Varför växer svampen i en cirkel?

Silver Girl

Trådstartare
Stötte på två cirklar med svampar igår. Vad gör att den växer så här? Kan det t ex vara en kant av någon gammal plantering?
20211002_133950.jpg
 
Inte kant av gammal plantering. Flera arter av svamp växer i ring (eller båge), börjar ofta i mitten och växer utåt för varje år som går. Finns lite olika teorier om varför, men det verkar ha att göra med näringsupptag/symbios/parasitism som gör att de behöver flytta på sig för att få ny näring. Exakta mekanismer lär variera beroende på art :)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 231
Senast: Blyger
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 368
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 409
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 884
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp