min unghäst, en vargtand hade kommit ut och den andra var dold. De dolda är nästan värre än de som kommit ut då de kan reta rejält under tandköttet.

Du kan ju passa på att kolla upp resten av munnen då du väl är igång och tar vargisarna.:D

Ta bort dem men se till att den som gör det har rätt befogenhet och inte är ngn sk "hästtandläkare"! :crazy: Att dra tänder räknas som operativt ingrepp och får endast göras av veterinär eller med veterinär närvarande och under bedövning. :idea:

Ta bort dem men se till att den som gör det har rätt befogenhet och inte är ngn sk "hästtandläkare"! :crazy: Att dra tänder räknas som operativt ingrepp och får endast göras av veterinär eller med veterinär närvarande och under bedövning. :idea:

Håller med, det kan bli riktigt illa om några tandrester blir kvar. Jag anlitar alltid hästtandläkare får sådant som har med tänderna att göra. Bra att du nämnde det!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: mars
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 175
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
910
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka