Varförskaffar man en unghäst till en 14åring?

Sv: Varförskaffar man en unghäst till en 14åring?

Jag hade en 13-årig elev som jag rekommenderade en femåring till. Tjejen var så sjujäkla duktig och ansvarsfull, helt rätt för en unghäst. Idag är hon 22 år och har fortfarande kvar hästen och det går bra :)

Generellt sett kanske man ska tänka sig för innan man skaffar unghäst åt någon vars föräldrar inte är hästvana. Tjejen i mitt fall hade inte vana föräldrar, men hon hade talang ;)

Jag fick min första helt egna häst som 13-åring:) Han var inkörd men inte ride överhuvudtaget.
Det går bra... Jag har kämpat hårt och vi har som mål att starta CR senare i sommar/höst:D
Har traggalat mycket men också haft otroligt kul.

Min mamma red när hon var yngre, men jag kan ju inte påstå att hon har hjälpt mig så mycket med min häst... Nej det är jag som tillbringar all ledig tid vid datorn/faktaböcker osv och läser om foderlära och sånt. Och ofta är det hon som frågar mig om diverse saker ang hennes nya häst;)

Jag är inte så jätteduktig. Men jag är villig att lära mig. Och jag har inte fått någonting gratis. Har ridit i snitt 4-5dagar i veckan i 10-11år nu.
Haft en foderhäst som ägaren "släppte av i mitt stall" i sisådär 2år. Tog hand om honom helt själv. Red till honom.

Har även fått en hel del "svåra" hästar när jag red ridskolehäst förut. Antar att det var för att jag var/är orädd och ambitiös:)

Nej. För mig har det faktiskt funkat helt utmärkt med min unghäst. Jag var ocj kolalde på några "tävlingshästar" innan jag köpte honom. Men jag gillar att rida unghäst. Och jag har inte bråttom. Hästarna lär sig i sin egen takt och jag njuter under tiden:bump:

Tröttsamt att höra men jag måste ju skriva. ;)
Jag är 14 och har en 4-årig ponny (foderponny) men hon är som en 10-åring i huvdet... Hon är välriden osv och allt funker jättebra :angel:

Men att köpa en orutinerad 4-åring till någon som inte har kunniga föräldrar eller om själv klarar det är inte så smart. Men som andra sagt det handlar väl om pengar...

Jag var 16 år när jag hanterade halvilda hingstar på travet bland brunstiga ston Red dom bland annat! Så det har väll mycket o göra med vilken sort man är! Det kommer nog bli en spännande resa hon får gå igenom Bra att du hjälper henne!!!

Liknande trådar

IT & mobiler Kanske finns det någon mer teknisk än mig. Kalasdags och kompisarna önskar sig vbucks, alltså valutan i Fortnite. Det är oklart vilka...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: AlinaT
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 108
Senast: Happimess
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama