Vårföräldrar 2016 del 2

Äsch, det är väl inget :p. I vecka 22 hade jag gått upp 18,6 kg :rofl: :rofl:

Nu hade jag ingen övervikt med mig in i graviditeten eftersom det var mitt personliga krav för en ny graviditet då jag ökade ca 35 - 40 kg med mellanbarnet och ja det verkar ju vara ett klokt beslut :meh: O_o

Jag har ju lite övervikt, kanske en 5-8 kg från början, så därför jag tänkte stå still från början :)

Klokt av dig! Jag har gett mig tusan på att träna bort kg snabbt efter förlossningen, just för att inte ha något extra inför en eventuellt ny graviditet :)

Jag har ju lite övervikt, kanske en 5-8 kg från början, så därför jag tänkte stå still från början :)

Klokt av dig! Jag har gett mig tusan på att träna bort kg snabbt efter förlossningen, just för att inte ha något extra inför en eventuellt ny graviditet :)
5-8 kg är ju inte jättemycket ändå.

Lite allmänna reflektioner på viktdiskussionen är väl att i första hand hålla nere konsumtionen av socker och tomma kalorier. Att äta riktig lagad mat, yoghurt, smörgåsar med bra pålägg (leverpastej!), frukt, grönsaker, nyttiga fetter och annat bra så ofta som möjligt. Knodden behöver näring och vi behöver energi. Framförallt när förlossningen närmar sig behöver både mamma och barn vara starka och pigga.

Vi som ligger runt eller över BMI 30 före graviditeten bör väl akta oss för graviditetsdiabetes och andra tråkiga komplikationer som kan uppstå hos oss och barnet. Men jag tror även här att det handlar om att göra bra val. Om man springer iväg i fettvikt en 20-30 kg kanske man också bör begränsa sig. Men att försöka ligga på +/- 0 utan att det är nödvändigt för hälsan tror jag är kontraproduktivt.

Träna inte för fort, mitt tog ca 18 månader med mest koll på kosten. Man måste hitta en hållbar situation som går att leva efter även med fler barn :) Tex när jag gick och simmade så fick äldsta sonen följa med, det blev vår egentid eftersom vi varvade mellan att simma längder och att leka inne på äventyrsbadet.

Ah, tänker att alla ligger på samma vecka typ ;)
Ja, så är det verkligen! O mina mår bra nu iallafall så :D

Haha, jag säger ju det! Förvirrande med olika veckor hela tiden ;)

Alltså, mejlade ju min BM och bad om att få läkartid hos läkaren på MVC helst innan söndag men senast måndag eftersom jag behöver förlänga sjukskrivningen. Får till svar att tid finns inte förrän den 20e och då är det också egentligen fullt men de skulle kunna "trycka in mig" kanske. Men att jag skulle ringa VC och be om tid där och hade de inte så fick de väl trycka in mig den 20e.

Ringde VC och sköterskan som svarade blev nästan irriterad, inte på mig men på MVC. Hon sa att det händer hela tiden att dom gör så och att det inte bokas tider i tid. Läkaren jag träffat på VC var inte där förrän på måndag men jag fick en tid då i alla fall. Blö. Hoppas verkligen hon sjukskriver mer än 2 veckor den här gången för det börjar bli riiiiktigt störigt att hålla på så här hela tiden!

Förresten! Har ni fått papper från försäkringskassan om föräldraledighet?
Var inne på mina sidor på FKs hemsida och såg då att det stod att jag kunde ansöka om föräldraledigt och idag fick jag hem papper från dom. Hur vet dom att jag är gravid :eek::D

Är det inte därför man skickar in moderskapsintyg? Eller jag kanske är helt lost här? :D

Jag har nog gått upp 4-5 kilo sen jag blev gravid, men när jag blev gravid tränade jag löpning inför lidingöloppet vilket innebar upp till 7 mil löpning per vecka. Sen skadade jag mig ungefär samtidigt så det spelar naturligtvis in när man är hungrig som en varg :D

Förresten! Har ni fått papper från försäkringskassan om föräldraledighet?
Var inne på mina sidor på FKs hemsida och såg då att det stod att jag kunde ansöka om föräldraledigt och idag fick jag hem papper från dom. Hur vet dom att jag är gravid :eek::D

Är det inte därför man skickar in moderskapsintyg? Eller jag kanske är helt lost här? :D
Jag har inget fått ännu? Men jag antar att jag får ett moderskapsintyg på måndag efter rul'et.

Vi har börjat planera ledigheten redan.
Jag ska vara hemma 1,5år inte ta ut FP förrän bebis är 1år.
Sambon ska vara hemma 1månad tillsammans med mej när knodd kommit och han kommer ta ut FP. (Han har enskild firma och jag jobbar deltid/deltid sjukersättning)
Vi längtar som tokar nu:heart

Träna inte för fort, mitt tog ca 18 månader med mest koll på kosten. Man måste hitta en hållbar situation som går att leva efter även med fler barn :) Tex när jag gick och simmade så fick äldsta sonen följa med, det blev vår egentid eftersom vi varvade mellan att simma längder och att leka inne på äventyrsbadet.

Nä, jag kommer ju inte rå träna, sån alert människa är jag inte :angel:;)
Men jag har flera kompisar som kämpar med mycket övervikt 1-2 år efter förlossningen, och det vill jag undvika :)

Hoppas på att bebisarna vill sova under promenader med vagnen :)

Hoppas på att bebisarna vill sova under promenader med vagnen :)

Jag hoppas också att bebis kan tänka sig vara medgörlig och tycka om vagn. Ut och gå är den "träningsform" jag tycker bäst om och har enklast att motivera mig till. Det är också en sån grej jag gör för att rensa huvudet och få lite distans till saker. Så det hade onekligen varit väldigt skönt om plutten gillat det lika mycket som mig, dessutom är det ju en enorm fördel att kunna gå till allt man ska. Vi bor ju i centrum så att slippa ta bilen i onödan hade ju varit guld! Kan tänka mig att blivande mormor är rätt sugen på en och annan barnvagnspromenix också faktiskt :D

5-8 kg är ju inte jättemycket ändå.

Lite allmänna reflektioner på viktdiskussionen är väl att i första hand hålla nere konsumtionen av socker och tomma kalorier. Att äta riktig lagad mat, yoghurt, smörgåsar med bra pålägg (leverpastej!), frukt, grönsaker, nyttiga fetter och annat bra så ofta som möjligt. Knodden behöver näring och vi behöver energi. Framförallt när förlossningen närmar sig behöver både mamma och barn vara starka och pigga.

Vi som ligger runt eller över BMI 30 före graviditeten bör väl akta oss för graviditetsdiabetes och andra tråkiga komplikationer som kan uppstå hos oss och barnet. Men jag tror även här att det handlar om att göra bra val. Om man springer iväg i fettvikt en 20-30 kg kanske man också bör begränsa sig. Men att försöka ligga på +/- 0 utan att det är nödvändigt för hälsan tror jag är kontraproduktivt.

Nä, det beror ju på tycker jag. Jag har aldrig tyckt om mig själv när jag varit "smal" i andras ögon, men när jag haft något kilo "övervikt" så har jag mått bäst o tyckt bäst om min kropp. Så i andras ögon har jag kanske haft 10 kg övervikt. Så om man räknar på bmi så va jag ju överviktig när jag blev gravid.

Jag trodde att jag skulle kunna kontrollera maten hur bra som helst men faktiskt så när humöret går upp o ner så har jag inte brytt mig om jag ätit en macka med marmelad eller med ägg på.. Speciellt i början när jag mådde illa på det.
När jag prata med min bm innan vi visste att det va tvillingar så sa hon om man åt bra mat o kunde fortsätta röra på sig så va det ett bra mål att ligga på +/-0. Hon mena att om jag hade det tänket men ändå va beredd på några kilo + på vågen så va det bra..
Sen är det såklart viktigt att bebis o mamma mår bra, framför allt! :)

Jag hoppas också att bebis kan tänka sig vara medgörlig och tycka om vagn. Ut och gå är den "träningsform" jag tycker bäst om och har enklast att motivera mig till. Det är också en sån grej jag gör för att rensa huvudet och få lite distans till saker. Så det hade onekligen varit väldigt skönt om plutten gillat det lika mycket som mig, dessutom är det ju en enorm fördel att kunna gå till allt man ska. Vi bor ju i centrum så att slippa ta bilen i onödan hade ju varit guld! Kan tänka mig att blivande mormor är rätt sugen på en och annan barnvagnspromenix också faktiskt :D

Det underlättar nog väldigt, dessutom vill jag gärna ha dom till att sova utomhus också, då är det ju rätt bra om dom gillar vagnen ;)

Ang försäkringskassan så kanske din bm har skickat in moderskapsintyget? :)

Jag har inget fått ännu? Men jag antar att jag får ett moderskapsintyg på måndag efter rul'et.

Vi har börjat planera ledigheten redan.
Jag ska vara hemma 1,5år inte ta ut FP förrän bebis är 1år.
Sambon ska vara hemma 1månad tillsammans med mej när knodd kommit och han kommer ta ut FP. (Han har enskild firma och jag jobbar deltid/deltid sjukersättning)
Vi längtar som tokar nu:heart

Och nu när jag googlade så är det ju som jag trodde att det är försäkringskassan som ska ha in intyget och att man får det av BM eller så skickar hon det själv. Trodde dock det var något man behövde skriva under eller fylla i. Men jajadå, då är väl det klart redan! :)

@robl Hade varit supersmidigt här också eftersom vi då bara kan rulla vagnen genom lägenheten och ut på uteplatsen om det behövs!

Ja, förmodligen har hon ju det, men det känns tidigt. Är ju ändå bara i v16. Som jag förstod det så brukar man få intyget efter v20 någon gång där! Men det spelar kanske ingen roll egentligen :) Trodde mest det hade med att göra att man skulle få RUL gjort först.

@robl Hade varit supersmidigt här också eftersom vi då bara kan rulla vagnen genom lägenheten och ut på uteplatsen om det behövs!

Ja, förmodligen har hon ju det, men det känns tidigt. Är ju ändå bara i v16. Som jag förstod det så brukar man få intyget efter v20 någon gång där! Men det spelar kanske ingen roll egentligen :) Trodde mest det hade med att göra att man skulle få RUL gjort först.

Jag fick mitt i vecka 20, posta det direkt. Men får väl ringa FK för där står inget om att vi ska ha tvillingar på hemsidan.. Mest så jag får våra extra dagar ;)
Ja, efter rul har jag också hört men det är kanske olika.

aviary_1447433961530_zpspbjpezrh.jpg

Vecka 24.
Den här bebisen är så mycket vildare än dottern var. Det är full rulle och magen står i fyra hörn ofta. Har hittills gått upp 4 kg så mer lär det väl bli, nu när inte träningen är lika effektiv :meh:

Jag har fått ett entyg om graviditet från mvc men fattade noll. .. Det stog liksom inte vad jag skulle med det till och fick inget förra gången.
Jag väger mig ruggigt sällan men första besöket hos bm vägde jag nästan 5 kg mer än med förra barnet - känns som jag svällde upp direkt! Men jag vet inte egentligen vad jag vägde innan jag plussade.
Jag brukar gå på kläderna - så länge de passar så är det ok.

Träffade två kvinnor i min ålder som först gratulerade och sen med sorg i ögonen berättade att de inte kunde få fler barn. En på grund av cancer och operation och en på grund av att det bara inte gick. De har ju barn sen innan och sa det ju lite i förbifarten med tillägget att "jag har ju redan fina barn så ...ryck på axlarna "
Men jag såg verkligen sorgen över att inte själv kunna bestämma om man skulle vilja ha ett barn till!
Och det gav mig perspektiv igen...Vilken tur att jag kom på bussen igen. Det är inget självklart. Jag kunde oxå stått där och ryckt på axlarna och låtsat som att jag inte är ledsen. Nu är jag ombord och det gäller att njuta av resan...

Alltså jag blir tokig av bergochdalbane-humöret. Jag har alltid haft kort stubin men nu har jag ju ingen alls! Är arg på jobbet och hemma mest hela tiden. Har hänt mer än en gång att jag brunnit ur på jobbet och faktiskt gjort folk ledsna. Usch vad jag skäms. Fick ett bryt ikväll och grät i min mans famn. Orkar inte vara arg och ledsen om vart annat hela tiden :( Min man tycker inte att det är så farligt, man vet ju varför, men det är jobbigt att inte ha kontroll över känslorna..

@Ray Visst har vi tur :heart

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka