Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Vi har börjat veckoplanera middagarna. Bestämmer på söndagar vad vi ska äta mån-torsdag och handlar allt på söndagen.
Så skönt att inte fundera på vad vi ska äta och om vi har allt hemma. Det blir fler matlådor också :)

Jag tyckte främst att kissindikatorn var kanon när han var riktigt liten, när han kom upp i 3:or bytte jag snabbt tillbaka till pampers, hade libero lite emellan när jag tröttnade på nätet och lukten. Nu får jag ta lukten för pampers funkar bäst på honom.

Micks, att veckoplanera maten är sjukt skönt, men vi lyckas sällan med det tyvärr.

Tur att jag var förberedd på en jobbig natt. Alva är förkyld så jag sköljer hennes näsa med koksalt och försöker mata och söva på nytt. Ligger närmast till hands att koka kaffe och spendera resten av natten i soffan med henne men jag är inte helt sugen. Jag är också förkyld och behöver vila... Baskade sambo som drar hem skit till oss. Han får snart utegångsförbud :meh:

Fy vad jobbigt! :( här har vi varit förskonade från förkylning tack och lov.

Ylva sov otroliga 5 timmar i sträck inatt!
Tror ni jag sov för det? :cool:

Nä?
Svårt det där när man haft störd sömn länge, det tar tid att komma ner i varv.

Jag fick henne att somna o babysittern, hela två timmar sov hon! Länge sedan jag var så trött. Väntar tills apoteket öppnar så går jag dit och fyller på med renässans, snorsug, alvedon och kanske en febertermometer. Tanken är ju vaccination på onsdag så då är det väl bra att hålla ett öga så man vet att det inte är olämpligt.

När hon somnar, kan du inte lyssna på någon ljudbok eller nåt med hörlurar? Eller lägga dig på soffan?

Jag vet inte.. Jag förstår inte riktigt varför man ska ha en termometer som inte visar exakt det man vill veta. Kan förstå om det är en två-åring som är gnällig men annars?

Får se vad jag hittar för alternativ.

Det är ju det! Hopplöst.
Men hon somnade om efter lek 6:40 och sov till 9 och då lyckades jag somna också! :banana:

Nu känner jag att jag orkar med öppna förskolan. :)

DS, nä jag behöver ha det tyst när jag sover och soffan hade varit ett bra alternativ om det inte vore för att hon i normala fall bara sover 2 timmar i sträck :( men tack för tipsen!

Kusinen som föddes en vecka innan Ylva somnar på 2 minuter och sover från kl 20-6. :cool:

jag har haft barn i snart sex år och använder aldrig termometer. feber i sig är ju inte farligt, ibland ger jag en dos Alvedon eller Ipren om jag vill att de ska piggna till och äta eller dricka, ibland om de inte kan sova. om det kliar i tandköttet ger jag ibland en dos, ibland gnider jag lite på tandköttet.

så för oss har termometer varit helt meningslöst. tempar aldrig mej själv heller. ersättningen smakar jag på men känner oftast utanpå om den är lagom.

micks jag har läst att kroppen vilar bra om man ligger stilla i sängen, om man inte kan somna. ljudbok är en bra idé, jag somnar jämt :D med första barnet lyssnade jag jättemycket. jag somnar av amningeb på natten, känner verkligen hormonerna spridas och så glider jag in i dimman. Charlie äter mellan 2-8 ggr per natt så det är långt ifrån alla som sover hela nätter vid denna åldern.

Hoppas det håller i sig med längre sömnar så du får varva ned.

Ludd sover ju oförskämt bra men tycker att det är morgon klockan fem ..
i morse var det jag som kom upp och försökte övertala karln ...
maken var lite svettig och funderade på vad vi ska ta oss till men ha släppte när jag berättade om hur det var med dottern och hur ni här har det....:p

Maken är svin-sliten, undra på ...
jag sover som en död (när jag väl sover)

vi har så sabla svårt att få avlastning... Nu har det krypit fram att farfar/svärfar är dödens tvärarg på mig för att jag varit en ragata (=sant ..) och inte blev det bättre för att det nu fått en förklaring (bipolär med svårt depressivt skov):o
(ni vet ... bipolär = skogstokig :angel: )
På hela taget tycker han att det är för jävligt att Maken får dra största lasset (jag håller med!!!!) men det blir ju inte lättare för Maken för att han vägrar hjälpa till ...(sväris alltså)

Skönt att du är piggare :)

En sväng till apoteket så nu har vi laddat med snorsug och grejer. Får se om jag kommer överens med den. Har hört lite delade bud. Blev en örontermometer som tydligen skulle vara mer exakt än ändtarmstermometern och det hoppas jag verkligen då den kostade skjortan men sambon tyckte att den ska vi absolut ha.

Sambon är hemma idag igen, tänk om jag vetat det vid 6-tiden när tös vaknade ;) nåja, han kokade kaffe till mig i morse när han kom upp och får ta hand om henne under dagen då distriktsveterinären ska komma och kika på min ponny. Ponnyn har hosta (som alltid ett par månader på sommaren när det är torrt, en tidigare veterinär sa dammallergi) men nu fick jag sms att hon hostar så det låter som om hon ska kvävas så vi ska väl se om det finns nåt vi kan ge henne med.

Visslan: jag har inte heller brytt mig nämnvärt om temperaturen men vi ska vaccinera på onsdag och det känns bra att kolla tempen innan så vi inte går dit i onödan om det faller sig så att vi fortfarande är dåliga. Man ska ju tydligen inte vaccinera om de är febriga har jag hört.

Shit vad jobbigt att vara osams med svärfar! Eller om det är han som är osams kanske? Det är ju det sista ni behöver just nu :/

Har du betett dig som en ragata och håller med om det kanske det hjälper att be om ursäkt, eller det kanske du har gjort? Det är jobbigt att dra hela lasset som föräldraledig, det vet vi ju allihop här antar jag även om allas män inte riktigt känner till det.

Din släkt då, har inte de möjlighet att hjälpa till?

Man ska väl inte vaccinera om de är ordentligt förkyla alls? Inte bara om de har feber. Tor hade varit lite lätt förkyld innan en vaccinering och då lyssnade de på lungorna för att vara säkra på att han var tillräckligt bra och inte rosslig. Men kan ju vara extra känsligt med prematur förstås.

Angående temp så tar jag tempen under armen på Tor och lägger sedan till en grad. Har testat i ändtarmen också och det blir näst intill exakt då med den tempen. På sjukhuset tog de alltid tempen under armen på de små (och det gjordes vid varje måltid för att se så han var lagom varm). Men där hade de en som visade rätt utan att lägga på något. Har en örontermometer till oss vuxna sedan tidigare men den är för stor för Tor och visar alltid lite olika.

I natt läckte pampersblöjan rejält. Den var helt plaskvåt :mad: . Var bara att gå upp och byta allt. Tror visserligen att Tor hade kissat ovanligt mycket så hoppas det bara var denna gången. Nästa blir att testa en storlek större. Bara det att de brukar läcka om de är för stora också :cautious:

Vaknade dessutom av ansträngda andningsljud i morse. Då hade Tor lagt sig på mage fastkilad i ena hörnet av sängen med ansiktet nedåt (han försöker snutta på madrassen) :eek:

Nä jag vet inte. Har hört att förkylningar är lite saksamma men det beror väl på hur förkylda de är kanske. Vi får se hur hon mår på onsdag.

Läbbigt att han lägger sig så! Kan man inte få nåt som stöttar upp honom så han inte vänder sig så? Tänkte på som den kudden Alva fick för bakhuvudet fast som en hel madrass.

Det finns ju en kudde som heter delta babysleep, gör att barnet bara ligger på sidan o inte kan rulla över på mage.
Det finns säkert andra kuddar oxå.

Ja. Får nog kika lite på vad för stödkuddar det finns. Frågan är bara om han ligger kvar i en sådan. För det är ju inte bara vända på sig han gör. Han förflyttar sig även uppåt över halva sängen. Gissar att han kan ta sig ur en sådan kudde då han är både stark och bestämd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar