Varförskaffar man en unghäst till en 14åring?

Sv: Varförskaffar man en unghäst till en 14åring?

Kunde inte ha sagt det bättre själv!:bow: :bow:
Har själv haft stoet sedan föl och skött all hantering själv tillsammans med min fru. att hantera unghästar är ingen lek, man lägger ju grunden till hur hästen ska bli senare!!

/ nanne:banana:

OX_Arab skrev:
Jag fattar inte vad de finns för "roliga" föräldrar som köper en 4åring till sin 14åriga dotter.. vad tänker man med?? Ok om föräldrarna har hästvana och kunskap och kan hjälpa till men i detta fall var det inte så. Hur tänker folk??

Jag fick en ettåring när jag var 11 år...New Forest...det gick jättebra för hon var en sån go häst som var lättlärd och snäll. Red in henne själv, men red parallellt på ridskola och tränade henne för instruktör då och då. Mina föräldrar hade ingen hästvana innan jag började rida, men de hjälpte alltid till med sunt förnuft, mest mamma. Pappa är fortfarande fjolligt rädd för hästar..hehehe..!
Man måste få hjälp, ha hästvana människor omkring sig, kunna hantera hästen osv. Jag hade kanske inte gett en åring till en 11 åring...men när man är 11 så säger man inte själv nej, eller hur?

*lånar*
:o Köpte ju faktiskt ett 9 månaders shettissto till min då 3-åriga dotter.....:angel:

*Fy mig*

Görel skrev:
Jag tror att man tänker på att hästen var billlig :smirk:

Och att det säkert finns en massa vuxna i stallet där de ställer upp hästen som är villiga att hjälpa tjejen! Ungefär som om de inte skulle vilja ta hand om sina egna hästar istället... En utmärkt fritidsgård :crazy:

Tyvärr skjuter föräldrarna sig själv i foten när de tänker så...

Riskerna ökar med en unghäst och därmed även skaderisken på häst, människor och föremål (inredning samt saker utomhus).

För att inte tala om när man måste skicka hästen på träning till slut för att de inte klarar av den eller måste sälja den och inte får ut samma pris som de gav för den.

Att hålla (utfodra och stallplats) en dyr häst kostar lika mycket som för en billig häst.

OX_Arab skrev:
Jag fattar inte vad de finns för "roliga" föräldrar som köper en 4åring till sin 14åriga dotter.. vad tänker man med?? Ok om föräldrarna har hästvana och kunskap och kan hjälpa till men i detta fall var det inte så. Hur tänker folk??
Har ett praktexempel på detta i mitt samhälle. 14-årig dotter på glid, hamnar i fel sällskap. "Vi köper henne en häst så blir allt bra" Billig avdankad travare köps, dotter lycklig och föräldrar likaså (de senare vet att hästar har fyra ben men inte mer!) Hästen är nojig och stirrig, ridturerna blir färre och färre. Till slut står bara hästen och kostar pengar, ingen vill hålla på med den. Häststackarn åker på slakt och dottern är åter på glid. Vad vann man med detta då????

Till er andra med rosenhistorier om oerfarna som får unga hästar det var väl inte det tråden handlade om???

Polly_Mulle skrev:
Men det är ju BILLIGARE än en utbildad häst och hon har ju ridit i fler år nu och är ju så duktig.... (aldrig hört förr va??)

Den har man hört ja....har dock en 15 ârig elev med unghäst, hade hellre sett att hon fick en läromästare men nej. Jag rider den ocksâ e.Heartbreaker-Clinton

Kicki_J skrev:
Har ett praktexempel på detta i mitt samhälle. 14-årig dotter på glid, hamnar i fel sällskap. "Vi köper henne en häst så blir allt bra" Billig avdankad travare köps, dotter lycklig och föräldrar likaså (de senare vet att hästar har fyra ben men inte mer!) Hästen är nojig och stirrig, ridturerna blir färre och färre. Till slut står bara hästen och kostar pengar, ingen vill hålla på med den. Häststackarn åker på slakt och dottern är åter på glid. Vad vann man med detta då????

Till er andra med rosenhistorier om oerfarna som får unga hästar det var väl inte det tråden handlade om???

Tråden måste väl handla om båda delar? Finns ju både bra och dåliga exempel. Jag valde att ta ett exempel om mig själv...men klart jag vet det finns dåliga med. Men ibland går det faktiskt bra, beroende på hur hästen är och även tjejen/killen som har den.

jag tycker inte att man ska köpa en unghäst till en 14-åring.
Jag fick själv hoppa upp på en 4-åring som 14-åring och lära den att hoppa, och jag kunde knappt hoppa själv...:(
Och inte hade jag någon bra hopptränare heller, men nu var hästen väldigt lugn(new forest), för att inte säga lat...
Men det var ändå ett problem med en lat häst.
Lat häst = mycket skänkel, vilket jag inte förstod då, så på varje hoppträning kom vi kanske över ett 10-tal hinder, alla andra vägrade han på, just för att jag var för orutinerad och inte drev tillräckligt.
Visst, hästen blev bra till sist, med annan ryttare, men det krävdes mycket jobb för att återställa det som blev fel när jag red den.
Och tack vare denna hästen är jag idag nojjig när jag hoppar, tror att hästen ska stanna hela tiden, vilket skapar problem(är idag 19).
Hade jag haft barn hade jag INTE köpt en unghäst till mina barn.
Isf tycker jag att det är bättre att få en läromästare...:bump:

:confused:

Jag vet inte om jag riktigt förstog ditt inlägg?

Självklart kan ju ungen klara av hästen, men risken är stor att det kan gå galet. Varför föräldrarna köper en ung häst kanske beror på att den var billigare än en äldre häst. Dock kan det ju bli mycket dyrare i längden, köpa ny sadel för att hästen musklar om sig mm. om hästen växer. Träningar om hon vill få hästen utbildad etc.

Tka, vi köpte en outbildad blivande 6 åring som första ponny, jag var 12 år syrran 14 år. Syrran hade dock varit fodervärd ett år på en annan ponny.
Mina föräldrar kunde inget om hästar.
Men vi hade ponnyn i ett kolektivstall och fick massor av hjälp och tips, samt att vi tränade regelbundet för tränare.
Ponnyns utveckling gick hela tiden framåt, fast vissa gånger va han jobbig för en liten 12 åring.
Men han tävlade så småningom i Msv hoppning, nu flera år senare går han som läromästare.

Min granne var med ung när hon fick sin första ponny, en 4 åring. Mkt snäll var den dock, fast den hade sina unghäst ider.
Min granne hade bara gått på ridskola.
Men vi var där och ställd upp för henne, tränade henne samt hjälpte till att ta tag i unghäst buset när det började dyka upp.
Nu två år senare är det ett mkt samspelt ekipage samt att ryttaren har utvecklats enormt mkt.
Viss där är fortfarande vissa saker som de gör fel (föräldrarna kan inget om hästar) men man lär sig av sina misstag ex mkt lättfodrad ponny som får fri tillgång till hösilage = fet häst *fniss*.

Ja ska erkänna att jag var mkt skeptiskt till att det skulle gå bra med tanke på så ung ponny och så lite kunskap från ägarna. Där av erbjöd jag min hjälp.

Så visst kan man köpa en unghäst fast man inte har så mkt rutin själva. Men då ska man ha kunnit folk omkring sig samt vara mottagbar för all hjälp!

Ingen aning. Vet en liten flicka på ca sju år som har en sån där mamma som vill att hennes dotter ska vara bäst. För ca ett o ett halvt år sen köpte hon en treårig b-ponny åt dottern (som inte ens kan rida lätt!) som dottern blev livrädd för eftersom den busade med henne. Hon fick då en fyraåring som rullade sig med henne på andra gången hon red o nu vågar hon inte rida den heller, så båda hästarna går hemma i en hage o skrotar o det har de gjort i ett år! Vad är det för en mamma egentligen? :mad:

Mina föräldrar köpte mig en 3 åring när jag var fjorton.
Men då hade jag haft många hästar på foder innan varav den sista var en unghäst som klarade sig väldigt bra.

Jag hade mycket kontakt med duktigt folk i fall att det skulle behövas rycka in och få hjälp.
Men behövdes aldrig och nu är jag inne på min andra unghäst som jag fick när hon var 1 år och jag 16.

Sen gäller detta långt ifrån alla ungdomar men det var jag det!

Hayah skrev:
Mina föräldrar köpte mig en 3 åring när jag var fjorton.
Men då hade jag haft många hästar på foder innan varav den sista var en unghäst som klarade sig väldigt bra.

Jag hade mycket kontakt med duktigt folk i fall att det skulle behövas rycka in och få hjälp.
Men behövdes aldrig och nu är jag inne på min andra unghäst som jag fick när hon var 1 år och jag 16.

Sen gäller detta långt ifrån alla ungdomar men det var jag det!

Ja, det finns säkert enskilda lyckade fall, äen utan föräldrars hjälp som jag förmodar att du var, eftersom tråden handlar om det.
Men sen vet vi ju inget om hästen (hästarna) utom din beskrivning, hur de egentligen fungerar i hantering och som ridhästar.
Vad skulle andra säga om din hästs utbildning? Även om det inte var farligt för dej, så hur blev det för hästens utbildning, hur kunnig var/är du när det gäller utbildning av en unghäst? Att ha haft hästar på foder är en lite konstig merit att föra fram så jag undrar ju.... :confused: Hur blev det egentligen, om vi frågar någon annan omkring dej som kan mer om att utbilda hästar? Det vet vi ju inte men det är en fråga. även till övriga "lyckade fall" här.
Det finns gott om halvt oridbara, felridna och ouppfostrade hästar i vårt land. Se bara alla trådar med "hjälp, jag klarar inte min häst"
Det är ett konstaterande, säger inte att det skule ha gällt för dej det vet jag ju inte.
Så du svarar på TS fråga att det går jättebra, eller?

Zandrizen skrev:
Jag var 15år när jag fick min treåriga icke inridna ponny :angel:
Men det gick alldeles utmärkt, hade inget stöd från föräldrar men mycke annat hästkunnigt folk omkring mig.

En kompis till mig, hon är visserligen 17 men har "bara" ridit i fyra år har just gått o köpt sig en fyråring.

Ja tror att unghäst är inte så svårt som det ibland kan verka om man bara har lite hästvett och kunnigt folk omkring sig, och att man vågar be om hjälp om det skulle behövas.
Sen är det en väldig skillnad på 14åring och 14åring.

Precis! tror det beror mycket på hur hästen är. jag har visserligen ridit i många år men jag köpte min häst för tre år sen. då va han två. har ridit han i ett halvår nu. har aldrig varit några större problem. Har ridit betydligt svårare och äldre hästar. Jag antar att ponnyn trådskaparen syftar på inte är så lätt som min islänning e=)

Zandrizzz skrev:
Ingen aning. Vet en liten flicka på ca sju år som har en sån där mamma som vill att hennes dotter ska vara bäst. För ca ett o ett halvt år sen köpte hon en treårig b-ponny åt dottern (som inte ens kan rida lätt!) som dottern blev livrädd för eftersom den busade med henne. Hon fick då en fyraåring som rullade sig med henne på andra gången hon red o nu vågar hon inte rida den heller, så båda hästarna går hemma i en hage o skrotar o det har de gjort i ett år! Vad är det för en mamma egentligen? :mad:

vet åxå en sån stackars tjej. Fast så fort en ponny vägrar ut sig på en tävlig så säljs den! Nu har hon en helt underbar liten ponny som gör ALLT hon ber om. Kan inte va kul att bli av med sin älskade ponny när man misslyckas på en tävling. Kanske är mammans teknik att få ungen bättre. Rider hon felfritt får hon behålla hästen. Fy f*n va elakt! älskar man verligen sina barn om man gör så?

Jag kan säga att jag har fått jättemycket beröm för utbildning av unghästen jag hade på foder. Har även fått beröm för utbildningen på min förra egna och min nuvarande är det många som imponeras av.

Sen visst spelar ju hästarnas temperament in.
Skillnaden mellan en vuxen häst och en unghäst är att en vuxen häst kan det och en unghäst ska man lära det.
Hästar är kloka djur - kom ihåg att ge beröm vid rätt ställe och våga be om hjälp!

Jo, det är verligen taskigt. Men i detta fallet är det ju bara hästarna som förstörs... synd på så fina hästar! Fattar inte varför de inte säljer hästarna heller?! Eftersom de bara går i hagen o skrotar.. ungen bryr sig inte det minsta om dom.

Då ska du se min kompis ;) hon är 14 också och hennes föräldrar köpte en liten b ponny (russ tror jag det var) som är 2 år som hon skulle RIDA IN. Vet ni vad hon gör? hon hoppar upp på den och rider vanligt och försöker få ner den på tygel :S Hon har ingen anning om hur man rider in en ponny. Innan dess red hon 3-5 år på ridskola. Sen får hon ingen hjälp heller men tur för henne att ponnyn är snäll men ändå. Så jävla dumt av föräldrarna!

Liknande trådar

IT & mobiler Kanske finns det någon mer teknisk än mig. Kalasdags och kompisarna önskar sig vbucks, alltså valutan i Fortnite. Det är oklart vilka...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: AlinaT
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 108
Senast: Happimess
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama