Varför vill man ha räkor?

Pia

Trådstartare
Varför ser shäfrarna ut som räkor egentligen? Huruvida det är fult eller vackert ligger ju i betraktarens ögon så det kan vi lämna därhän.
Är det bättre för hunden, på så vis att det blir en mer hållbar och frisk hund? Jag har inte en aning, men det känns spontant som att det borde vara precis tvärt om.
Handlar det om att bevara rasen? Knappast eftersom dom inte såg ut så förr.
Så varför?:confused:

Sv: Varför vill man ha räkor?

Tänker du på midjans omfång nu eller? För det är ju en framavlad grej. Och de saker som framavlas nuförtiden är ju oftast inte saker som främjer hundens hälsa... Hundar med smala midjor är på många sätt känsligare. Har inte studerat saken, men risken för tarmvred (?) förekommer.

Ska jag säga som har Boxer...

Nej, jag tänker inte på midjan, utan på att bakdelen är så låg och bakbenen så ihoptrykta att hunden ser ut som en räka.

Som Zitrus skriver: folk tycker faktiskt att det är snyggt. Iaf de som har hundarna och de domare som ger fina utställningspriser till sådana hundar.

Tyvärr ser man sådant inom flera olika raser (absolut inte bara schäfer) och inom vissa raser är det inte bara en felaktigt sluttande rygg och krokiga bakben som blir vanligt, utan det i kombination med att hundarna är väldigt tunga i kropparna (iaf hanarna). Knappast sunt och även om en sådan hund både kan gå och springa osv så tvivlar jag starkt på att de kan användas till deras riktiga arbetsområde om de har en exteriör som avviker från "det riktiga".

Sorry att jag stjäl tråden lite nu, men på tal om schäfrar..vad är en panda schäfer egentligen? Annan ras inblandad i schäfern? Är det en godkänd färg, eller ett "genetiskt fel"?

Tror att det är någon färgmutation som blir på vita herdar, som har schäfer iblandat i sig.

Ovanligt färgfel. Finns mängder av färger på schäfer. Knappt en bråkdel av de är godkända.

Varför ser shäfrarna ut som räkor egentligen? Huruvida det är fult eller vackert ligger ju i betraktarens ögon så det kan vi lämna därhän.
Är det bättre för hunden, på så vis att det blir en mer hållbar och frisk hund? Jag har inte en aning, men det känns spontant som att det borde vara precis tvärt om.
Handlar det om att bevara rasen? Knappast eftersom dom inte såg ut så förr.
Så varför?:confused:

Som flera redan sagt:
Varför vill man ha en hund som knappt kan andas?
Varför vill man ha en hund predestinerad för diverse otrevliga sjukdomar?
Varför vill man ha en hund med medellivslängd på 6 år?
Varför vill man ha en hund som inte duger till praktiskt arbete i någon form?

Inte vet jag! Men folk går ju och köper dessa hundar ändå, dessutom ofta medvetna om alla problem rasen har... men jag vill ju ha just en sååån. :mad:

Just nu? Jaktlabbe. Lyst, röntgad och friskförklarad så gott man kan. Lever rövare när hon nu blivit själv och gammelman RIP inte håller henne under herrans tass och förmaning.

Före henne, labbar, schäfrar, en rottiskorsning, och en bc.

Frankie_great_head_shot.11840059_std.jpg

:love::love::d

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 564
Senast: zabby
·
Övr. Hund Jag har köpt en ny valp nu i dagarna. Så här är det....min valp har tre syskon, de är alla dubbelt så stora som min tjej. De är...
2
Svar
28
· Visningar
2 259
Senast: christin
·
Övr. Djur En berättelse om vår Stäppvaran Tösen. Och en berättelse om hur illa vissa reptiler sköts. Med folk som slutar mata för att den ska...
Svar
11
· Visningar
1 620
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka