Sv: varför?

Jag tror att det fanns dåliga inslag förr precis som det finns dåliga inslag nu. Det som då var som du skrev "piskande svansar och backar i piafferna" är nu något annat. Tex fullkomliga frispel för skitsaker som blommor, publik osv. Ta tex hästen som med skräckslagen ryttare försökte lämna arenan i sken, var det på VM? Säkerligen inte något som hade hänt på 50-talet, men de hade säkerligen andra lika stora problem.

Men på 50-talet fanns det ju varken blommor eller publik :angel:

:D

Eller ett annat temperament på kusarna. Minns när någon berättade att fälttävlanshästar på den tiden hoppade allt och alltid, inget utrymme för självbevarelsedrift där inte! Vilket jag har förstått inte är en odelat utmärkt egenskap på en fälttävlanshäst med dagens mått mätt.

Kan rekommendera DVDn "allt var inte bättre förr" för de som vill jämföra dagens dressyr med förr. Mkt som är sämre och mkt som är bättre. Väldigt intressant att se. De jag lägger märke till mest är de dåliga bakbenen och ryttarnas sitsar (var tom en som red lätt i OS) som inte var de bästa. Hästarna var väldigt öppna i formen och hade rätt sänkte ryggar. Däremot så var de fantasiskt lydiga, en film visar en häst som rids i passage på ett fält, helt plötsligt flyger det inte stort papper under benen på honom. Hästen rör inte en min, han får ett litet taktfel som jag nog inte ens sett om inte Eric Lette (som kommenterar) hade sagt det. Om dagens ridning är bättre eller sämre än förr vet jag inte men jag kan konstatera att det ät stor skillnad i alla fall.

Vadå tystas ner:confused:
Hans debatt har varat i många år o även nu.

Om man anser att de red bättre förr- kan man kolla filmer från OS-52 o-56.
Bedrövligt. De piskar med svansarna, backar i piafferna.................

Det räcker att gå tillbaka till 1986:
http://topdressage.tv/

Det är ingen rolig ridning att se. Man kan titta på de som var de bästa i världen och hästarna ser då verkligen inte glada ut - de gör de flesta idag (om man tittade på VC-finalen).

Jag blir lite obstinat när någon säger "det var bättre förr" för jag tycker sällan det stämmer. Däremot; "det är inte perfekt idag" tycker jag alltid man ska ha i åtanke. Min tränare är otroligt kunnig fysiologiskt och är utbildad av några av de bäst ansedda/mest framgångsrika inom tävlingsdressyr som finns idag. Det finns självklart de som kan för lite för att träna andra, men det finns väldigt väldigt få som förespråkar något som leder till "ökad belastning av frambenen, försvårande av andning, förmodligen även viss inverkan på blodcirkulationen till huvudet, 4-taktstrav, 4-taktsgalopp och svävtrav (balanstrav)". Det betyder ju att det är något fel inom tränarutbildningen, men annars tycker jag att vi överlag rider bra idag, om man jämför med för 20-50 år sedan.

Det räcker att gå tillbaka till 1986:
http://topdressage.tv/

Det är ingen rolig ridning att se. Man kan titta på de som var de bästa i världen och hästarna ser då verkligen inte glada ut - de gör de flesta idag (om man tittade på VC-finalen).

Ja herregud ! Det utfördes samma rörelser 1986 som idag så jag förstår inte varför folk skulle behöva rida så dåligt för 20 år sedan :confused:

Jag tror att det fanns dåliga inslag förr precis som det finns dåliga inslag nu. Det som då var som du skrev "piskande svansar och backar i piafferna" är nu något annat. Tex fullkomliga frispel för skitsaker som blommor, publik osv. Ta tex hästen som med skräckslagen ryttare försökte lämna arenan i sken, var det på VM? Säkerligen inte något som hade hänt på 50-talet, men de hade säkerligen andra lika stora problem.

Vad hade dom för hästar, annan typ än idag.

Delvis Kl

Dadde är ju urtypen för en rättshaverist, en speciell typ av personlighet som blir väldigt tjatig och jobbig för omgivningen och fastnar i frågor och ältar och skriver femhundra sidor brev till sina motståndare i månaden och som troligen därför "bannlysts" inte för sina åsikter i första hand. :cool:

Fast jag tyckte inte då det var någon jätte skillnad. Visst vissa red urdåligt men någon red faktistk i nivå med några av nutidens bästa dressyr ryttare.

Tyckte dock de red hästarna med mer hand (med undantag). Känndes lite som om de skänklade på och drog i munnen för att hästen skulle böja nacken:crazy:

Det kanske var svar till mig också?
Jag har inte tittat igenom alla ekipagen, men jag tycker att lägsta nivån är långt under den lägsta nivå vi har idag. Det finns en del ekipage som skulle kunna konkurrera med dagens men knappast vara i topp. Det finns mycket mer dålig ridning. Frågan är ju, om det fanns ryttare i eliten som red så illa på dent iden, hur red då "de vanliga dödliga"?

Jag vet inte för jag var knappt född då.

Nej förvisso det har du rätt i. Min mamma red på den tiden och från vad jag hört.. och sett när hon satte igång igen så .. Hua:crazy: strackars hästar.

Fast den riktigt gammla ridkonsten (snackars 100-tals år tillbaka) Tar vi ju mycket från idag ... Måste varit någon knasig period mellan 1950-1990 där man bestämmde sig för att rida dåligt ^^

På "min" ridskola red de duktiga:confused: så att knogarna blödde på 70-talet o i början av 80.
Det gällde att hålla i!!

Fast jag tyckte inte då det var någon jätte skillnad. Visst vissa red urdåligt men någon red faktistk i nivå med några av nutidens bästa dressyr ryttare.

Tyckte dock de red hästarna med mer hand (med undantag). Känndes lite som om de skänklade på och drog i munnen för att hästen skulle böja nacken:crazy:

Pratar vi 50-talet eller 20 år sen:confused:

För 20 år sen tror jag inte alls det var sån enorm skillnad, :confused: Ridning på ridskola tippar jag är rätt likadan också. Jag tror inte alls det skett sån enorm utveckling på 20 år, det är nog inbillning, kanske pga andra dressyrhästar idag i Sverige, bla. Ridningen var inte så annorlunda.

För 50 år sen var det troligen mest militärer o då givetvis- nästan bara män:mad: som alltid glorifieras- t o m nu:confused: med alla kvinnliga fans:D

Pratar vi 50-talet eller 20 år sen:confused:

För 20 år sen tror jag inte alls det var sån enorm skillnad, :confused: Ridning på ridskola tippar jag är rätt likadan också. Jag tror inte alls det skett sån enorm utveckling på 20 år, det är nog inbillning, kanske pga andra dressyrhästar idag i Sverige, bla. Ridningen var inte så annorlunda.

Skämtar du ?? Såg du filmen från DenHag 1986?

Nej, hittade ingen film.

Är det eliten som är bättre eller överlag? För det senare tror jag faktiskt inte är så självklart alls. Vad skulle orsakat det menar du?

Jag själv red väl lika illa på den tiden :angel: så annars har jag bara vad jag minns.:angel: OCh när jag tänker efter var det kanske hand och mycket böja med innertygel tex hos gemene man, men å andra sidan red jag för en träanre som jag fortfarande tycekr var en av de bättre jag har ridit för, så....En annan var ju med, på den tiden, nämligen :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Ja det där var ju bra ridning.

Men... Var i hela friden har ryssarna tagit vägen? De var ju konkurrenskraftiga- förr.

Senast ändrad:

Någon skrev innan i tråden att han inte längre får framföra sina åsikter i Ridsport. Det tycker jag är lite synd.

På "min" ridskola red de duktiga:confused: så att knogarna blödde på 70-talet o i början av 80.
Det gällde att hålla i!!

!! Vilken tråkig ridskola.
Om jag ska lyfta fram något som jag själv tycker är/var ljuvlig ridning så är det Sven Rothenberger på Andiamo. Har en videoinspelning från 1990 (kan ev vara 91) som är helt underbar att titta på. DET är ridning för mig.
Hoppas någon har sett det.
Undrar om det kan finnas på webben? måste jag undersöka.

Ja det minns jag också men har inte sett på länge förstås, om man nu ska jämföra. . Isabell var med på den tiden också vill jag minnas:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Headset
  • Burkmat