Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänk om dom inte fanns hur skulle det gå?
Inte alls.Fast nog är det väl ändå så att det är det faktum att vargen kommer närmare inpå knutarna och det faktum att de tar tamdjur och sällskapsdjur, som gör att folk reagerar så häftigt som de gör?
Jag har en bild på en vargdödad älg, här hemma i min dator och det är inga ramaskrin över att vargar tar de vilda djuren.
Skriverier blir det endast när vargar tar hundar eller tamdjur.
Det alla ni som tycker att vargen ska få ströva fritt i hela landet måste förstå, är att alla vill inte bo i städer och om alla ändå gjorde det, skulle landet gro igen och hela landsekonomin påverkas i slutändan.
Jag är fortfarande fascinerad över det faktum att ingen av er stadsbor klagar om en kringstövande björn/varg som förirrat sig till/runt ikring en större stad skjuts bort.....
Om alla vi glesbygdsbor skulle flytta in till städerna, vilka skulle hålla landsbygden öppen? Hur mycket tror ni att älgkollisioner med personbilar skulle öka? Finns det jobb och bostäder åt alla oss glesbygdsbor i era städer? etc. etc.
Det går att leva i samklang med naturen men det krävs givande och tagande från båda håll för att det ska fungera.
Om ni inte tycker det varför dras det då alltid upp: Vem var där först, människan eller vargen..Passar det inte så flytta etc. etc. etc.
Vi som bor inom rovdjurstäta områden måste ha en balans mellan människa och djur, annars funkar det inte. Så är det bara!
Jag har inga problem med att det dräller av björn här i skogarna. Inte ens när det rök dryga 60 lamm + några tackor första sommaren till björn och lo + en strövarvarg som passade på att förse sig.
Det vi gjorde var att köpa in och sätta upp rovdjursstängsel på ca 45 hektar betesmark och sedan har det varit lugnt på norpandet av lamm och tackor
Björn får skjutas inom länet, likaså lodjur. Räven jagas aktivt, då det dräller av dem inne i byn under vintertid och de tar gärna smålamm om tillfälle ges.
Tillägg till den du skrev inlägget till: majoriteten av de hundar som vargdödas är Inte spetsar, det är faktiskt oftare drivande hundar, som blir vargsnacks...
Då letar du dåligt, måste jag säga....
Tillvänjning (habituering).
Det är en gradvis process där vargen söker sig allt närmare människor för att se om det är förenat med fara eller inte. Det här förloppet har beskrivits i detalj av bland andra Dr Emeritus Valerius Geist från Kanada.
En habituerad varg behöver inte ha bytesbrist för att angripa en människa.
Fast nog är det väl ändå så att det är det faktum att vargen kommer närmare inpå knutarna och det faktum att de tar tamdjur och sällskapsdjur, som gör att folk reagerar så häftigt som de gör?
Om vargen bara höll sig i skogen, skulle ingen bry sig, men när de knallar runt husknuten känns det nog rätt olustigt misstänker jag.
Gnist skrev:Utöver att de tar en del hundar och då upprör en hel del känslor, på vilket sätt får de skulden för sin överlevnad menar du??
Jag har inget alls mot varg, björn, lo etc.
Upplyser om det redan nu, så att ingen behöver få för sig det och drar igång hetsjakt efter mig, bara för att jag är en djurägande jägare
Uppenbarligen är det inte så och om du tittar till de källor som angivits tidigare i tråden uppger de att det inte skett några vargattacker i norden förutom med vargar som fötts upp av människan. Vilket är en helt annan sak än vilda vargar.
Citat:
Nej men att skriva som du gjorde "men de är ju finnar så det kvittar ju" och likande. Tycker du att det är en bra argumentationsteknik?
Var har du fått att jag lever i en storstad ifrån?
Var bor du där det inte finns någon trafik och inga knepiga människor,?
[Hur hindrar du en hund som går några hundra meter från dig att störa andra?/QUOTE]
08-505 875 00 är nummret till Brukshundsklubben. Om du ringer dit så kande tips dig om närmast hundklubb. Där kan du få bra kunskap om hur hundar agerar.
JA det förstår du väl att jag vill
Och vad är en sån varg bra till?
Jag vill ha en varg med ett naturligt skyggt beteende.
Det är vad man får höra även från dom mest extrema varghatarna. Som brukar fortsätta med: men dom ska inte vara nära människor, dom ska bara jaga vilda bytesdjur, dom ska inte ha revir där det bor några människor osv, osv. I klartext: Dom ska inte finnas!Jag har inget alls mot varg, björn, lo etc.
Så varför hysterin gentemot varg, men totalt tyst betr björn?Björnen är helt klart farligare.
Om vi ska vara noga (vilket du tycks gilla) skrev jag inte att DU gjort det, eller hur?Du har omedvetet sugit åt dig av skräckpropagandan från Lines gelikar.
Det där får du ju faktiskt förklara.Var har jag kommit med någon som helst propaganda?
Så varför hysterin gentemot varg, men totalt tyst betr björn?.