Vårföräldrar 2016 del 4

*kl

Hej hopp! 12 dagar före BF gick vattnet med en smäll (inga som helst sammandragningar eller värkar innan), sedan gick det fort för 7,5h senare var hon ute. Man kan undra om jag verkligen var förstföderska med tanke på vilken rasande fart det blev. Nu har det gått två veckor och förutom världens ljuvligaste bebis är det såå skönt att slippa vara gravid (säkert tabu att skriva så men så känns det). Är helt klart bättre på att vara mamma vilket är tur med tanke på att man är det mycket längre ;)

Heja heja ni som har förlossningen framför er och grattis till alla som har fått. Bästa tiden är framför oss nu i sommar ju!
Och just ja! Uppdatera listan så vi kan räkna ned alla som är "klara"!

Igår var lillebrors sambo här och fotograferade lite, trots en kameraskygg säl som modell så fick hon till en hel del jättefina bilder. Ni får ta del av ett par vare sig ni vill eller ej :o:D

image_zpsthqewkal.jpeg

image_zpssg3ca0bj.jpeg

image_zpshrxhrgl8.jpeg

(Förlåt om bilderna är superstora, slänger upp från mobilen och har ingen aning om hur de blir :nailbiting:)

Igår var lillebrors sambo här och fotograferade lite, trots en kameraskygg säl som modell så fick hon till en hel del jättefina bilder. Ni får ta del av ett par vare sig ni vill eller ej :o:D

image_zpsthqewkal.jpeg

image_zpssg3ca0bj.jpeg

image_zpshrxhrgl8.jpeg

(Förlåt om bilderna är superstora, slänger upp från mobilen och har ingen aning om hur de blir :nailbiting:)
Superfina bilder ju!!:up::love:

Min BM "varnade" dock för att ridning för nära inpå förlossning kunde förlänga just själva förlossningen eftersom mag-och bäckenmusklerna man får av ridning motverkar just smidig förlossning.:o Men jag vet inte om jag tror så mycket om det, just ridning verkar det finnas långa åsikter och skrönor om i förhållande till graviditet.:)
Stämmer in på mig, barnmorskorna "klagade" på lite för mycket muskler där nere :p så det gjorde det lite svårare för bebisen att komma ut för musklerna kämpade emot, nåt sånt. Slutade dock i v 38 sist så inte jättenära inpå lixom.

Har aldrig varit så glad över tabletter som nu, har skitsvårt för piller egentligen.

Fick recept mot gbs/uvi av läkaren som fick kolla provsvaren.
Känns redan bättre överlag och lugnare i blåsan.
Hallelulja, har känt såhär sen februari med en kraftig ökning av obehag senaste veckan. Jag antar att jag inte var ute och cyklade även om bm envist avfärdat mej :/

Har aldrig varit så glad över tabletter som nu, har skitsvårt för piller egentligen.

Fick recept mot gbs/uvi av läkaren som fick kolla provsvaren.
Känns redan bättre överlag och lugnare i blåsan.
Hallelulja, har känt såhär sen februari med en kraftig ökning av obehag senaste veckan. Jag antar att jag inte var ute och cyklade även om bm envist avfärdat mej :/
Skönt att du fick en läkare som tog det på allvar!

Stämmer in på mig, barnmorskorna "klagade" på lite för mycket muskler där nere :p så det gjorde det lite svårare för bebisen att komma ut för musklerna kämpade emot, nåt sånt. Slutade dock i v 38 sist så inte jättenära inpå lixom.
Jag tror det beror mycket på om man jobbar med eller mot kroppen. Envisas med att tro att den bäckenkontroll ridning ger är positiv. Att kunna använda bäckenet för att följa med i hästens rörelser och även styra desamma tror jag är jättebra vid förlossningen. Under förutsättning att man lyssnar på instruktionerna och håller emot, släpper efter och trycker på vid rätt tillfälle.

Jag tror det beror mycket på om man jobbar med eller mot kroppen. Envisas med att tro att den bäckenkontroll ridning ger är positiv. Att kunna använda bäckenet för att följa med i hästens rörelser och även styra desamma tror jag är jättebra vid förlossningen. Under förutsättning att man lyssnar på instruktionerna och håller emot, släpper efter och trycker på vid rätt tillfälle.
Tror jag också, nu red jag inte riktigt ända in i kaklet sist men de tyckte jag hade väldigt bra kontroll på min muskulatur och att det också underlättade. Plus att jag verkade vara ganska stark i muskulaturen så att när jag väl tryckte på så var det ordentligt, men när jag skulle sluta så var det inga problem det heller.

3 dagar gamla och nu heter de Agnes och Viktor! Viktor var inte riktigt beredd på syrrans beslut att de skulle komma till världen, så han ligger på neointensiven för att få lite hjälp med att sätta igång syresättningen. Men idag har han gjort framsteg och får ligga utan syrgas för att träna, så vi hoppas på att snart få komma hem. Tänk att jag hade så fantastiska barn i magen, jag är helt fascinerad! :love:

Jaha, det här verkar vara nya grejen för mig sen nån vecka tillbaka - att vakna kl 03:30 och ligga klarvaken och glo upp i taket i minst en timme. :meh:

Idag blev jag hungrig också och tillvaron blir ju helt outhärdlig till slut, så jag gav upp och gick upp och fixade frukost. Katterna blev glada iallafall. :meh:

Eftersom jag ändå sitter sysslolös som ett fån så passar jag på att lägga in en färsk magbild. (Vänligen ursäkta prickig spegel, jag såg det för sent och orkade inte ta om bilden p.g.a. är ett trött mumintroll.) Jag känner mig typ som en pilatesboll på ben, men barnmorskan säger att den är helt normalstor...

b188749.jpg

Enl mina BM kom det forskning i somras att stark bäckenmuskulatur hjälper vid förlossning. Man kan hålla emot och motverka bristning.

*Smiter in från sommartråden* - Exakt samma sak sa min barnmorska. Att ryttare skulle ha "tuffare" förlossningar är en myt, att stark bäckenbotten och magmuskulatur och allt sådant främjar förlossningen, ger mindre risk för skador och snabbare lättare återhämtning. Hon uppmuntrar mig att fortsätta rida så länge kroppen känner sig OK med det. :)

Nu har även jag åkt in på ett orosbesök på förlossningen. Tycker fosterrörelserna ändrat sig totalt de sista tre dagarna. Från full rulle hela dagen till mkt lugnare. Fick göra ctg och ultraljud som båda var utan anmärkning. Och min lille pojke såg så söt ut!

Kände också för första gången att jag nog inte är redo för förlossning, fy för de stackare som var där inne på riktigt och stånkade runt. Men vilken personal, supergulliga allihopa! Men så himla skönt att få åka hem till sin lille terrier och sova hemma ist för att stanna!

*Smiter in från sommartråden* - Exakt samma sak sa min barnmorska. Att ryttare skulle ha "tuffare" förlossningar är en myt, att stark bäckenbotten och magmuskulatur och allt sådant främjar förlossningen, ger mindre risk för skador och snabbare lättare återhämtning. Hon uppmuntrar mig att fortsätta rida så länge kroppen känner sig OK med det. :)
Det är tur att de flesta verkar tycka så, för mig känns det ändå försent att sluta rida:) 4 veckor till bf och jag rider fortfarande oftast två hästar om dagen. Varierande bra går det dock, men kan konstigt nog fortfarande göra ett hyfsat dressyrpass.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 353
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 605
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka