Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

GotAsecret

Trådstartare
Jag har tränat (mer eller mindre) regelbundet sedan årsskiftet - och det händer INGENTING!
Vad gör jag för fel?
Tränar ca 3 ggr/v och kommer även att lägga in Zumba 1-2 ggr, ska testa "afro" ikväll tror jag, kondition och dans om jag förstod rätt.

Men i styrketräning händer NADA! :cry:

Jag vill ha:
Slimmade/tränade lår
Fastare rumpa
Starkare armar
Starkare ben
Bättre balans och stabilitet
Fastare mage
Bli mer uthållig

Och vad har jag?

Slapp och hängig rumpa
Enorma "ridbyxelår"
Klena armar (dock har jag problem med ena axeln...)
Hyfsat starka ben, men feta vader...
Urusel balans och koordination
Magen är slapp och hängig (nertill, typiskt "bukfett" - eller "pullmage" som någon kallade det)

Jag blir inte fastare, får inga muskler och blir inte märkbart starkare.

Så vad sjutton gör jag för fel??
Tips på övningar? (har fått jättebra magövningar, men tar gärna emot tips på fler)

Typ.

Men det går inte, ska jag höja vikterna och köra färre repetitioner?
Som det är idag kör jag:

Ett pass mage + armar
Ett pass mage + ben/lår/rumpa
(+ att jag försöker göra minst en "maxad" planka varje gång...1.23 är rekordet, annars ca 1 min)

I regel 3x15 rep. "utan problem", därav frågan om jag ska höja vikterna och sänka set/repetitioner.

Sit-ups + armhävningar funkar inte riktigt pga att det gör för ont i rygg, axlar och nacke.

Har tillgång till 3 olika gym - två toppmoderna, ett "sunkigare" med i princip bara ren styrka och på 2 av dem finns även tillgång till en hel del olika pass.
(zumba kommer bli ett stående inslag, och nu kommer jag kunna köra minst 1gg/v, kanske 1 till varannan vecka)

Jobbar gärna med balansbollar, mattor och sådant så tips på övningar där + kanske någon hantelövning mottages TACKSAMT!

Tiderna på gymmet varierar mellan 30-60 min, förutom passen som är 60 min.

Så, hur får jag min träning mer effektiv?
Värmer alltid upp med minst 10 min "leg sculp +" eller "hill climbing" på crosstrainer.

Dessutom ganska dålig på att stretcha...
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Spontant: höj vikterna! Ska du se några resultat måste de sista repetitionerna verkligen kännas. Sen finns det olika åsikter om hur många repetitioner man ska göra, men man måste ta i, oavsett.

Satsa på minst en timme när du håller på. En halvtimme låter lite kort.

Sist men inte minst, fortsätt kämpa på!
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Du tar inte tunga vikter nog?

För lätt och för många repetitioner?

(Har styrketränat en gång, tyckte det var jättejobbigt men hade inte ett uns träningsvärk dagen efter -jag hade helt enkelt inte lyft i närheten av tungt nog för att det skulle bli effekt.)

Verkar komplicerat det där med styrketräning, själv skulle jag nog satsat helt på Zumba eller ännu hellre på vanlig jumpaträning som har situps och armhävningar. Det brukar ge effekt på ngt halvår eller kortare för mig.

Om man fått barn så brukar folk inte rekommendera vanliga situps/magträning om man har putig mage, den kan bli ännu putigare. Då brukar de rekommendera typ planka och pilates eller små små situps där man bara precis lyfter skuldrorna. (Så kolla att situpsmaskinen inte fäller ihop dig upp till knäna o ger magmuskelglapp om du har barnputmage)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Jag undrar om du binder mycket vatten?
Jag har haft områden jag inte kunnat komma åt i träningen, men som visat sig förändras när jag "fick loss" vattnet.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Jo, det gör jag absolut! Har furix mot det - men det funkar liksom inte att ta den om jag måste iväg, och visst märker jag skillnad om jag tar den, men som sagt - det går inte att ta den varje dag :(

Tack för alla svar!
Misstänker att jag då behöver värma upp lite mer samt stretcha ordentligt för att inte kroppen ska göra allt för ont (träningsvärk är en sak, men skelettskador och andra "skavanker" är en annan, DET har förvisso blivit betydligt bättre sedan jag började träna - alltid något!)

Men så om man säger att jag testar höja vikterna ett "snäpp" och till en början kör kanske 2x10, och sedan utökar repetitionerna/seten undan för undan?

Och så stretchen då, finns det några bra övningar?
Det jag lättast kommer åt ordentligt är vader, men jag skulle behöva övningar som tar mer på skuldror, nacke, axlar, rygg, armar.

Det finns instruktörer på plats ibland men...
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Hur är det med kosten? När man ska muskla upp en häst räcker det inte bara med nåt "skithö" med dåliga värden och så träning, utan det gäller att få till en bra foderstat också. Antar samma gäller för människor :)
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

du äter inte någon medicin som hämmar? när jag åt antideppresiva så tappade jag all styrka och kondition. spelade ingen roll hur mycket jag tränade. konditionen blev till och med ännu sämre ju mer jag försökte.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Alltså, för det första, tränar du styrketräning och du gör alla reps "utan problem" så är det dags att öka belastningen! Enkelt förklarat så är anledningen till att man blir starkare av träning är att kroppen inser att den inte orkar med belastningen som den är nu, och bygger upp sig starkare för att kunna utföra övningen. Alltså så måste övningarna vara jobbiga för att ge en förbättring.

Jag vill ha:
Slimmade/tränade lår
Fastare rumpa
Starkare armar
Starkare ben
Bättre balans och stabilitet
Fastare mage
Bli mer uthållig

Och vad har jag?

Slapp och hängig rumpa
Enorma "ridbyxelår"
Klena armar (dock har jag problem med ena axeln...)
Hyfsat starka ben, men feta vader...
Urusel balans och koordination
Magen är slapp och hängig (nertill, typiskt "bukfett" - eller "pullmage" som någon kallade det)

1. Vad har du för problem med ena axeln? Tips: prata med en PT/sjukgymnast eller liknande för övningar som kan funka ändå alt stabilisera upp axeln.
2. Gör inte bara styrkeövningarna "bara för att", utan var närvarande i träningen, känn efter att du jobbar med rätt muskler och korrekt teknik. Att ha kontakt med musklerna är superviktigt för att få ut så mycket som möjligt av träningen!
3. Har du mätt dina mål på något sätt? Är du säker på att det inte är någon skillnad sen du började? Om du inte har mätt på något sätt är det möjligt att du förbättrat dig, men missat det pga att du själv inte tycker att det är tillräckligt stora förbättringar.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Stretching är verkligen a och o! När jag började stretcha ordentligt så märkte jag stor skillnad och stretchingen behöver inte va i samband med träning alltid.. du kan tex stretcha när du sitter framför tvn på kvällen.

Nacken är ju ganska lätt, titta neråt bröstet och tryck lätt med handen på huvudet och likadant åt sidorna.
skuldrorna kommer jag åt om jag "kramar" mig själv med en arm i taget och hjälper till att trycka/dra med andra handen. Och likadant sträcka armarna framåt och trycka axlar fram och ryggen bakåt.
Rygg sträcker jag genom att stå med raka ben och försöka ta i fötterna, och även ligga på rygg och dra upp benen så man kramar om knäna.

Svårt att förklara i skrift, men känn dig fram själv också, böj och tesra lite olika ställningar/övningar så kommer du känna när det drar där du vill :)

Och fråga även på gymmet och be någon visa dig lite :)
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Hur ofta ökar du vikterna? För om du aldrig ökar vikterna är det inte så konstigt att du inte märker nån skillnad;)

Gör du övningarna rätt? Känns det i rätt muskel så att säga? Styrketräning ska inte vara "utan problem" då är det alldeles för lätt:) Tänk att det ska vara tungt! På riktigt! Men självklart så måste övningarna göras rätt så du inte felbelastar och får skador.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Sisådär, inte katastrofdåligt, men inte jättebra heller.
Vi brukar göra "vänskapssallad" så att vi har ett tag, och äter till det mesta, jag har börjat lära mig äta bönor och linser.
Försöker ha i rivna morötter, bönor/linser för att dryga ut.
Använder inte jättemycket halvfabrikat.
Försöker hålla oss till godis/sötsaker enbart på lördagar.
Väljer fullkornsalternativ när det är möjligt.
Hårt bröd istället för mjukt till frukost.
(alt. fil/yoghurt med mûsli eller gröt med torkad frukt nerklippt i (Great om vi har bråttom)
Dricker alltid vatten till maten.
En kopp kaffe (som mest 2-3, ifall jag behöver mota bort trötthet).
Försöker ha dextrosol i väskan utifall att blodsockret sjunker för lågt (blir sur, grinig, irriterad och extremt godissugen)
...och så vidare.

Däremot kan det hända att jag kanske äter för mycket då jag alltid lagar mat "på känn" och det har en tendens att bli ganska mycket...
Men nu så har jag blivit medveten om att jag äter för fort, och tar mer "bara för att" - och det är ju en sak jag måste arbeta med.

Vi försöker göra matscheman men det går sisådär, jag har gått hos dietist och det hjälpte oerhört mycket, men nu har hon slutat...

Om någon har förslag på matschema (som absolut inte innehåller tomat - varken som råvara, i t.ex. buljonger, kryddor eller som E-ämne (alla med 160 går bort, även en hel del ost har vi märkt) så är jag tacksam :)

Vi använder Ajvar som ersättning för t.ex. krossade tomater.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Ta några pass med en PT är mitt råd! du kanske ska öka vikterna, köra fler reps, och gör du övingarna rätt? det är ju ganska stor skillnad på hur mycket det tar om man gör rätt eller "fuskar".

På mig syns och känns resultaten ganska snabbt och om du har tränat i ca 9 mån låter det som att du gör något fel.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Klarar du av att göra 3x15 rep utan problem lyfter du ALDELS för lätt!

Det man kan säga lite generellt är att fler repetitioner på lite lägre vikt ger ”uthåliga” muskler, medan färre reps med högre vikt ger ”explosiva” muskler. Så för friidrottare tex så gäller väl ofta den senare typen av träning.

Gemensamt för båda är att du måste se till att ligga på gränsen för att kunna bli starkare.

Vilka övningar kör du idag? Och vad är det för typ av problem du har med rygg/axlar/nacke?

Ofta beror ju rygg/nacke/axelproblem på att man har för svag bålstabilitet, och då brukar ”basövningar” som aktiverar stora muskelgrupper vara kanonbra.
Men här tycker jag att du kanske ska stämma av med sjukgymnast/kiropraktor med idrottsinriktning eller nån annan som kan sånt så att det blir rätt övningar för just dig.

Knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress, chins, hantelrodd, utfallsteg med en extra vikt i famnen är exempel på övningar som både tränar bålstabilitet och hela kroppen. (Men åter igen – kolla med sjukgymnast eller nån bra instruktör om du känner dig minsta osäker pga skada)
Bättre att fokusera på övningar som ger en rejäl genomkörare än att sitta och finslipa och isolera nån liten muskel i tio olika maskiner tycker jag.
Var bara noga med att utföra övningarna rätt – fråga nån instruktör om du är osäker.

Ett bra tips för att hitta sin egen gräns för hur mycket man orkar lyfta är att börja lägga på mer vikt varje gång du är och tränar.
I början kanske du orkar lägga på 5 kg på varje träning, sen kommer det ju att gå trögare och trögare.
Sen är det bara att fortsätta att pressa… när du hittar ditt max så kommer du ju efter ett tag vara tvungen att lägga på lite till för att ta nästa steg osv.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Alltså, för det första, tränar du styrketräning och du gör alla reps "utan problem" så är det dags att öka belastningen! Enkelt förklarat så är anledningen till att man blir starkare av träning är att kroppen inser att den inte orkar med belastningen som den är nu, och bygger upp sig starkare för att kunna utföra övningen. Alltså så måste övningarna vara jobbiga för att ge en förbättring.



1. Vad har du för problem med ena axeln? Tips: prata med en PT/sjukgymnast eller liknande för övningar som kan funka ändå alt stabilisera upp axeln.
2. Gör inte bara styrkeövningarna "bara för att", utan var närvarande i träningen, känn efter att du jobbar med rätt muskler och korrekt teknik. Att ha kontakt med musklerna är superviktigt för att få ut så mycket som möjligt av träningen!
3. Har du mätt dina mål på något sätt? Är du säker på att det inte är någon skillnad sen du började? Om du inte har mätt på något sätt är det möjligt att du förbättrat dig, men missat det pga att du själv inte tycker att det är tillräckligt stora förbättringar.

1. Skadade axeln för tre år sedan och p.g.a vårdslarv är det ingen som helst ordning på den, utan den gör ont mer eller mindre konstant.
Men ja, nu fick jag (äntligen!) klartecken och rådet att kontakta sjukgymnast (jag har inte vågat innan eftersom jag inte vetat vad som är fel) så det ska jag göra.

2. Jag har börjat träna mer "mindfult" för att, som du skriver, känna efter vilka muskler som jobbar, hur de jobbar och vad som händer.

3. Nä, inte mätt målen, utan bara gått på känsla (hur känns kroppen, hur känns kläderna?) och så försöker jag väga mig, har ingen våg hemma då jag vet att det skulle bli tokigt, men tar hjälp av psykologen och lånar vågen där i bland, nu har jag dock gått upp det mesta av vad jag lyckats gå ner :cry:
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Nack + ryggproblem är följande:

Krossade kotor nacke och svank (gör betydligt mindre ont sedan jag började träna, antagligen för att jag gjort något för att stärka områdena runt omkring)
Scolios (25% sägs det)
Sammanväxta revben

Så jag måste ju ta lite hänsyn till det också ;)
Därav går marklyft samt. tyngre vikter över axelhöjd.
Bänkpress törs jag inte, är så himla rädd att få stången över mig :rofl:

Men då så ska jag se vad det finns för bra sjukgymnaster att tillgå och prova med det.
PT är alldeles för dyrt ("våra" PT tar 600:-/timme typ)

Är det bra att dela upp det, så att jag kör armar + mage ett pass, ben/lår + mage ett pass + gruppträningar?
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Nyckeln är variation. Man bör
- byta övningar regelbundet,
- variera mellan färre reps med tyngre vikter och flera reps med lättare vikter. Vissa dagar kanske man kör 5 reps x 3 med tunga vikter. Andra dagar kanske man kör 12 reps x 3 med lite lättare vikter. Oavsett vilken variant man kör för dagen så ska det kännas rejält jobbigt de sista repetitionerna. Annars ger träningen ingenting.

Som flera andra har sagt, man måste "överraska" kroppen för att den ska svara med muskelutveckling. Kör man samma pass hela tiden och på samma vikter så avstannar utvecklingen så fort kroppen har vant sig. Träningsvärk är, enligt min erfarenhet, ett måste. Vet inte om det är individuellt, men under de många år då jag tränade hårt hade jag träningsvärk mer eller mindre hela tiden. Alltså inte så man inte kunde gå, men lite känning i de muskler man hade tränat dagen före.

Är du säker på att du får i dig tillräckligt med protein? Utan det kan kroppen inte bygga muskler.

Det är viktigt att kombinera styreketräningen med konditionsträning. Bra syreupptagningsförmåga ökar fettförbränningen och din förmåga att träna hårt med vikterna.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Jag har lite samma problem som dig, och förutom att olika kroppar har olika bra förutsättning att bli tonade så tror jag att det krävs rejäla konditionspass som komplement. och 3 ggr i veckan (all sammanlagd fys ) ger inte det resultatet du vill uppnå helt enkelt.

När Jag tränat som mest så har det varit 2 styrkepass+core och 3 riktiga konditionspass(löpning, spinning, pump). Då har jag fått bra resultat. Tillsammans med bra kost( lite viktnedgång). Utöver detta ridning, promenader, zumba osv.
Först då har jag märkt bra resultat, tyvärr fungerar det inte i längden med heltidsjobb, sambo, hund och hästar så jag har gett upp om en fint tränad kropp och tränar bara för att hålla igång lite nu.

Ska man bara träna för att vara sund och hälsosam så räcker ditt nuvarande upplägg gott och väl.

lycka till!
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

haha såg att hellas svarat ganska lika, kan bara hålla med om det här med träningsvärk, vilket var mitt habitualtillstånd då.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

1. Skadade axeln för tre år sedan och p.g.a vårdslarv är det ingen som helst ordning på den, utan den gör ont mer eller mindre konstant.
Men ja, nu fick jag (äntligen!) klartecken och rådet att kontakta sjukgymnast (jag har inte vågat innan eftersom jag inte vetat vad som är fel) så det ska jag göra.

2. Jag har börjat träna mer "mindfult" för att, som du skriver, känna efter vilka muskler som jobbar, hur de jobbar och vad som händer.

3. Nä, inte mätt målen, utan bara gått på känsla (hur känns kroppen, hur känns kläderna?) och så försöker jag väga mig, har ingen våg hemma då jag vet att det skulle bli tokigt, men tar hjälp av psykologen och lånar vågen där i bland, nu har jag dock gått upp det mesta av vad jag lyckats gå ner :cry:

1+2. Bra! :)

3. Ok. Det kan vara svårt att gå på känsla, då det tar lång tid för kroppen att förändra sig och det kan vara svårt att känna förändringen själv då man lever med förändringen hela tiden. Vågen förstår jag dock inte riktigt varför du använder, inget av dina mål (iaf av de du skrev i tråden) var att gå ner i vikt?

Jag vill ha:
Slimmade/tränade lår
Fastare rumpa
Starkare armar
Starkare ben
Bättre balans och stabilitet
Fastare mage
Bli mer uthållig

Jag skulle kunna tänka mig att det vore smartare att t ex mäta med måttband och/eller ta bilder (före och efter) ger ett mer rättvisande resultat än våg och känsla. För starkare armar/ben och ökad uthållighet: har du kunnat öka belastningen något (isf= blivit starkare)? Att öka belastningen är inte enbart att öka vikten (även om det självklart kan vara det), utan det kan även vara att öka antalet reps, set eller tid.
Tränar du något särskilt för balans och stabiliteten? Eller har du valt såna övningar i ditt styrkeprogram så att det ingår? :)
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Tränar du så lätt som du gör behövs fler pass för att få någon som helst effekt. Helkropp 3 ggr per vecka är rimligt att börja med. Ett pass per muskelgrupp och vecka är om man kör tunga pass, dvs många, korta set där man maxar lyftmässigt och ofta kör till failure.

Styrketräning är jobbigt. Om du kan göra de sista lyften i setet utan att fokusera allt du har är det för lätt och kommer inte ge resultat. I början kan man ofta höja vikterna mellan varje pass, efter några månader börjar det gå lite trögare. (Jag gick tex från 40 till 60 kg bänkpress på några månader. Från 60 till 65 kg tog lika lång tid...)

Som nybörjare kan man sikta på 3*10, och sen succesivt köra tyngre, nedåt 4*8, 4*6 och 5*5 tex. När man ligger på 5*5 och kör med tillräckligt tunga vikter krävs ofta flera minuter av återhämtning mellan varje set, och så tungt ska det vara om något ska hända.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 827
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mat till (små)barn
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp