Sv: varför?
Håller med, Dadde är ofta mkt generaliserande!
Jag är så gammal att jag även var med på den tiden när han var en aktiv tränare som anlitades för kortare kurser/regelbundna träningar hos många ridklubbar. Jag har sett oräkneliga träningar med honom, och även någon gång tränat själv för honom. Han är helt fantastisk på många sätt, en sådan där gammal hästkarl som i sitt hanterande är 100% hästarnas vän, rejäl, hård vid rätt tillfälle och mjuk vid rätt. Ett exempel är hans åsikt att om en häst inte sätter huvudet över hindret den är tittig på, då kommer den inte heller att hoppa hindret. Vilket resulterade i att Dadde fler än en gång själv kravlade över hindret och tog med hästens huvud över hindret när hästen vägrat och ställts upp framför hindret. Jag var med om att han till mig gick fram och instruerade skänkelläge, och när han vände och gick, då gick min häst efter honom som en hund med nosen i hans rygg!
Många sådana hästvänliga saker har jag bevittnat honom göra. Har också sett hur han en gång rejält tillrättavisat hästar som inte fungerat alls, och sedan har hästen med spetsade öron gått som ett klockverk för lätta hjälper! Och här pratar vi då inte om misshandel med spörapp, slita och dra och sånt, utan oftast med EN drivning, inte sällan med bara hans röst från backen.
Och han fick ALLA hästar att hoppa!
MEN!
Han har också totalsågat allt vad dressyrridning heter på många av sina kurser! Eleverna har instruerats att "lyfta upp" hästarnas huvud, och här snackar vi "kicka på och lyfta upp" så hästen har nosryggen horisontellt! Alltså att tar hästen upp huvudet ett par cm till, då ser man uppifrån ryggen både panna och nosrygg på hästen! Ryttaren har instruerats att sitta med händerna flera dm ovanför hästhalsen och skänklarna flera dm framför sadelgjorden. Enligt Dadde det enda rätta sättet att rida en häst i korrekt form. Han har också kallat dressyrridning "gå och sova" och liknande saker.
Så skulle man följt de instruktionerna och ridit sådan dressyr mellan träningarna, då hade man ridit konstant med sänkt rygg på hästen och byggt en gigantisk underhals! Och hästens bakben hade befunnit sig i en annan kommun!
Med det vill jag säga att Dadde är någon som går sin egen väg, han har ofta rätt, men man kan inte i alla sammanhang se honom som den enda rätta, man måste tänka själv också!