VAB är ju skillnad för det är ju oplanerad ledighet då man förhoppningsvis som företagare har inplanerad debiterbar tid att beräkna och uppge. Vid föräldraledighet har man ju troligtvis inte planerat in kunder som man måste boka av och således "med säkerhet" kan säga att man kunde debiterat.Jo i viss mån tycker jag det. När man vabbar till exempel får man ju ut 80 % av vad man skulle tjänat om man jobbat.
Tycker att det vore rimligt om samma gällde föräldraledighet.
Eller åtminstone höja lägstanivån så att den inte är ett skämt.
Det är ett välkänt problem att det är svårt för kvinnor att starta företag just för att reglerna bara är anpassade efter folk med fasta anställningar.
Män som har eget företag brukar ju knappt ta ut någon ledighet men för kvinnor är det ju nödvändigt att åtminstone ta ut litegrann.
Säg att man får använda framtida beräknad vinst - hur ska man kunna bedöma vad som är skäligt och vem ska kontrollera att bedömningen är relevant? Och om jag som anställd vet att jag ska få en ny tjänst med högre lön så fort jag kommer tillbaka i tjänst, skulle ha fått den tidigare om jag inte varit föräldraledig - borde jag också få räkna vad jag skulle tjänat om jag inte varit hemma?
Jag förstår att du handlar i kläm, men jag har svårt att se hur man på FK skulle kunna räkna på annat vis.