Varförskaffar man en unghäst till en 14åring?

Sv: Varförskaffar man en unghäst till en 14åring?

Jag fick min första häst när jag var 11 år. En halvgalen fullblodsarab som var 3 år och påbörjad inriden. Jag hade varit med om att rida in honom. Helt vansinnigt men jag tjatade och mina föräldrar fatta inte bättre.

Mamma och pappa fattade inget om hästar och jag var toklycklig. Red med fara för mitt eget liv varje dag. Blev konstant avkastad och kämpade i 3 år innan mamma sa stopp efter att jag nästan förlorat synen på ett öga.

TYvärr hade inte mina föräldrar blivit så mycket klokare så nästa häst blev en sadelvan connemara.

Jag säger det att man ska ta en äldre och mer erferen häst som första häst. För det är inte bara ridningen som är ny utan också att ha egen häst är nytt. Och då kan det vara bra att ha en häst som är van och som förstår vad man menar.
Sen så tycker jag att man ska täcka igenom ett häst köp noga. Vad vill man ha för häst, storlek, ras, mankhöjd, utbildning, osv.
Som första häst är det inte många som klarar av en unghäst och vet inte vad det innebär. För inte är det mång 14 årningar som vill håla på med grunderna på unghästen?
De vill ju rida, oftas hoppa och kunna rida ut med kompisar.
Visst vissa unghästar kan vara så säkra och utbildade, men det är inte vanligt.
Och har men inte häst kunnig föräldrar så köper man inte häst till barnet, OM det inte finns någon som kan hjälpa till.
Sen så finns det föräldrar som vill lära sig och ställer upp på sin barn och hjälper dem. De ser till barnet och hästens bästa så att det inte ska bli något missöde.

Bra att du ska hjälpa flickan och hästen nu så kanske det kan bli bra iaf till slut.
Lycka till.

Trissa skrev:
Det finns så många konstiga anledningar, men jag tror att dåligt samvete är med på tio i topp listan. Nu för tiden är det så lätt att bara köpa en häst till sitt barn och stalla upp den någonstans, och så har man gjort sin del.... Och kan döva det dåliga samvetet med att man minsann köpt en häst till flickan.

Dej gillar jag!!! Håller verkligen med! det här känns som att jag ser eller hör allt för offta! får jag säga min sak, så tycker jag att allt för många människor köper eller har hästar som verkligen inte bort ha häst!!! :crazy:

QUOTE=Trissa]Det finns så många konstiga anledningar, men jag tror att dåligt samvete är med på tio i topp listan. Nu för tiden är det så lätt att bara köpa en häst till sitt barn och stalla upp den någonstans, och så har man gjort sin del.... Och kan döva det dåliga samvetet med att man minsann köpt en häst till flickan.[/QUOTE]

Dej gillar jag!!! Håller verkligen med! det här känns som att jag ser eller hör allt för offta! får jag säga min sak, så tycker jag att allt för många människor köper eller har hästar som verkligen inte bort ha häst!!! :crazy:

Tja hur tänker folk? Jag fick en fyraårig D-ponny som ponny nr två när jag var 13 år och det gick hur bra som helst. Jag hade då ridit i ca. 4 år, varav 2,5 på egen B-ponny och innan dess på ridskola 1 gång/vecka. Har inte direkt hästkunniga föräldrar men vi hade bra tränarhjälp. Jag ville tävla dressyr, som jag gjort på min B-ponny, och dels tyckte mina föräldrar att jag skulle lära mig rida bättre om jag med häst nummer två fick utbilda den själv (med massor av hjälp av folk på marken!) och dels var det för oss fullständigt omöjligt ekonomiskt att köpa en färdigutbildad. Det gick inte helt på räls med hennes utbildning förstås, bl.a. fick jag ägna mig mycket åt sitsträning, men vi kämpade på och jag red efterhand tre SM i dressyr på henne och hoppade msv. Jag har haft enorm nytta på stor häst av det vi lärde oss tillsammans.

Generellt är det förstås bäst med en välutbildad häst om det är ens första häst eller om ryttaren inte är så gammal men det beror mycket på hur genomtänkt hästköpet är. Tyvärr låter det väl inte som om det är så genomtänkt i detta fallet :(

vem e du egentligen och hur känner du till mira!!:confused:
jo fast hästen(mira)verkar ju inte trivas i ett stort stall när hon varit i ett litet hela sitt liv hos sin riktiga ägare och sen hos oss innan hon åkte!!

Jag hade stora problem, med sådana föräldrar, när jag skulle sälja mitt maxade C-ponnysto. Hon utannonserades som Ej nybörjarhäst..
Likt förbaskat ringde okunniga, ohästvana föräldrar och ville köpa henne till sin 9/10 åriga dotter som ridit 1 termin på ridskola ( :eek: )

Spelade ingen roll att jag sade till att hon är en ponny, som Kräver en ryttare som Kan rida och som Är hästvan, då hon är inte dum på något sätt, men något het och framåt, Vill och behöver jobba mycket, ofta och hårt.

Svaren var att " Ja, men det är ju bara en ponny....Pengarna är inget problem... Hon är så fin och lagom gammal... Min dotter blev sååå förtjust i henne...Du får X antal tusen mer om vi får köpa henne.." :eek: :crazy: :eek: var min reaktion.

Misstänker Starkt att händelseförloppet är liknande när det köps unga hästar till barnen..

Tilläggas ska att hon till slut blev såld till en hästkunnig familj, som trivs jättebra med henne och hon med dem :)

Jag var 14 när jag fick min första häst, som då var 4 år. :angel: Fast han fyllde 5 tio dagar senare och jag 15 en månad, minus en dag, senare. Dessutom var det en oriden trasig travare och mina föräldrar hade ingen kunskap om hästar. :p

Men så hade jag iof en syster i 30 års åldern som hade lite koll på sånt som inte jag hade så stor erfarenhet av - sjukvård och foder.

Det gick ju aldeles utmärkt för oss, men så hade jag iof ganska mycket erfarenhet sen innan, var väldigt ödmjuk och frågade alltid om jag var tveksam. Jag lärde mig väldigt mycket första året.

Men jag håller med, det är bättre att köpa en häst som är trygg med sig själv. Jag känner få 14-åringar som har den kunskap och erfarenhet som behövs för att hantera en ung häst på ett, enligt mig, bra sätt.

OX_Arab skrev:
jo men i detta fall är tjejen lite rädd för hästen och smått okunnig. Hästen har magrat av Mycket och tappat alla muskler.. men fast hästen inte är i rätt kondition så rids den med alldeles för stora krav och börjar därför bråka väldigt fort pga. att den inte orkar.

Jag vet också många exempel på att det gått dåligt. Men jag vet också en tjej som det gick otroligt bra för. Men hon var superduktig och skötte verkligen sin ponny på ett sätt som var jättebra för den ponnyn. :bow:

Det där med förstora krav är mkt typiskt för någon oruttinerad som köper en unghäst utan att ha koll på vad den klarar. De tänker väl att den är så ung och stark eller jag vet inte :mad:

Jag säger bara det, desto mindre erfaren ryttare desto mer erfaren häst.

*KL*

Min äldsta syster fick en tolvårig läromästare när hon fick ponny. Men två systrar och en ponny var inte så lyckat så länge. Så mellansyster ville ha en egen ponny. Och fick det - en tvåårig, ohanterad hingst. Vanvårdsfall dessutom (det var därför det blev så, SKULLE köpas en läromästare, men på den här tiden åkte man till hästhandlaren, och där stod inte bara läromästare utan också den tvååriga, vanvårdade hingstkraken). ^

Pappa har dock grundhanterat dem och kört in dem, så de var vuxenhanterade. Sen att PAPPA inte kunde mer än systrarna, tja det var tydligen en underordnad detalj :devil:

Hur som, ponnyn blev en väldigt trevlig ponny vad det led, det togs in den del hjälp av en jätteduktig tjej från grannbyn när det skulle ridas in etc. Dock var ponnyn alltid minst sagt..egensinnig när han hade nybörjare på ryggen.

Jag ärvde bägge ponnyerna av mina systrar, och jag minns än idag hur jag när jag var 8 - 9 år grät och inte ville rida andraponnyn, utan bara läromästaren. Men endera red jag både eller så red jag ingen (ja, min far har en ganska speciell syn på barnuppfotran). Så jag red, och for ibacken så det small om det. Och satt upp, och for i backen.. Efter några år så hade jag inte bara en grymt god balans, jag hade dessutom lyckats övertala ponnyskrället om tingens ordning och sen blev han supertrevlig. Och vi lyckades enligt devisen 'blind leder blind' lära oss byten ner till vartannat. Och ta oss runt en 70 cm hoppbana (ponnyns talang var INTE på hoppning *s*). Dock, med nybörjare på ryggen så återgick han till sitt gamla beteende (så av ngn anledning ville mina kompisar aldrig rida honom).

Så, bra gick det, idealiskt var det kanske inte dock, men jag lärde mig OTROLIGT mycket av honom, men helt ANDRA saker än jag lärde mig av välmeriterade läromästaren.. Men jag skulle inte vilja vara utan någon av kunskaperna. Och andraponnyn är anledningen att jag fick förmånen att 'trassla ut' andras sk problemponnyer, och har med ojämna mellanrum roat mig med det sen dess (andraponnyn är i graven sen snart tio år..)

Däremot hade jag på högstadiet mer än en kompis som fick en fd travare, utan att någon i familjen kunde ett jota. Och när ungen fått en häst, vad skulle hon då tjata om träning och ridlektioner för, hon hade ju en egen häst att rida? Där blev det inte så bra alla ggr..

(Jag hade också en fd travare när jag gick i högstadiet, fast det var jag som valt den. Jag skulle få/köpa ett fyraårigt hoppavlat halvblod.. Men kom hur det nu blev hem med ett 12-årigt kallblodstravarsto som var 'åkt' på.. )

Jag var 11 år när jag fick min 7 åriga oindridna VILDA travare :D :crazy:

OX_Arab skrev:
Jag fattar inte vad de finns för "roliga" föräldrar som köper en 4åring till sin 14åriga dotter.. vad tänker man med?? Ok om föräldrarna har hästvana och kunskap och kan hjälpa till men i detta fall var det inte så. Hur tänker folk??

För att det är billigare, hästen räcker längre och för att det verkar så kul att rida in en häst själv så den blir som man vill ha den:rofl: :rofl:

Nej, jag skämtar inte, har hört folk svara precis så. Vad kan man säga? Lotteri med egna barn? De kanske har det tråkigt i livet och behöver ta lite risker? Vadå ungar, kan man skaffa fler av.

Därför att det faktiskt finns 14-åringar som vet vad de sysslar med.:smirk:
Sedan finns det massor ungdomar som inte är redo för ansvaret, som inte har kunskapen osv - men
det är det verkligen inte alla vuxna som är heller.

:smirk:

Min första ponny var 4 år när han köptes, då var jag 12 år. Ponnyn var allt annat än billig (varför tro direkt att folk köper unghästar för att de är billigare?) och hade ett väldigt tufft humör. De två första åren så åkte jag i backen i princip varje gång jag red, jag grät och svor och önskade ponnyskrället dit pepparn växer. Men efter ett tag så utvecklade jag en sju jäkla balans, blev modig och lärde mig massor av hästhantering. En lugn läromästare skulle aldrig ha kunnat lära mig så mycket av ridning och hästhantering som denna tuffa ponny gjorde.

Har för övrigt kvar ponnyn än, också en bra poäng med att köpa unghäst, och han är precis likadan mot oerfarna hästhanterare som han var mot mig när jag fick honom.

Har man kunnigt hjälp omkring sig och är själv orädd och tillräckligt intresserad så tycker jag att det är bara positivt med köp av unghäst!

(har inte hunnit läst mer än till ditt inlägg)

Om jag vore du så skulle jag be om att få hjälpa hon med hästen, det kan gå rejält snett för både ägaren OCH hästen :crazy:

something skrev:
Därför att det faktiskt finns 14-åringar som vet vad de sysslar med.:smirk:

:smirk:

Ett poängterande som är viktigt att komma ihåg.

Jag (som drog i backen varenda ridtur pga av 'olämplig' ponny som åtta - nioåring) red in- och till ungponnyer och unghästar åt en uppfödare när jag var 14. Och var det någon extra problematisk/svår individ så var det bara ringa Alex. (Jag har den udda smaken att tycka det är KUL med de där med problem. Även om ryggskadan fått mig att med varm hand avstå de där extrema fallen. )

Och som någon sa - dit hade jag inte kommit bara av läromästaren. Men väl av den högst olämpliga ponnyn.

Men jag skulle inte velat vara utan någon av ponnyerna jag började med. Läromästaren lärde mig att det var ofarligt (jag var FEG när jag började rida, skitfeg!) och roligt att rida, och hur det kändes/skulle kännas när det var rätt. Ponnyn med humöret/problemponnyn lärde mig balans, sadelfasthet, tålamod och känsla. Och gjorde MYCKET för min rädsla (som blåstes bort helt i samband med att jag lärde mig klara av honom).

Fast hade jag barn och skulle köpa popnny åt dem skulle jag definitivt köpa en läromästare! (Eh, och en ungponny.. fast alltså det skulle vara MITT projekt..så kan jag göra en läromästare av den och ge till ungen när det är dags att ha en till ponny/byta ponny.. hehehe)

*lånar din knapp*

Utan att lägga någon värdering på hur rätt eller fel det är så vill jag bara knyta ihop den här tråden med tidigare Buke-diskussioner. Varje gång det diskuteras ponnyryttare som tävlar påpekar majoriteten här hur fruktansvärt fult och fel det är att man får en fin, färdig ponny att rida och inte en ung ponny man själv rider till och tar upp i klasserna.

Nå, alla ni på Buke som är så rabbiata med den åsikten: Var är ni i den här tråden då?:smirk:

Fast tror du inte att 99% av de som skriver det är bara avundsjuka?

Nu var jag en bortskämd liten snorunge iom att jag stod där med två egna ponnyer. Fast jag är skilsmässobarn och ponnyerna stod hos pappa. Och jag drömde om den där sagobokstävlingsponnyn som jag skulle vinna SM på... Och naturligtvis kunde baaara jag rida den.. *host* Och var faktiskt avundsjuk på de där som hade fina tävlingsponnyer (att de var dyra hade jag inte begrepp om då). Ren avundsjuka. Sen kunde jag fått en fin, dyr tävlingsponny om jag flyttat till pappa, och blivit en sådan där äckligt bortskämd liten ponnyunge. Fast nånstans tyckte till och med jag det blev taskigt att 'byta bort' mamma (som jag bodde hos) mot en tävlingsponny :devil:

Men jag hade jättegärna haft en då, en sådan där färdig sak som det bara var att sitta upp på. Eh, jag hade en sådan (läromästarponnyn, 120 cm B-ponny, hoppat 1.40 - dock inte med mig..) men han var ju till åren kommen och inte riktigt aktuell för varken SM eller DM.

Sen, jag är glad idag att jag fick gå den långa vägen (eller, jag kom ju aldrig i mål utan växte ifrånd e där sagoboksdrömmarna. Eller nja, en ungponny som jag red in och tävlade, och som sen såldes - pappa var faktiskt påväg att köpa henne men de skulle ha överpris - hon gick SM i lagdressyr vad det led.. Jag saknar henne än..). Men om jag satt där med barn & pengar så skulle jag utan tvekan köpa den där dyra, fina tävlingsponnyn åt dem om de hade intresse av det.

Men jag tror det där är hederlig svensk avundsjuka jag? (Även om jaga ldrig gjort det uttalandet du syftar på). På samma sätt som jag idag som vuxen kan uttrycka mig i ordalag som inte är helt positiva om bortskämda snorungar som får allt i utrustningsväg de pekar på. Fast det är ju bara för att jag gärna skulle kunna peka på all märkesutrustning jag tycker är snygg, men inte anser värd priset, och så fick jag den :angel:

Snuffsan skrev:
*lånar din knapp*

Utan att lägga någon värdering på hur rätt eller fel det är så vill jag bara knyta ihop den här tråden med tidigare Buke-diskussioner. Varje gång det diskuteras ponnyryttare som tävlar påpekar majoriteten här hur fruktansvärt fult och fel det är att man får en fin, färdig ponny att rida och inte en ung ponny man själv rider till och tar upp i klasserna.

Nå, alla ni på Buke som är så rabbiata med den åsikten: Var är ni i den här tråden då?:smirk:

Jag har aldrig sagt något i såna trådar men jag har själv ridit in unghästar vi köpte när de var ca 1-2 år. Men med mycket hästvana föräldrar! Det var väl det diskussionen här gällde? Att skaffa unghäst åt en unge utan hästvana föräldrar. Hur vågar de?

Visst kan ni här räkna upp hundra exempel när det inte har gått fel, åtminstone ingen skadad (hur hästen blivit att rida är en annan sak, det uttalar jag mej inte om) men jag säger som i förra inlägget för föräldrar är det inget annat än ett lotteri med ungen som insats, om inte föräldern kan vara med och hjälpa till hela tiden och veta vad som ska ska göras i varje situation.

Liknande trådar

IT & mobiler Kanske finns det någon mer teknisk än mig. Kalasdags och kompisarna önskar sig vbucks, alltså valutan i Fortnite. Det är oklart vilka...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: AlinaT
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 108
Senast: Happimess
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama