Sv: Varg
Hur skulle det vara om du gjorde detsamma?
Kan du berätta var jag har kommit med ett faktafel?
What's your point? Vi har flera rovdjur i skogarna...
Min poäng är att en predator av vargens klass ska man hantera med stor respekt. För gör man inte det blir den farlig.
[QUOTEVad räknar du som modern tid?
][/QUOTE]
Från industraliseringen och framåt anses som modern tid.
Kan vi få källorna till dessa påståenden? Dessutom tycker jag att du skriver väldigt omoget, det är väl klart ingen vill att folk ska dö
Förlåt,jag tog för givet att det här var kännt även för allmänheten. I alla fall händelserna i Åbotrakten. Indien är ju långt borta.Fast fallet i Kanada 2005 är du väl full medveten om?
Har fått googla lite,då mina fakta inte precis kommer från nätet.Utan mera böcker,tidningar och nyheter.
1977 utgavs av The Historical Society of Finland (Suomen Historiallinen Seura) en 175-sidig bok som #101 i serien (Historiallisia Tutkimuksia) med titeln ”Vargen som hot till landsortsbefolkningen i Finland under 1800-talet” (SUDET Suomen rintamaiden ihmisten uhkana 1800-luvulla), ISSN 0073-2559, ISBN 951-9254-10-2.
Uno Godenhjelms skrift "Minnen från
vargåren i Åbo län" är ett lästips med.
Uttar Pradesh heter det hårdaste drabbade omr i Indien. Om du letar lite hittar du bekräftade fakta.
Att tänka ,se saker från flera håll och ifrågasätta och ta lärdom av historien,är det omoget? För mig peronligen finns ingen prestige. Men jag tycker den rovdjurspolitik som förs idag är fel. Och jag vill inte vara den som står och säger (sen när vi fått precis den vargstam som ingen vill ha) ;var vad det jag sa? Jag försöker starta en diskution innan det är för sent.
Samma sak här, har man inga argument så går det bra att ironisera och försöka trycka ner "motståndarna"
Ja,som massmedia idag vinklar blir man lätt ironisk i hopp om att det kanske biter lite.
Vad vill du ha argument mot?
Jag tycker att det är skrämmande att föräldrarna låter ungarna gå ensamma med alla faror som finns men om det ploppar upp en varg, då jäklar kan ungarna inte gå ensamma längre. Jämför hur många barn som dödas av trafik, som blir antastade etc med hur många som vargen ätit upp.
Förstår att du som bor i en storstad inte kan förstå att vi lever med den grundtryggheten här.Att barnen kan gå själva till skolan. Ingen trafik,och inga pedofiler.
Kan du förstå att barnen inte vill/törs gå ensamma längre sen de mött vargar?
Nej det ska de inte, det är tom lag på att de inte får springa fria. Man är skyldig att ha dem under uppsyn och under vissa delar av året får de inte vara lösa alls.
Fria är självklart ett felaktigt ordval om vi nu ska gå in på att märka ord. Jag menade ju självklart inte att hundar ska gå vid för våg.
Men jodå,hundar får gå lösa året runt,det står inte koppeltvång i lagen,utan att man har ansvar för att hunden inte stör vilda djur då det inte är jaktsäsong.Det strikta ägaransvaret gäller ju,men det innebär inte koppeltvång.
Lägg ner personangreppen, du kommer ingen vart med dem förutom att låta jäkligt omogen.
Jag har mera erfarenhetern att omogen är ett ord som i debatter när man inte har något annat motargument.
Du menar alltså att man varken kan jaga, rida eller göra något om vi har varg?
Jag menar att om vargen fortsätter habitueras så kommer den ta mera jakthundar,skrämma flera hästar i sken och ta mera tamboskap.Ska vi ha det så? Är den en sån varg du vill ha?
Fel, ingen lyssnar på kunskapslösa dravvlare som sprider myter.
Är det ett personangrepp
?
Sånt skitsnack. Sluta leka martyr. Det är inte djurplågeri att inte låta hundar springa vind för våg som de vill, dessutom ställer lösspringande hundar till mer än vad vargar gör
Vad dina erfarenheter av jakthundar?
Och visst vet jag hundar som har"ställt till det".De har senare avlivats.