vårföräldrar 2014

Sv: vårföräldrar 2014

Det är ju mitt illamående som jag är hemma för, vet ju själv inte jag kommer klara den dagen men kan ju alltid gå ifrån och kommer inte köra själv utan är medpassagerare.

Jag har ingen aning om vad försäkringskassan säger men jag tycker du kan ga. Det är skillnad pa att jobba, ha bestämde tider, behöva prestrera inför kunder/patienter/kollegor eller vad man nu jobbar med. Som du själv säger sa kan du ga iväg om det blir för jobbigt. Nu har jag inte haft sa besvärligt illamaende men jag tyckte det var jobbigare att bara sitta hemma och tänka pa hur illa jag madde.

Förra veckan var äldsta dottern sjuk sa vi var hemma och tog det lugnt flera dagar, da gjorde inte fogarna ont alls. Nu efter ngr dagars mer rörelse sa gör framfogen hundra ganger ondare igen, i söndags och igar hade jag ocksa ngn annan typ av ondhet, det var likande den i framfogen men satt mer i undersidan av magen. Kan det vara smärtan fran fogen som gar upp där ocksa? Det kändes inte som sammandragningar och magen blev inte hardare. Gjorde inte ont när jag satt stilla men sa fort jag rörde mig.

Börjar inse att det blir svart att klara sig utan bil hela vintern. Sambon har varan bil till pendeltaget, det gar att aka buss med tiderna passar sa daligt sa han far mkt längre dagar hemifran da. Vi har egentligen inte rad men en bil till men vi far försöka se om vi kan dra ner kostnader pa nagot annat. Det är egentligen inga langa stäckor jag maste ga men det är väldigt backigt där vi bor.

Senast ändrad:

Aj, bökigt att behöva gå i backar... Skulle min kropp nog inte tolerera...

KL
Nu verkar det som om mina fogar har gett med sig. Inte haft ont i över en vecka. Så skönt! Men jag tar det lugnt ändå, åker hiss när jag kan, skippar långa promenader med hunden om jag kan, försöker variera mitt jobb så att jag både sitter och står/går under dagen.
Däremot är min sömn urkass!! Jag vaknar minst 3-4 ggr/natt och ibland kan jag inte somna om på minst 1h. Jag har alltid annars en helt klanderfri sömn och kan ALLTID somna om. Det var det som räddade mig när lillprinsen var 4 månader och började turboamma på nätterna och vaknade mellan 10-20 ggr/ natt. Så höll det på i säkert 3 månader:crazy:. Är det fler som uppleft störd sömn?? Funderar på om jag borde skaffa lite kuddar att lägga mellan benen och så, om det kan vara att jag sover obekvämt och vaknar av det?
På fredag ska jag tillbaka på UL. De ska kontrollera om moderkakan ligger ivägen eller inte. Roligt att få kika lite på pyret igen. Nu sparkar han för fullt hela dagarna, även på nätterna, så jag märker ju av honom på ett annat sätt. V. 23 nu, tycker att tiden börjar rulla på väldigt bra!

//Qbaby

Om jag börjar må ruskigt illa/kräkas så kan inte jag jobba iom att jag kör buss. Men att åka med andra på aktiviteter är ju inte samma sak. Man kan medicinera, pausa när man vill osv.

Jag skulle med andra ord inte ha dåligt samvete.

Hoppar in från vintertråden ;) Jag är i vecka 25 och upplever samma sak som du, jag sover ofta riktigt dåligt! Brukar också sova som en stock men nu vaknar jag flera gånger/natt. Ofta kan jag somna om ganska fort men inte alltid. Tror det beror på att jag är van att sova på mage och det kan jag ju inte längre. Så jag sover på sidan och vaknar varje gång jag behöver vända på mig... Har försökt med kudde mellan benen men det som fungerar bäst för mig är ett extra täcke som jag kan knöla ihop och ha mellan benen, tycker det är skönast att ha något hela vägen från lår till fötter :)

Jag har sover bättre nu än för ngt veckor sen, men om jag vaknar jag jag svart att somna om. Har en amningskudde i sängen som jag halvligger mot.

Jag har vart sjukskriven i 2 månader, jag gör allt jag orkar.

V15 nu, livmodern känns å syns tydligt nedanför naveln. En del "bubbel" men inget som jag vart 100% att de är bebis.
Går hos sjukgymnasten och på måndag börjar vattengympa/rehab jag ska oxå få testa akupunktur (om de går, eftersom jag har tatuering över hela ryggen) och en tens.

Myror i benen så jag inte kan vara stilla, får panik rent ut sagt! Domningar i händerna. Suck.
Sover JÄTTE dåligt och mitt humör är inte att leka med! Är så arg och lätt att reta upp så de finns inte.

De e så jävla jobbigt att jag dagligen funderar på å göra abort, bara för å bli av "med skiten".

Det där med krypningar i benen har jag också, skitjobbigt. Har Restless legs i vanliga fall men nu har det eskalerat och blivit mycket värre, varje kväll känns det av och även om jag vaknar på natten. Finns det något man kan göra åt? Förra graviditeten så hade jag också problem med Rll men då hjälpte det att gå och lägga sig, det gör det inte alltid nu... Läste någonstans att det kunde hjälpa med antingen Magnesiumtillskott, B-vitamin eller Järn. Äter fortfarande Aco Gravid eftersom de finns kvar den första trimestern så järnet borde vara ok kan man ju tycka...

Mirtai: Tack för tipsen! Ska testa med ett täcke eller liknande mellan benen och se om det hjälper. Vill gärna ha täcke täckt över hela mig så jag är rädd att det kommer bli för varmt. Man är ju som en stor kamin när man är gravidO_o.

//Qbaby

Magnesuim har jag hört ska hjälpa, men har inte haft problmet själv sa jag har inte provat. Däremot har jag vaknat av lättare kramp i vaden ngr nätter nu, det hade jag inte med första barnet men ngr ganger med andra. Jag har märkt att jag far kramp om jag sträcker ut benen med tarna först, men om jag sträcker och "trampar ner" hälen gar det bra.

Qbaby- Till Kindergarten är det 600 m bara ner, sen är det förstas 600 m bara upp hem sen. Blir ett antal ganger fram och tillbaka varje dag speciellt om vi gar till lekparken pa eftermiddagen ocksa (den ligger pa halva vägen ner men det är brantast första biten).

Fortsätter att hoppa in ;)

Jag har också restless legs till vardags och det har blivit mycket sämre nu. Rörelse är ju det bästa tycker jag men det är svårt när det är sovdags så jag kör med kyla. Har isbandage som jag fick när jag opererat knät och jag lindar ett sådant runt fotleden (just nu mest där jag har problem) när jag ska sova. Hjälper helt ok :)

KL

Vecka 24 nu.
Har fått rejäl halsbränna redan, förra gången fick jag inte det förrän på slutet. Sen är det svårt att sova också för det gör ont i höfter, spänner i magen och är allmänt stel. Och de mest konstiga ställen på kroppen somnar?! Armbågarna, höfterna, rumpan osv. Sen mer vanliga ställen som handleder, händer, armarna och benen.
Nästa vecka är det "första" besöket hos BM. Ska bli spännande att se vad SF-måttet ligger på. Känns som att magen går väldigt högt upp redan, långt över naveln.

Hur mår ni? :)

Förra veckan var jobbig, hade en jobbig smärta i magen (som försvann när jag vilade), övervägde att aka till sjukhuset för kontroll. Nu har den smärtan gatt över, tror det var för livmodern växer sa mkt nu. Är nu iv.19 och tror magen har dubblat sin storlek sen förra veckan.
Fogarna gör ont men gar att hantera iallafall.

Idag har vi städat och sorterat i inneföraden, det har blivit sa att vi mest slängt in allt där. Sorterade även barnkläder och konstaterde att vi inte behöver köpa ngr kläder till bebisen, vi har massor. I storlek 50/56 är det mkt neutralt men sen blir det mer och mer "tjejiga" kläder.
Men sa sma kläderna i storlek 50 är, kan inte ens föreställa mig att bebisen ska vara sa liten när den kommer.

Dottern hade storlek 44 första veckorna :p Så kommer köpa nåt nytt i den storleken till kommande bebis också. Dottern var en riktig kräkbebis under amningstiden så mycket utav kläderna i 44 och 56 är söndertvättade och blekta.
Hon växte inte så snabbt i början heller så hade en del 56 tills hon var 4 månader. Hade inte handlat så mycket i så små storlekar för alla sa ju att dom växer ur de på en gång :o

Föddes hon för tidigt eller vara hon "bara" liten.
Min äldsta vägde 3150 när hon föddes men växte ocksa langsamt, tror hon var 2 manader när vi plockade bort det sista i storlek 50 (fast da hade hon haft 50 och 56 parallellt ett tag). Yngsta växte fort först men dök pa viktkurvan när hon var runt 6 manader.
Här är det ocksa fläckar pa en del och mkt är urtvättat men jag känner att det inte gör sa mycket, nya fläckar blir det fort ända och det duger att använda hemma.

Halsbränna har jag också fått. Äter Gaviscon när det är som värst. Förra gången fick jag halsbränna de sista två månaderna.
Vi har väldigt lite kläder i 50 eftersom sonen var 56 lång när han föddes och vägde 4265g. Är lite rädd att nästa ska väga runt 4500...
Här känner jag av fogarna igen efter att jag fick den briljanta idén att jag skulle ha högklackat på mig i fredags... På fredagskvällen kändes det som om bäckenet skulle implodera. Nu är det lite bättre men nu blir det lågskor resterande tid.
Snart dags för första BM besöket. Kommer gå till samma som jag hade förra graviditeten. Hon är så himla bra.
// Qbaby

Hon föddes bara 4 dagar tidigare och vägde 3200 så hon är på "normalkurvan". Hon var bara seg att få sin första växtspurt, den kom vid 6-7 månader och nu är hon lika stor och använder samma storlek som många av dom jämnåriga (10 månader nu).

Delvis knapplån.

Jag mår fortfarande ganska bra. Ont i huvudet i stort sett varje dag och min klåda har blivit mycket värre. Har nu fått dubbla min dos medicin mot tidigare, hoppas det är övergående.

Vi har köpt nytt hus som vi håller på att renovera innan vi ska flytta in, så det är ganska mycket jobb där. Vi anlitar hantverkare till det mesta men ändå är det massa jobb. I helgen har jag tagit det ganska lugnt och sambon och min pappa har gjort det mesta. Har haft massa sammandragningar den senaste veckan som blir värre om jag anstränger mig...

Vi har massa bebiskläder, har inte gått igenom det men kommer ihåg ganska väl. Sonen var stor så han kunde bara ha 50 de två första dagarna, sen hade han väl 56 i två-tre veckor innan han gick över till 62. Så det är inte speciellt slitet. Det var först i storlek 68 som han började ha kläderna en längre period... Tills dess hinner man ju inventera och köpa nytt :).

Jag tänker ocksa sa, vi har sa vi klarar oss bra i början. Sen vill vi säkert köpa lite nytt ocksa men det är lättare att göra sen när bebisen kommer, när man vet hur stor den är osv.

Är kladan gravidrelaterat eller hade du problem innan ocksa?

Vi har bott i vart nybyggda hus i snart ett ar (flyttade in 23 december) men det är fortfarande mycket kvar att göra. Jag orkar inte heller sa mycket och det är frustrerande att bara titta pa.

Har ni börjat fundera pa namn än?
TIll dom tidigare tva har det varit enkelt med tjejnamn men svart med pojknamn och sa har det varit tjejer ocksa. Den här gangen har vi tva pojknamn att välja pa men tjejnamn känns mycket svarare.

Nej, klådan är inte relaterad till graviditeten, har det annars också. Men jag ser ingen annan orsak till att den ökat så jag skyller på grav. Lättast så :).

Jag funderar ganska mycket på namn. Flicknamn har vi bestämt sedan ettan, men jag är lite tveksam nu. Pojknamn är mycket svårare eftersom vi har tagit det enda vi hade på förslag... Och jag är övertygad om att det är en pojk till...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 036
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Nu är det dags att starta tråden för vårföräldrar 2020 tycker jag! Jag var på ett tidigt ultraljud igår som visade en liten, liten...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
64 834
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 718
Senast: Tora
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur