Varför viftar min hund på svansen i situationer med fysiskt obehag, förväntat och verkligt?

purity_666

Trådstartare
Ja som rubriken. Min hund viftar ofta på svansen när jag gör något som skapar obehag, t.ex. klipper klorna, reder ut/klipper tovor. Han har också viftat på svansen hos veterinären i samband med att han fått spruta och blivit sövd.

Han viftar inte långsamt, utan normalt vifta på svansen., Det är bara i lägen vid hantering, så inte generellt obehagliga situationer.,

Är det för att lugna mig, den som håller på med honom i det läget, eller för att lugna sig själv? När man klipper klorna t.ex. kan han ligga och protestera och samtidigt vifta på svansen.
Jag fattar självklart att det inte är för att han är glad och nöjd i situationen.

Nu har jag ju inte sett din hund. Jag har sett andra hundar som viftar på svansen och som säger
Hej kompis, jag är snäll. Du är väl snäll vid mig.

Ja som rubriken. Min hund viftar ofta på svansen när jag gör något som skapar obehag, t.ex. klipper klorna, reder ut/klipper tovor. Han har också viftat på svansen hos veterinären i samband med att han fått spruta och blivit sövd.

Han viftar inte långsamt, utan normalt vifta på svansen., Det är bara i lägen vid hantering, så inte generellt obehagliga situationer.,

Är det för att lugna mig, den som håller på med honom i det läget, eller för att lugna sig själv? När man klipper klorna t.ex. kan han ligga och protestera och samtidigt vifta på svansen.
Jag fattar självklart att det inte är för att han är glad och nöjd i situationen.

Viftar hunden på svansen betyder det att den är socialt engagerad. Den kan sedan vara glad, undergiven, förbannad eller vad som helst. En tjänstehund kan vifta frenetiskt på svansen trots att glädje inte direkt är känslan den känner.

Oj, det är ju en svår/omöjlig fråga att svara på utan att ens se hunden. Svansvift är ungefär som prat, vad det betyder beror på vad man säger. Jag kan tänka mig flera olika anledningar att hunden viftar på svansen i den beskrivna situationen. Det kan handla om känslomässig konflikt, samtidigt som hunden tycker det är jobbigt är han glad/förväntansfull på något (tex "snart är det över", till och med). Det kan handla om en affiliativ gest, han säger ni är kompisar (så varför vill du vara jobbig). Det kan helt enkelt vara ett uttryck för att "allt är på", han är så upp i varv att systemet är på överslag. Det kan vara en varning.

Det kan vara massor av saker! Men jag hade inte sett det som att hunden har något slags avsikt med det, "försöker han lugna mig eller sig själv". Svansen är ett uttryck, inte en aktiv handling så sett. Spontant vet jag inte om någon har försökt, men jag är hyfsat övertygad om att det är omöjligt att lära en hund att ljuga med svansen, tex. Den är inte viljestyrd på det sättet, utan uttrycker hur läget är.

Jag hade röstat på att hunden jobbar med sig själv. Titta på hundar som utsätts för tex släde när man testar dem mentalt. Många hundar står då och liksom "jobbar med sig själv". "De där var läskigt men oj va bra det här ska gå". De skäller, backar, viftar på svansen, nosar i backen och fixar och styr med sin egen mentala status.

Liknande trådar

Hundhälsa Vill bara skriva av mig.. Har en dvärgpinscher hane snart 2,5år (värsting-åldern) och var förra veckan hos veterinär med honom då jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
12 369
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 761
Övr. Hund Jag föredrar ju att kombinera en mild men konsekvent hand med motivering för att uppfostra och träna mina hundar. Och så har det även...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2