Varför växer svampen i en cirkel?

Silver Girl

Trådstartare
Stötte på två cirklar med svampar igår. Vad gör att den växer så här? Kan det t ex vara en kant av någon gammal plantering?
20211002_133950.webp

Inte kant av gammal plantering. Flera arter av svamp växer i ring (eller båge), börjar ofta i mitten och växer utåt för varje år som går. Finns lite olika teorier om varför, men det verkar ha att göra med näringsupptag/symbios/parasitism som gör att de behöver flytta på sig för att få ny näring. Exakta mekanismer lär variera beroende på art :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 169
Senast: lizzie
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 323
Senast: Blyger
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 021
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar