Varför vara så passiv med unghästar?

C

chira

Pratade med en kund idag med skillnaden på rid och trav hästar.
Travhästarna är ofta väldigt mycket mer väluppfostrade än ridhästar. Eftersom att de är hanterade från att de var föl i princip medan ridhästar ofta släpps på en lösdrift och knappt blir hanterade öht under de första levnadsåren. Jag säger inte att det alltid är så men väldigt ofta.

Varför är det inte vanligare att även ridhästarna blir mer hanterade?
Nu menar jag inte att de ska börja att arbetas tidigare men att de i alla fall blir hanterade, borstade och lär sig vad som är rätt och fel. För det är ju faktiskt lättare att lära ett föl än en två åring eller hur?

Sv: Varför vara så passiv med unghästar?

Jag tycker nog inte att det är så himla vanligt med ridhästar på lösdrift, men det är givetvis en bra kombination tror jag! Lösdrift+hantering.
Jag hanterar mina unga regelbundet men inte för mycket. Men självklart är det bättre att lära dem saker som unga. Mina har alltid varit nyfikna och velat vara med överallt.

Däremot verkar det vanligt bland vissa islandshästmänniskor att man minsann inte ska hantera unghästar för mycket, för då anses de kunna bli "farliga bulldozers" :confused::crazy:
Något jag aldrig upplevt dock. Däremot har jag mött hästar som inte blivit hanterade som unga som vart väldigt svåra senare. Men de finns såklart inom alla sorters hästar.

Hur menar dom med att hästarna skulle bli farliga av att hanteras som unga?
Jag tycker att om de lär sig att lita på människan från början borde de bli stabilare som äldre. Och självklart är det kanon om de går på lösdrift och får vara hästar samtidigt också ;)

Jag har själv inte haft någon så pass unghäst så det här är enbart funderingar ifrån min sida utan egna erfarenheter så ska blir intessant att läsa hur ni andra resonerar :)

Jag tycker man ska ha en lagom hantering. Det ska finnas en grund från början. Sen kanske det inte behövs tragglas så ofta men det ska iaf finnas där. Köpte min (då) 1.5åring nästintill ohanterad. Hon var borstad på någon gång och ledd lite i grimma men det var allt. Hon hade lämnat mamman endast ett par gånger (avvänjningen hade skött sig självt). Kan ju säga att det krävdes en hel del jobb innan hon blev som hon är nu...

Jag tror nog inte att det stora problemet är att hästarna inte hanteras, utan det är nog att hästarna hanteras FEL.
Travare hanteras väl oftast av mer kompeteneta/hästvana/tuffare människor(?)

Ridhästar gullas det väl mer med, man tar en avkomma efter sitt älskade sto och får ett gulligt litet föl. :cool:
Ibland är det tyvärr mkt okunnighet med i bilden.

Jag anser att man ska lära hästen hyfs när den är så pass liten att det inte ska bli några problem att göra det.
Det är mkt lättare att fostra ett föl än en 3åring.
Det mest grundläggande ska sitta tidigt! (leda, binda, man får inte bitas osv)

Sen kanske man inte kan jämföra en 2årig travhäst med en 2årig ridhäst redigt heller.
En 2årig travare är väl ganska inkörd(eller har jag fel? :o ) medan en 2årig ridhäst kanske bara haft sadel på sig.

det beror ju helt på vart de hamnar när de föds sas, jag har under de senaste åren alltid hävdat att jag helst hanterar travare (d.v.s. travtränade) för att de har en annan grundrespekt för människor.
men en del halvblod är likadana, beror ju på uppfödaren. sen är det ju skillnad i o m att man börjar senare med mycket på ridhästarna.

min 6åring gick i 4½ år på lösdrift/bete men med mycket hantering, han litar på människor och har aldrig varit med om något, visst kan han vara lite nervös men de ca 4 åren i början av hans liv har han inte bara stått undanskuffad någonstans vilket gjort honom enkel att hantera.
ofta handlar det om enkla saker, som att gå in och ut varje dag, lite människokontakt o.s.v. så är det mycket lättare när man sedan ska börja sätta igång med att utbilda.

jag är dessutom för att prova och "utsätta" unghästar för mycket som för dom ses som konstigt, dom kan mycket väl få prova både det ena och det andra, schabrak med resorgjort på sig, bett, benskydd o.s.v. bara för att inte tycka att när allt väl kommer så är det skitmycket som är superkonstigt. minns när vi höll på med min kompis egna uppfödning, han blir nog 5 i år, han var van vid det mesta och det är en av de trevligaste, enklaste unghästarna jag känner i dagsläget för vi utsatte honom för så mycket konstigt.

(och det låter ju så fel när man använder "utsatte honom för" men jag tror ändå majoriteten förstår att vi helt enkelt hängde på honom div olika saker och helt enkelt höll på väldigt mycket med honom)
det var samma sak på utbildningsstallet där jag jobbade, vi gjorde väldigt mycket saker med unghästarna (främst hingstar), de skulle pysslas om och fixas med varje dag, de fick lära sig att springa på lina tidigt och jag tror på det konceptet, de blir enkla individer som inte har så mycket... åsikter kanske är fel ord, men de tycker inte att allt blir så konstigt om man börjar tidigt.
och jag vill väl påstå att jag tror att de funkar finfint då en av dem hästarna jag jobbade med faktiskt placerade sig i 5årsfinalen i dressyr i falsterbo nu och han kunde vara monstruös som bebis... ;)

Senast ändrad:

naturligtvis skall man passa på att hantera även den unga ridhästen, men en häst som fötts upp på lösdrift istället för stall kommer naturligt att utveckla mer muskler än den som bara stått på stall. Den får även en chans att leka av sig med sina jämnåriga kamrater i en sådan gruppering som för hästen är naturlig.
En travare har väl toppen av sin karriär vid kanske (?) 5-6 års ålder, en galopphäst ännu tidigare. Våra halvblod rids ju fortfarande i unghästklasser då och skall ha en betydligt längre karriär.
Att vänta med hantering skall ej väntas på, detta kan göra även omde går på lösdrift. Att "sitta in" sent (3-4år) försvårar också, då har de blivit större, starkare och tonåringar..

Jag tror ändå att de mår bra av att åtminstone få ett par av sina första år på lösdrift!

Tror det är som Vita säger.
Det beror på VEM som hanterar dem....

Det handlar ju inte om att hästarna inte ska gå på lösdrift som unga, det ser jag absolut inget konstigt. Men många unghästar verkar i princip få gå och skrota i en hage de första åren och kanske bli ledda någon gång och borstade men inte så mycket mer. Det är det jag blir lite fundersam över...

Men många unghästar verkar i princip få gå och skrota i en hage de första åren och kanske bli ledda någon gång och borstade men inte så mycket mer. Det är det jag blir lite fundersam över...

Tycker inte alls att du behöver vara fundersam över det! Det gäller som sagt man bara att man gör rätt när man väl hanterar hästen.

Där jag håller till har man haft unga hästar på lösdrift under flera år, i princip har de bara tagits in när hovslagaren har varit där eller när det har varit dags att löshoppa lite.

Sedan "umgås" vi ju förstås med hästarna ute i hagen, klappar och pratar med dem osv.

Hovis har varit lyrisk över alla snälla unghästar som står snällt och stilla när han verkar och att lasta har aldrig varit något problem heller.

Tror som sagt som Vita, det är värre när hästarna hanteras felaktigt.

Generellt så föds de flesta travhästar upp hos erfarna uppfödare. Ridhästar ploppar däremot ut lite varstans hos privatpersoner. Där ser jag en markant skillnad.

Etablerade uppfödare och stuterier oavsett typ av häst har en rutin med hanteringen av hästar. Dessa hästar är ofta fostrade. Det är privatpersonerna utan kunskap som ger "felaktigt hanterade" hästar

Jag räknas väl som hobbyuppfödare då det bara har fötts upp 3 st föl hos oss och vi bara haft egna hästar i ca 11 år. Men oavsett det så är mina hästar uppfostrade och hanterade från det de varit helt små. Min 6-åring är jordens enklaste häst att hantera tycker jag, har inga bekymmer alls med henne.

De f.d travare jag haft att göra med genom åren har varit halvhysteriska och skitjobbiga att hantera, då föredrar jag verkligen mycket hellre mina halvblod/ridhästar.
Men allt handlar ju om vem som har lärt dem det de kan och vad de kan.

Jag har jobbat hos proffstränare, men har nu flyttat och har egna travhästar.
Har stor erfarenhet av ughästar, travhästar.

Kan ta ett exempel.

3årig travare och 3 årigt halvblod.

Travaren körs varje dag, utan problem och kan lätt misstas för att vara 10år, då han är van med det mesta som e vuxen häst är. Men visst märker jag ibland att han är lite valpig osv, men inget märkvärdigt.

Halvblodet har haft träns på sig 1 gång, aldrig trasporterats, har i stort sett bara letts till och från stallet.

Me nu finns det ju även 3åriga travare som inte gjort något, samtidigt som det finns 3 åriga ridhästar som kommit ganska så långt.

Me travhästen körs in det året den fyller 1 år, och redan som 3 åring kan en travare gå ut i lopp, och det fins väl ingen 3årig ridhäst som tävlar? Rätta mig gärna om jag har fel, då jag inte kan så mycket om ridhästar.

Så det är ju lite skillad på hästraser trots samma ålder.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 750
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt