de som rider med hjälm och skyller på att det är för varmt: det finns jättesköna casco-lättviktshjälmar för runt en femhundring som har ungefär samma ventilationssystem som en cykelhjälm. På vintern kan man rida med mössa under för man kan reglera storleken i nacken. ursmart!!!
älskar min hjälm!
Jag rider alltid med hjälm, även om jag inte skulle ha ridit på ridskola som jag gör nu skulle jag ändå alltid ha hjälm, då jag alltför väl vet hur illa det kan gå om man inte har säkerhetsutrustning. Min mamma höll på att bli förlamad och fick en hjärmskakning när hon blev avslängd under en uteritt för ca 10 år sedan. om hon hade knäckt ryggen inåt istället för utåt hade hon blivit rullstolsbunden...
lyckligtvis blev hon inte det och i vinter har hon provat på att rida igen på en kurs i mitt stall och det gick jättebra!
själv är jag dum nog att inte alltid rida med säkerhetsväst, för den har börjat bli för liten, så vi ska skaffa en ny... :smirk:
Sedan cyklar jag alltid med hjälm...ny kanske är jättesmidiga med cykeln, men vad som helst kan hända, det kan komma en cykel från ett annat håll i en korsning, eller i värsta fall en bil. om man ramlar från en cykel utan hjälm är huvudet lika sårbart som ett ägg. prova att släppa ett ägg från en halvmeters höjd och se vad som händer...
jag tvingar mina kompisar att ha hjälm när vi cyklar på sommaren och det är inte för att jag ska vara elak som jag gör det, utan för att jag är rädd om de.
så gör så du med om du är rädd om dina kompisar!