Vargtänder, måste, måste inte.

C

CarolineNSV

Ni snälla, kunniga Bukefalare, kan ni ge mig lite kunskap om vargtänder. Vad måste man göra, samt vad måste man inte göra. Har hästen Ont, fattar jag ju att man måste dra ut, men annars? Är det lika bra att dra ut ändå? Kan det ta någon skada i munnen som jag inte märker av. Ja allt ni vet.

Tack på förhand.
:love:

Sv: Vargtänder, måste, måste inte.

Någon som orkar svara? :)

Knapplån.

När får dom vargtänder?

Hej
Vi har två Hästar som skall iväg till tandläkaren och häst klinik för att ta bort vargtänderna. Dessa tänder kan bli vassa och irritera i kinden. Det kan bli problem med bettet. Vi tar ut dessa i förebyggande syfte så att de inte får en negativ bild av bettet. Plus att inte skadar sig i kinden. En av hästarna är redan vass och hon är bara 4 år. Detta är våran åsikt och det finns nog många som inte håller med. Kolla med hästtandläkare eller vet. om det behövs. Det är det bästa råd jag kan ge.

Kl*

Jag vet ingenting om vargtänder men när min ponny var hos tandläkaren för nåra måndader sedan hade han en vargtand som var 2 mm stor och den tog dom bort trots att han inte hade några problem av den!

:eek::D

Hejsan!

Hästen får sina vargtänder under det första levnadsåret och emellanåt ramlar de ut av sig själva i samband med att hästen tappar sin första mjölk-kindtand och får den permanenta tanden där.

Vargtanden är en rudimentär tand med oklar betydelse. I de flesta fall sker ingen rottillväxt, men detta är en regel med undantag. Vargtanden återfinns precis framför kindtandsraden, oftast i överkäken men de förekommer även i underkäken (och kallas då övertalig tand istället).

Eftersom vargtanden sitter där den sitter finns stor risk att den interfererar med betslet. Vissa vargtänder sitter snett innanför eller utanför första kindtanden och kommer därmed inte i kontakt med bettet, liksom vissa vargtänder är stora med rejäla rötter och kan därför stå emot trycket från betslet utan att ruckas på.

I flertalet fall gör det dock ont när bettet ligger an mot vargtanden. Tanden kan brytas av eller lossna med rot och allt och vicka varje gång man tar ett tygeltag = ont!! Detta skapar naturligtvis spänningar hos hästen och kommunikationen mellan ryttare och häst blir störd.

En häst med onda vargtänder brukar reagera med att slå upp med huvudet eller tom resa sig när ryttaren tar i tygeln. Även mindre tydliga symptom förekommer, kanske känns hästen lite stel, knäpper av i nacken eller lägger tungan över bettet för att slippa smärtan.

Låt en veterinär eller tandläkare kontrollera vargtänderna och bedöma hur de ser ut hos din häst. Att ta bort dem är en okomplicerad operation, men får endast göras av veterinär (eller TL) och under bedövning.

Jag tycker att det är bättre att ta det säkra före det osäkra - en häst som förknippar bettet med smärta kommer aldrig att prestera som en smärtfri häst.

När jag köpte min -03 för ett år sedan, kostaterades vargtänder.
Hushållsveterinären kom ut och plockade bort dem, helt odramatiskt. Men som tidgare nämt, jag skulle inte låta dem sitta.

Vi plockar alltid bort dom. Har dom inga problem så KAN dom få.
I värsta fall sätter det sig i huvudet och man har en häst som är besvärlig i munnen trots att vargtänderna är borta.

Jag resonerar så att om det finns vargtänder ska dom ut. Riskera liksom inte att hästen får ett problem. Ett munproblem behöver ju inte visa sig genom att hästen slår med huvudet eller tjafsar med munnen utan kan lika gärna ge spänningar som är svårare att få grepp om. Nej, jag ser till att ta bort vargtänder:cool:

har alltid plockat bort dem, vet har kommit ut o gjort det på plats, helt okomplicerat

lika bra att ta bort dem tror jag. för att inte störa munnen på dem.

Jo så tänker jag med, bättre det säkra före det osäkra.
Men ringde till (Ale djursjukhus) och de sa att man skulle komma dit, finns det även möjlighet att det kommer en hästtandläkaren ut? Det verkade inte så på dem, men jag kanske missuppfattade?

Först och främst finns det inget som heter "hästtandläkare", sen så räknas det som ett operativt ingrepp att dra tänder på hästar och får endast utföras av veterinär eller med veterinär närvarande och det är endast veterinärer som får lägga sederingar = bedövning. :cool:

Min ponny är 21 år i år och har vargtänder. Hon har funkat perfekt på gummibett hela livet så hon har fått ha sina kvar.

/Maria

Först och främst finns det inget som heter "hästtandläkare", sen så räknas det som ett operativt ingrepp att dra tänder på hästar och får endast utföras av veterinär eller med veterinär närvarande och det är endast veterinärer som får lägga sederingar = bedövning. :cool:

Ehm, jag har väll inte övervägit att ens dra ut dem SJÄLV?!
jag tänkte skriva VETERINÄR, men såg nån annan här på buke som skrivit HÄSTTANDLÄKARE. så jag skrev det. I vilket fall som helst, trodde jag ni skulle fatta vad jag menade?

Det är hemskt att skriva nått fel här på bukes, för man får bara massa skit.
"sen så räknas det som ett operativt ingrepp att dra tänder på hästar och får endast utföras av veterinär eller med veterinär närvarande och det är endast veterinärer som får lägga sederingar = bedövning."

Jag är väll inte dum?! eller?

Det jag frågade om VETERINÄREN kom ut, var bara en enkel fråga. Jag tyckte mig nämligen läsa ett par som skrivit nått om det. Men man kan LÄTT missuppfatta, varanda också.

Senast ändrad av en moderator:

Var har jag skrivit att jag tror det är DU som skulle göra det? Det finns gott om nötter som tror att man kan ta ut en "hästtandläkare" för att dra tänder på hästar.

Om du är dum eller inte kan jag inte uttala mig om men om du läser in något som jag inte skrivit och det beror på att du inte fattar svaret, är korkad, eller missförstår med flit har jag ingen aning om. Vad hjälper det att man svarar när folk inte läser vad som skrivs? :cool:

Finns det inte hästtandläkare? Är det djurtandläkare det kallas? Eller hästmunsvårdare? Jag åker till en "hästtandläkare" med mina hästar. Han har kameror och diverse annan utrustning som gör att han kan se långt bak i munnen på hästen och ordna ev. problem.

Vad skall man kalla "hästtandläkarna" för?

Var har jag skrivit att jag tror det är DU som skulle göra det? Det finns gott om nötter som tror att man kan ta ut en "hästtandläkare" för att dra tänder på hästar.

Om du är dum eller inte kan jag inte uttala mig om men om du läser in något som jag inte skrivit och det beror på att du inte fattar svaret, är korkad, eller missförstår med flit har jag ingen aning om. Vad hjälper det att man svarar när folk inte läser vad som skrivs? :cool:

Jag tänker inte ens lägga ner tid på att diskutera detta med dig. Jag vill inget ont. Förlåt att jag missuppfatta.

Liknande trådar

Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 037
Senast: Kirre
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 308
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 888
Senast: Lavinia
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
644
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd