Sv: varför?

Jag kollade YouTube, men det fanns ingenting. Det enda jag hittade på nätet var bilder på dem. Det är väl för länge sedan helt enkelt.

Kan bara säga att jag håller helt på Daddes sätt att rida, för mig så inbillar jag mig att när hästen är bakom lod och knäpper av halsen som ett spinnrockshjul så slutar ryggen och baken att jobba...En häst som rids så får tyvärr skador. Det är bättre för hästen att jobba med lite mindre "på tygeln" och att den använder bakbenen och ryggen. En häst som skrittar på lång tygel har ca 60 % på framdelen, i trav ca 50% och i galopp ca 60 fram och 40 %. Har den dessutom en ryttare i obalans, som tippar fram eller som sliter den i mun och lutar sig så det ser ut som att den ligger bakåt i sadeln så kommer nog skadorna någonstans...
I tävlingsregl står att "andra halskotan skall vara nackens högsta punkt och att det skall gå en lodrät linje mellan öga och näsborre...., tror jag!" Men tittar man på de som får högst poäng och vinner så får de bättre än de som är i mer rätt form..." kanske är det domarna som skall omskolas, och ridlärarna...!" Jag tycker att man märker stor skillnad på de privattränare som finns och mot för de på klubbarna... Klubbarna är mer bakom lod... :angel:

Kan bara säga att jag håller helt på Daddes sätt att rida, för mig så inbillar jag mig att när hästen är bakom lod och knäpper av halsen som ett spinnrockshjul så slutar ryggen och baken att jobba...

Nej det är inte så svart eller vitt.. Och återigen.. det är skillnad mellan bakom lod och bakom hand..

Här är min häst bakom lod. Enligt ditt resonemang skulle han i och med det sluta arbeta med rygg och bakdel.
Tycker du att det stämmer med utgångspunkt i bilden?

26468194.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset