Vårföräldrar 2015 #6

Vår kommunikation har tagit sig till en ny nivå :up: Nu kan vi ställa frågor till henne och och hon skakar på huvudet och säger "nä" t ex "toaletten" "äta smörgås" "äta banan" "dricka". Svårigheten ligger i att när hon inte förstår är hon tyst/stilla och ett tydligt ja (glatt ljud/leende) kommer bara när hon kan se det vi föreslår.

Hon börjar också hitta i köket och hämtar det hon är sugen på. Häromdagen fick jag ett pastapaket i ansiktet när jag sov på soffan :p och nåde oss om vi försöker ge henne pasta när hon valt att hämta påsen med ris :cautious:

Det går att kommunicera väldigt bra med E också :) Man kan säga till henne att hämta saker och är hon törstig går hon till kylskåpet och gnäller för där står oftast hennes mugg med mjölk :D Vill hon ut hämtar hon skorna.

Hon har lärt sig att säga "mu" när vi frågar vad kossan säger, hon gnäggar när man frågar vad hästen säger och pruttar med tungan när vi frågar hur traktorn låter :D

Vår kommunikation har tagit sig till en ny nivå :up: Nu kan vi ställa frågor till henne och och hon skakar på huvudet och säger "nä" t ex "toaletten" "äta smörgås" "äta banan" "dricka". Svårigheten ligger i att när hon inte förstår är hon tyst/stilla och ett tydligt ja (glatt ljud/leende) kommer bara när hon kan se det vi föreslår.

Hon börjar också hitta i köket och hämtar det hon är sugen på. Häromdagen fick jag ett pastapaket i ansiktet när jag sov på soffan :p och nåde oss om vi försöker ge henne pasta när hon valt att hämta påsen med ris :cautious:
Här har vi också kunnat börja säga ett bestämt "nä", oftast kombinerat med en dramatiskt gest bakåt ;).

Nattningarna är så himla lättvindiga hos oss sen ett tag tillbaka :love: *peppar peppar*
E hade ju en period med trolig separationsångest så man fick sitta hos henne tills hon somnade ordentligt innan man kunde smita ut. Det var mindre kul...

Nu är det inga problem att lägga båda själv utan att J behöver vänta så länge. Igår la jag dom själv och J la sig i sin säng medan jag la E och gav henne välling. Hon dricker aldrig upp all välling så det går snabbt. När hon är nöjd så är det bara att gå ut och sen in till J som vill läsa bok eller se en saga på Youtube innan hon släcker :)

J undrade igår varför jag alltid tar E först och henne sen. Då sa jag att vi ju inte kan ha en duracellkanin springandes runt runt när vi läser. Då skrattade hon :D

Häftigt! Här är kommunikationen inte alls på sån avancerad nivå. Han förstår mycket men det är mest gester osv fortfarande.

Han blir mäkta upprörd om någon annan än han vill låsa upp dörren med nycklarna! Det klarar han såklart inte av men det ska försökas ett bra tag innan mamma eller pappa får hjälpa till :D

Nattningarna är så himla lättvindiga hos oss sen ett tag tillbaka :love: *peppar peppar*
E hade ju en period med trolig separationsångest så man fick sitta hos henne tills hon somnade ordentligt innan man kunde smita ut. Det var mindre kul...

Nu är det inga problem att lägga båda själv utan att J behöver vänta så länge. Igår la jag dom själv och J la sig i sin säng medan jag la E och gav henne välling. Hon dricker aldrig upp all välling så det går snabbt. När hon är nöjd så är det bara att gå ut och sen in till J som vill läsa bok eller se en saga på Youtube innan hon släcker :)

J undrade igår varför jag alltid tar E först och henne sen. Då sa jag att vi ju inte kan ha en duracellkanin springandes runt runt när vi läser. Då skrattade hon :D

Gud vad härligt med såna nattningar! L är sån på dagarna, då är det bara att lägga henne i vagnen och gå därifrån så somnar hon, men på kvällen är det fortfarande flaska och lite bära runt som gäller innan hon kan somna. Hon hade en period som mindre då man bara kunde lägga ner henne även när hon skulle sova för natten, räknar kallt med att det blir så igen när hon är redo.

Hon börjar också hitta i köket och hämtar det hon är sugen på. Häromdagen fick jag ett pastapaket i ansiktet när jag sov på soffan :p

På morgonen när jag och L vaknar brukar jag ställa ner henne på golvet och så springer hon iväg själv och leker nån minut innan jag drar mig upp. Senaste två morgnarna har hon kommit med första bästa fjärrkontroll hon fått tag på, det betyder att man ska slå på musiiiiiik. :D

På morgonen när jag och L vaknar brukar jag ställa ner henne på golvet och så springer hon iväg själv och leker nån minut innan jag drar mig upp. Senaste två morgnarna har hon kommit med första bästa fjärrkontroll hon fått tag på, det betyder att man ska slå på musiiiiiik. :D

När E vill att vi sätter på musik står hon vid förstärkaren och drar i sladden som vi kopplar till telefonen och säger "däää däää" :D

Igår ville hon ha koppel på sin leksakshund så hon letade fram ett koppel och kom med det och hunden och slängde på mig för att få hjälp haha :D

Mycket avundssjuk :cautious:.

@Lo_ @Imogen
Gick som sagt inte att lämna E innan hon somnat riktigt för ett tag sen heller. Men nu peppar peppar!

Har precis gått ut från E nu efter att ha lagt henne och gett välling. Hör hon tröttpratar lite för sig själv så snart borde hon somna. Maken tittar på Nasse ihop med J :D

Ska snart gå ut och sadla ena hästen åt maken och när han ridit ska jag ta en pw/joggingtur :up:

Våra nattningar är nog ett mellanting och oftast lättare för pappan än för mig.

Där viljan verkligen kommer fram just nu är nagelklippning (vill inte alls!) och tandborstning (vill själv!). Imorgon måste nog naglarna klippas igen och jag ser inte fram emot det.

Vi har tagit grötrekord ikväll, det vinnande tricket var att servera den på balkongen och lassa in sked efter sked medan hon tittade på storbarnen ute på gården :banana:. Räknar med att hon kommer sova 12 timmar nu ;). För övrigt ammad till sömns som vanligt :angel:, nu återstår bara att få ner henne i hennes säng utan att väcka henne :nailbiting:.

Våra nattningar sker genom att vi lägger oss samtidigt :p lägger sonen på kudden ca 21, somnar strax efter. Han somnar i vår säng och har faktiskt senaste tiden sovit där till 6-tiden. Sover oftast de sista timmarna mellan oss. :idea:

Det är jätteskönt! :up::D

Det är liksom en skrattretande tanke att vi skulle kunna lägga ner en vaken Lo i hennes säng och gå ut därifrån:p.

Haha precis samma här, det är gos och kram och amning och pyssel som gäller för att hon ska somna. Och är vi för långt bort vaknar hon och blir orolig... det där med att skaffa egen säng till henne var klart onödigt, fortfarande bara världens sämsta nattduksbord :grin:

• Gilla
Reactions: Lo_
Våra nattningar är nog ett mellanting och oftast lättare för pappan än för mig.

Där viljan verkligen kommer fram just nu är nagelklippning (vill inte alls!) och tandborstning (vill själv!). Imorgon måste nog naglarna klippas igen och jag ser inte fram emot det.

Nagelklippning här genomförs när hon sover, enda chansen!

Henne två små nyss framkomna tänder går utmärkt att borsta med eltandborsten, vanlig tandborste tuggar hon bara på :p

Våra nattningar sker genom att vi lägger oss samtidigt :p lägger sonen på kudden ca 21, somnar strax efter. Han somnar i vår säng och har faktiskt senaste tiden sovit där till 6-tiden. Sover oftast de sista timmarna mellan oss. :idea:

Det är jätteskönt! :up::D
Det unnar jag dig som höggravid :).

Haha precis samma här, det är gos och kram och amning och pyssel som gäller för att hon ska somna. Och är vi för långt bort vaknar hon och blir orolig... det där med att skaffa egen säng till henne var klart onödigt, fortfarande bara världens sämsta nattduksbord :grin:
Vi använder faktiskt hennes säng, till ca kl 02- då kommer hon över och påbörjar sitt snuttmaraton:cautious:. Vi funderar på att ha delade sovrum i nån vecka för att se om hon går att vänja av vid nattamningen men det är mest på idéstadiet;).

Nagelklippning här genomförs när hon sover, enda chansen!

Henne två små nyss framkomna tänder går utmärkt att borsta med eltandborsten, vanlig tandborste tuggar hon bara på :p
Nagelklippning genomförs här samtidigt som pappan gör alla sina allra roligaste konster som avledande manöver :laugh:. Funkar oftast.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 489
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4