Vargmöte- hur göra?

Magnum

Trådstartare
Så, vad gör man om man möter varg när man är ute och rider i skogen?

Tror väl kanske inte det är några större problem (tror de skräms iväg när man kommer o rider?)men vi har ändå inte haft det problemet förr, så man vet ju varken hur hästar eller vargar reagerar. Hästen är van vid hundar, alla sorter, tror däremot att han skulle reagera om han fick syn på vargar ute i skogen.
Vad händer om man råkar "rida på" hungriga vargar i skogen?
Om dom inte är hungriga men kanske nyfikna, stannar och tittar för att sen gå närmare? Ska man sakta vända o rida därifrån? Stå still?

Vi har haft dom i skogarna ett bra tag, men först nu börjar de krypa närmare "oss", visar sej närmare gårdarna och vägarna tex (troligen har de varit i storskogen förut).
Sist sågs dom på min favoritrunda i skogen och har så gjort några gånger. Det påstås hittats vargskit på vår gårdsplan(där hästarna står alltså) och likdant i skogen på "min" ridväg. Där det också sen sommaren-våren luktar ruttet kadaver från skogen.
Jag har som sagt aldrig sett nån eller några, rider ändå fem dagar i veckan i skogen häromkring. kanske skräms de är man kommer o rider, så det är därför de inte visat sej.
Men vad ska man göra, nån som mött varg/ar i skogen?
Troligen drar väl hästen som en avlöning om de kommer smygandes om de är sas hotfulla..., men jag skulle vilja höra era tankar!

Sv: Vargmöte- hur göra?

Häng en koskälla på hästen.

Lugn eftersom en häst mycket väl kan sparka ihjäl en rottweiler eller en schäfer så finns det ingen orsakt till att vara rädd, den kan troligen värja sig för vargen också. Dessutom springer din häst fortare än vad vargen gör.

Ingen varg kan ta en frisk och vuxen häst. Möjligtvis kan den ta en mindre ponny eller ett föl/unghäst.

/KT

Jag misstänker som sagt att det inte är nån fara, man blir ju lite orolig, jag rider helst utan pannlampa på vintern också;) Då kan de ju smyga sej på en, men troligen märker ju hästen det långt innan jag hinner misstänka nåt..*han är sån*

Det har förresten setts en älgko med varg hängandes efter sej mitt på blanka dan,för inte så länge sen. Alltså EN varg på en VUXEN ko..kanske syntes de andra inte till vid just det tillfället?, men den fällde den tydligen själv.

Usch ryser vid tanken :cry:
Oftast går väl vargarna i flock och jagar i flock :confused:
Jag skulle nog ha med mig något som kan skrämma dom, men vad?
Skulle aldrig våga rida då jag visste att det fanss varg i skogen men tycker för den delen inte att vargen ska bort.

Jag tror inte du behöver vara orolig, hästar är inte vargarnas naturliga bytesdjur. Endast ett dokumenterat fall finns med varg/häst och det var en gammal shettlandsponny som förmodligen dog av stress. Antagligen kommer du inte att möta någon i skogen, de störs nog av dig, så de ger sig av. Om du skulle möta någon så är det nog bara långsamt gå därifrån. Hästarna kanske inte blir så rädda för vargen eftersom hästar ofta är väldigt vana vid hundar (och de ser nog ingen skillnad).

Har själv haft varg i trädgården, bor mitt i ett vargrevir och blev lite orolig i våras när mitt sto skulle få föl, men kontaktade då Viltskadecenter och fick svar på alla mina frågor. Så nu är jag inte orolig längre.

jag skulle nog sätta av i full galopp hemåt.

mmm.. man skulle haft med sig gevär när man rider... bara skjuta, tiga å gräv!! hmm..ne men jag tycker d är sjukt att man knappt får göra nåt när dom är enda in på husen.. kan inte hindra dom att vara i skogen men när dom kommer så nära borde man fan få skjuta dom.
en vän stötte på en varg. den gick lite osäkert emot henne från höger sida. hon vände kvickt och satte fart hem. men hon red just då upp för en backe upp på ett berg. så hon kunde inte lägga i allt för hög växel eftersom d va rätt brant nerför.. men d gick ju bra iaf..

e_s_t_e_t skrev:
mmm.. man skulle haft med sig gevär när man rider... bara skjuta, tiga å gräv!! hmm..ne men jag tycker d är sjukt att man knappt får göra nåt när dom är enda in på husen.. kan inte hindra dom att vara i skogen men när dom kommer så nära borde man fan få skjuta dom.
en vän stötte på en varg. den gick lite osäkert emot henne från höger sida. hon vände kvickt och satte fart hem. men hon red just då upp för en backe upp på ett berg. så hon kunde inte lägga i allt för hög växel eftersom d va rätt brant nerför.. men d gick ju bra iaf..

..åsså kan vi väl skjuta alla våldsmän, mördare och psykiskt sjuka med våldtendenser..!!

*sorry, kunde inte låta bli*

alla, och särskilt e-s-t-e-t:

Vargar anfaller inte människor. varesig dom är tama eller vilda vargar.

PICT3474.jpg

Vargar002.jpg

Vargar031.jpg

mackan/som jobbar väldigt nära dom och älskar dom :love:

Varför denna varghysteri? :confused:
Är det inne att bli hispig så fort vargar kommer på tal, eller är det politik?
Brister det i naturkunskap?

Jag är lika oförstående och undrande varje gång varghat/rädsla/fobi ventileras. Den svenska människan har kommit långt från kontakten med det naturliga, men sååå långt??

Lugna ner er och försök tänka realistiskt och logiskt!

LIA

LIA skrev:
Varför
Brister det i naturkunskap?
Ja absolut! Finns väl inget så mytomspunnet djur som vargen, den som skrev rödluvan och vargen gjorde ju inte vargen en tjänst precis. Jag tycker att vi ska vara tacksamma för vargen - utan varg - ingen hund!

Ett bra tips för alla som är rädda för vargen - sök information! På internet finns det mycket att läsa. Det verkar ju vara som så att okunskap skapar rädsla!

Säger som Mackan, vargar anfaller inte människor, tror inte att det finns ett enda dokumenterat fall i Sverige på att varg anfallt människa.
På frågan om vad gör man om man ser varg säger viltexperter, titta och njut, det kanske är enda gången i livet du får se varg.

Mackan, är det du på bilderna??? Otroligt avundsjuk i så fall... vill du adoptera mig en timme eller så..?

Senast ändrad av en moderator:

Tycker vi gör på samma vis med alla varghatare och andra tjuvjägare, skjut, tig och gräv! :idea: :devil:

Kan ju göra klart att jag tycker de har lika stor rätt att leva som ex lo eller björn. Tycker det är otroligt fashinerande djur som är otroligt vackra och mäktiga att se på.

Jag ville bara veta vad man ska göra vid möten eftersom jag aldrig tidigare haft några vargar inpå knuten. Och jag tycker inte det är (eller ska vara) konstigt att fråga om det, trots att jag INTE är nån varghysterimänniska som vill utrota vargen på nytt..

Man blir ju orolig såklart, faktum är ju att det ÄR ett rovdjur trots allt. Bara för att det aldrig har hänt nåt anfall på människa eller häst kan man ju inte helt utesluta det trots att det inte är så himla troligt att det kommer hända..

e_s_t_e_t skrev:

Det är DU som människa som inkräktar genom att bo och leva i skogarna! Antingen accepterar ni varghatare deras lika rätt att leva i skogarna, eller så drar ni till stan.
Blir så j-vla förbannade på rovdjurshatare, människan är det värsta rovdjuret, och det enda som är värt att hata ärligt talat.
:smirk:

Mitt svar ovan var allmänt tänkt och inte riktat till dig speciellt.

För att ge lite perspektiv:
Fästingar, t ex, är vansinnigt mycket farligare än vargar! För att inte tala om människor!!

Tips 1! Gör ingenting, stå stilla och njut, som sägs ovan. Risken att du ska bli angripen av en frisk varg är noll.
Tips 2! Ta dig till Kolmården och var med om en vargträff där. Mycket givande!

LIA

Om jag skulle råka möta en varg i skogen skulle jag vara glad om jag hade kameran med och lyckades ta ett fint foto. "Once in a lifetime"!
Vargar är inte farliga ! Skulle däremot få lite svettningar om jag mötte en björn!

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 008
Senast: Efwa
·
Hästhantering Tänkte klippa 5-åringen i år, då han nu rids lite mera och blir hyfsat svettig av en 1 h lätt runda i skogen. Han har också tidigare år...
Svar
17
· Visningar
3 552
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama