Det är verkligen HELT sjukt! Konstigt att det inte händer mer olyckor osv såå många kanske främst "toppryttare" som aldrig har hjälm till vardags.
Det har ju varit 2 olyckor vad jag hört, den senaste väldigt allvarlig. Den första drabbade någon dressyrtoppryttare, kommer dock inte ihåg vad hon hette. Hon blev visserligen sparkad när hon skulle ta av ett bandage (ingen ridolycka men ändå).
Den andra olyckan drabbade ju Eva Lundqvist, young rider i hoppning. Blev släpad efter hästen hon skulle lasta, slog huvudet i en sten, det va visserligen heller inte ngn ridolycka men hennes rehabilitering har varit allt annat än smärtfri o enkel.
Båda har sagt att de aldrig mer kommer handskas med hästar utan hjälm. Det är bara så tragiskt att det ska behöva hända en svår olycka innan folk ska fatta...
Sen tkr jag det är väldigt väldigt dåligt av elitryttarna att rida fram på tävlingarna utan hjälm, jag menar då främst falsterbo där man kan se framridningen. Okej att ryttarna måste få göra som DE vill, det är ju deras ansvar, men det är oxå deras ansvar som "idoler o förebilder" att föregå med gott exempel när alla små beundrare står o kollar på. Och då tycker jag man iallafall kan bära hjälm.