Vårföräldrar 2016 del 4

Sista TUL idag (v 34+4) och knubbsälarna ligger på 2400 resp 2200 gr. :heart TV 1 ligger fortfarande i säte men tv 2 ligger egentligen längre ner med huvudet nedåt. Hon har dock kilat in fötterna framför hans huvud, så snitt bokades till 25/4 (38+0). De gör en koll vid inskrivningen och har hon dragit upp benen då kan de ställa in. Lite snopet när man fått ett datum, så vi får se vad som händer!

Sista TUL idag (v 34+4) och knubbsälarna ligger på 2400 resp 2200 gr. :heart TV 1 ligger fortfarande i säte men tv 2 ligger egentligen längre ner med huvudet nedåt. Hon har dock kilat in fötterna framför hans huvud, så snitt bokades till 25/4 (38+0). De gör en koll vid inskrivningen och har hon dragit upp benen då kan de ställa in. Lite snopet när man fått ett datum, så vi får se vad som händer!
Är det vanligt att tvillingar är så pass stora, eller ja, normalstora för veckan men låter stora för att vara två? :)

Träffade nya barnmorskan idag och är jättenöjd! :) Märktes att det var liiite ovanligt att någon i slutet av graviditeten byter mödravårdscentral helt, men hon hanterade det bra ändå. Lite kul att få göra en ny inskrivning när man är i vecka 36. :D Inget tjat om någonting, hon frågade om föräldrakurs men accepterade direkt att jag inte känner att det är något för mig. Yay!

Och magen växer enligt kurvan, blodsockret var bra och järnet låg på finfina 129! Rätt skönt att jag slipper järntabletter trots att jag är vego. :)

Träffade nya barnmorskan idag och är jättenöjd! :) Märktes att det var liiite ovanligt att någon i slutet av graviditeten byter mödravårdscentral helt, men hon hanterade det bra ändå. Lite kul att få göra en ny inskrivning när man är i vecka 36. :D Inget tjat om någonting, hon frågade om föräldrakurs men accepterade direkt att jag inte känner att det är något för mig. Yay!

Och magen växer enligt kurvan, blodsockret var bra och järnet låg på finfina 129! Rätt skönt att jag slipper järntabletter trots att jag är vego. :)
Lyx med järnvärdet, riktigt bra ju. Äter du nån järnrik mat? Eller ja, mer järnrik än vanlig mat :)

Går dom bara på vanliga järnvägen hos er?
Här går dom på ferritin-nivån.
Jag låg på 136 men får äta järntabletter varannan dag iaf då mitt ferritin låg på 41.

Lyx med järnvärdet, riktigt bra ju. Äter du nån järnrik mat? Eller ja, mer järnrik än vanlig mat :)

Njaäe, jag äter bara min gamla vanliga mat. :) Vet inte om den är särskilt järnrik, men den är väl inte sådär våldsamt onyttig iaf. Rätt mycket gröna bladgrönsaker och bönor och rejäla mängder frukt och grönt rent allmänt. (Kompletterat med liberala mängder glass och ostbågar nu under graviditeten! ;))

Går dom bara på vanliga järnvägen hos er?
Här går dom på ferritin-nivån.
Jag låg på 136 men får äta järntabletter varannan dag iaf då mitt ferritin låg på 41.

Ja, jag tror det. De kör bara på såna små stick-i-fingret-mätningar och verkar nöjda med det.

Gött med bra Hb @KattenKorven! Måste vara glassen :up::D
Mitt sjönk en del mellan första och andra mätningen men har sedan dess legat stabilt på samma(112) och jag har inte stoppat i mig en enda järntablett så jag är också sjukt nöjd! :D Själva värdet är ju inte megahögt men så länge det inte kryper ner mer så är BM också nöjd :p

Ferritin togs bara vid inskrivningen hos oss.

En sak som jag tycker hjälper bra mot halsbränna är mandel. Googlade om huskurer och hittade det tipset och det fungerar jättebra tycker jag!
Jag äter en tallrik yoghurt med mandlar, lite andra nötter och bär/frukt innan jag lägger mig på kvällen och märker helt klart skillnad om mandlarna är med eller inte.

Annars har jag egentligen inte så mycket besvär, det är jobbigt att vara så sjukt otymplig och jag har en del foglossning men annars är jag rätt förskonad tack och lov.

Nu är skilsmässan nära. Inatt sov jag och karln i separata sovrum. Jag blev arg för att glatt erbjöd sig att hjälpa en vän att måla, när det finns två spjälsängar och en gammal BB-vagn att måla hemma!, och han blev arg för att jag "JÄMT" ska bestämma när och hur saker ska göras. V 38 på måndag men han tycker inte att det är någon brådska att få klart det sista nu. Han kan inte tänka att det kan vara skönt för mig att få vila helt och hållet sista tiden?? Nope. Varje dag fixar jag med nåt inför bebisen, plus att jag jobbat 100 %, och han går erbjuder sig att hjälpa alla andra och inte sin höggravida fru!? Åh jag blir så arg! Härom dagen tvättade han min bil och tyckte han var så himla snäll. Ja jo visst, men det hade jag kunnat göra själv för så jobbigt är det inte. Att måla och snickra därimot är ganska jobbigt för mig just nu så det vill jag hellre ha hjälp med... Känns stabilt att bråka så här alldeles innan man får barn...

Nu är skilsmässan nära. Inatt sov jag och karln i separata sovrum. Jag blev arg för att glatt erbjöd sig att hjälpa en vän att måla, när det finns två spjälsängar och en gammal BB-vagn att måla hemma!, och han blev arg för att jag "JÄMT" ska bestämma när och hur saker ska göras. V 38 på måndag men han tycker inte att det är någon brådska att få klart det sista nu. Han kan inte tänka att det kan vara skönt för mig att få vila helt och hållet sista tiden?? Nope. Varje dag fixar jag med nåt inför bebisen, plus att jag jobbat 100 %, och han går erbjuder sig att hjälpa alla andra och inte sin höggravida fru!? Åh jag blir så arg! Härom dagen tvättade han min bil och tyckte han var så himla snäll. Ja jo visst, men det hade jag kunnat göra själv för så jobbigt är det inte. Att måla och snickra därimot är ganska jobbigt för mig just nu så det vill jag hellre ha hjälp med... Känns stabilt att bråka så här alldeles innan man får barn...
Han kanske bara behövde lite tid med kompisen och passa på att hjälpa bara? :-)

Han kanske bara behövde lite tid med kompisen och passa på att hjälpa bara? :-)

Säkert, men de umgås redan rätt mycket och jag blev bara så himla ledsen av att höra att han hellre målar hos honom och jag får fixa vårt gemensamma barns saker ensam :( Han kontrade med att det bara är viktigt för mig att ha allt klart innan bebisen komet, för honom är det inte viktigt och varför ska jag jämt bestämma?

Det är heeeelt normaaaalt:meh:

Jag blev ilsk igår jag också, och jag hatar verkligen att inte kunna kontrollera humöret.
I mitt fall gällde det också hemmafix. (Vi håller på att göra ny tvättstuga) jag har velat köpa hem allt till det hela vintern, färg och kakel till golvet så att det finns.
Men så jobbar man inte här utan man köper efter hand som det behövs:meh:
Vilket resulterade i att jag igår for omkring som en jävla tetting i bilen för att få tag i kakel, vilket va slut på alla "byggmarknader" (ska ha 10*10kakel)
Spenderade ca 4h i bilen, lagom skönt nu när jag är i v40 imorgon:banghead:
Kommer hem lagom irriterad och får då höra "du har ju vetat hela vintern att vi ska göra om?!"

Jag kunde ha mördat honom:mad:
Slutade med att jag beställde skiten på nätet med hemkörning.

Det är heeeelt normaaaalt:meh:

Jag blev ilsk igår jag också, och jag hatar verkligen att inte kunna kontrollera humöret.
I mitt fall gällde det också hemmafix. (Vi håller på att göra ny tvättstuga) jag har velat köpa hem allt till det hela vintern, färg och kakel till golvet så att det finns.
Men så jobbar man inte här utan man köper efter hand som det behövs:meh:
Vilket resulterade i att jag igår for omkring som en jävla tetting i bilen för att få tag i kakel, vilket va slut på alla "byggmarknader" (ska ha 10*10kakel)
Spenderade ca 4h i bilen, lagom skönt nu när jag är i v40 imorgon:banghead:
Kommer hem lagom irriterad och får då höra "du har ju vetat hela vintern att vi ska göra om?!"

Jag kunde ha mördat honom:mad:
Slutade med att jag beställde skiten på nätet med hemkörning.

Nej det här med att kunna kontrollera sig är helt omöjligt just nu, allt man tänker hoppar ut innan man hunnit blinka! :crazy:

Det här med prioritering och framförhållning är verkligen en karlgrej :grin:

Nej det här med att kunna kontrollera sig är helt omöjligt just nu, allt man tänker hoppar ut innan man hunnit blinka! :crazy:

Det här med prioritering och framförhållning är verkligen en karlgrej :grin:

Det är helt underbart.. jag tror att mkt beror på att det är mkt mer påtagligt/verkligt för oss som har bebisen inneboende i 9månader än för pappan. Jag har liksom känt att "hon är ju snart här" i flera månader.

Tror det ligger mycket i det du säger @Lazy Lady , och det måte vi ta hänsyn till och ha respekt för. Det är nog svårt att förstå riktigt fullt ut vad som är på gång när man inte känner av det hela tiden (jag har också svårt att fatta det!).

Min lilla lugna krabat har börjat ha cirkus i min mage nu i vecka 35-36. Det är ordentligt bök så hela magen rör sig, och flera gånger per dag. Han brukar vara pigg om kvällarna (22-23:30 är partytid i magen!), och igårkväll la vi oss vid 22 (ovanligt tidigt för oss, tyvärr). Det sparkade frenetiskt, dock för mig rätt "milda" sparkar. Så jag kröp intill maken och la hans arm/hand på magen. Han blev förvånad över hur mkt det kändes. Men efter en stund tog han bort hand o arm med orden "det är ngn som sparkar så mycket på min arm och hand att jag inte kan sova!" *fniss*. Så där fick jag ligga med en superpigg unge bökandes i magen. Dock är jag så van så jag har inga problem att somna.

Ett stort glädjeämne just nu är att det börjar lösa sig med vikarier. Min chef är verkligen super på att hitta bra folk som kan börja med kort inställelsetid. Vilket inte är helt lätt på mer kvalificerade tjänster (de "bra" brukar ju redan vara upptagna och uppbundna). Lite roligt är det att jag kommer ersättas av två vikarier och en konsult. Känns lite som jag gjorde mig förtjänt av löneförhöjningen i år ;). Sanningen är väl dock att min chef har fler uppdrag som inte hinns med med nuvarande bemanning, och att hon har hittat två personer som kompletterar varandra kunskapsmässigt, och passar bra för olika delar av min tjänst. Tror det kommer bli super! En av dem börjar den 18 april, så jag behöver bara knipa i lite mer än två veckor till!:bump:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 351
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V